מדד גלובס-הומלס ליולי: הדירות מתייקרות - חוץ מבפ"ת

המחיר המבוקש לדירות יד שנייה הציג בחודש יולי מגמה ברורה של עליות מחירים ■ העיר פתח תקוה, המשופעת מנופים ופרויקטים חדשים, הייתה היחידה שהציגה ירידת מחירים רוחבית ביד שנייה

מחאה לחוד ומציאות לחוד: בזמן שהישראלים חוזרים לקנות דירות - 107 אלף עסקאות שנתיות לרכישת דירות חדשות וישנות לפי נתוני מאי ויוני מגלים גם נתוני לוח הומלס לחודש יולי כי בשוק היד השנייה הדיבורים על האטה במשק לא ניכרים במחיר המבוקש לדירות.

אחרי תקופה ארוכה של דשדוש ומגמה שהצביעה בעיקר על ירידות, נראה שהמוכרים מבחינים בהתעוררות הביקושים ואכזבה בציבור מתוצאות המחאה. בנוסף, גם הירידה בריבית המשכנתא (2.65% בממוצע למשכנתאות צמודות מדד בחודש האחרון) מסייעת כמובן לרוכשים לרכוש דירות ולהעלות שוב את הביקוש (ואת המחיר).

מרבית האזורים וסוגי הדירות רשמו ביולי עליות מחירים - ב-13 מ-15 אזורים שנבדקו בדירות שלושה חדרים, וב-10 מ-15 אזורים בדירות גדולות יותר - ארבעה וחמישה חדרים.

יוצאת הדופן היחידה החודש הייתה העיר פתח תקוה, שרשמה ירידות במחיר המבוקש לדירות שלושה חדרים (1.4%), ארבעה חדרים (1.2%) וחמישה חדרים (0.7%). מחיר ממוצע מבוקש לדירת שלושה חדרים בעיר מתרחק מרף של מיליון שקל ועומד על פחות מ-986 אלף שקל.

פתח תקוה הייתה שיאנית מכירת דירות חדשות במחצית הראשונה של 2012, עם 611 דירות חדשות שמכרו קבלנים, מה שעשוי ללמד בין היתר על תחרות גדולה בין הקבלנים בעיר שיוצאים בלא מעט מבצעי מכירות ומאלצים גם את מוכרי הדירות מיד שנייה להתפשר.

בשוק השכירות התמונה מעט שונה, אולי בגלל השפעת העונתיות והעובדה שמרבית המשפחות שחיפשו דירה להשכרה מיהרו לחתום על חוזה לפני תחילת שנה הלימודים.

באף אזור לא נרשמה ירידה במחיר השכירות המבוקש בכל סוגי הדירות, אולם הצבע האדום היה בהחלט דומיננטי: ב-8 מ-15 אזורים נרשמה ירידה במחירי דירות שלושה חדרים, ב-5 מ-15 בדירות ארבעה חדרים וב-7 מ-15 אזורים בדירות הגדולות, בנות חמישה חדרים, מה שמלמד שהשוק מחפש כעת כיוון והשוכרים אינם "מתנפלים" על כל דירה העומדת להשכרה.

בתל אביב, מוקד הביקושים לשכירות (למעלה ממחצית מהתושבים בעיר גרים בשכירות), נרשמה החודש ירידה חדה יחסית של 2.6% במחיר המבוקש לדירת חמישה חדרים - שעומד כעת על כ-8,900 שקל בממוצע, וירידה של 1.6% במחיר המבוקש לדירת ארבעה חדרים (7,500 שקל).

מתודולוגיה

להבדיל מהלוחות האינטרנטיים האחרים, אתר הומלס גובה כסף מכל אחד מאלפי המפרסמים בלוח, מה שכמובן מייצר מחיר מתוקנן ביחס לציפיות של כל מוכר פוטנציאלי ומנטרל "טרמפיסטים".

המדד מציג 2 פרמטרים - המחיר המבוקש לדירה והתשואה הממוצעת בכל אזור, בהינתן מחיר השכירות.

חשוב לזכור שמחיר השכירות הוא ברוטו. חודש ללא שוכר, הוצאה לתחזוקת הנכס, מיסוי (במידה ודמי השכירות גבוהים מ-4,500 שקל לחודש) ועוד עשויים לגרוע כ-10% בממוצע מהתשואה.

המדד מציג את התשואה לדירה - שקלול של מחירה מול מחיר השכירות. גם בהנחה שיש הטיה במחירים המפורסמים למכירה או להשכרה, הם אמורים להתקזז משמעותית במונה מול המכנה.