בלומברג: לישראל תגליות גז בשווי כטריליון שקל - והיא לא מסוגלת להתמודד עם כל הכמות הזו

כתבה רחבה בבלומברג לקראת פרסום מסקנות ועדת צמח החודש בדבר יצוא הגז מישראל ■ סמנכ"ל בכיר בחברת Statoil ASA: "אופתע אם חלק מהגז שהתגלה לא יינטש" ■ בלומברג: "כמות הגז בישראל מספיקה לה ל-150 שנה"

"לישראל, שהייתה תלויב ביבוא אנרגיה מאז היווסדה ב-1948, יש כעת יותר גז טבעי מכפי שהיא מסוגלת להכיל". במילים אלה נפתחת כתבה שמפורסמת היום (ו') בסוכנות הידיעות בלומברג בנושא הבוער ביותר בתעשיית הגז בישראל: היצוא. בקרוב תפרסם ועדת צמח החלטה סופית באשר לכמות הגז שתותר ליצוא, ובבלומברג החליטו להקדיש לכך כתבת עומק בעמוד הראשי באתר.

רה"מ והאוצר לוחצים על ועדת צמח להגדיל יצוא הגז

נובל אנרג'י וקבוצת דלק מצוינות בכתבה כחברות העיקריות שגילו את כמויות הגז האדירות מול חופי ישראל. "מדובר בכמות הגז שתספק את צרכי ישראל ל-150 שנה. כדי להרוויח מתגליות הגז מוקדם יותר, החברות רוצות לייצא את הגז. משרד האנרגיה מתכנן לפרסם את ההחלטה הסופית בנושא בהמשך החודש, אך גורמים ממשלתיים מוסרים כי כלכלת המדינה וביטחונה חייבים לעמוד בראש סדר העדיפויות וכי יש להגביל את היצוא", נכתב בכתבה.

"אני אופתע אם חלק מהגז שהתגלה לא יינטש", אומר ניק מיידן, סמנכ"ל בכיר בחברת Statoil ASA, שבחנה את הפוטנציאל באזור. "התגלה שם יותר גז ממה שניתן למסחר".

גם בארה"ב ישנה דילמה דומה, שם חברות רעבות לגז כמו דאו כימיקל או דופונט שכרו לוביסטים שישכנעו את המחוקקים למנוע יצוא גז מאסיבי, כדי לשמור רזרבות לצרכי פנים.

לפי בלומברג, כמויות הגז שגילו דלק ונובל שוות היום כ-240 מיליארד דולר, בהתבסס על מחירי הגז בלונדון. "מדובר בסכום השווה לכל התוצר הישראלי בשנה", נכתב בכתבה.

יהושע שטרן ממשרד האנרגיה מצוטט גם כמי שאומר: "אחת המטרות שלנו היא לעודד חברות לבוא ולהשקיע בחיפושים בישראל ולייצא בדרך טובה. אני מקווה שיש מספיק גז לשימוש פנימי וליצוא".