כמה מוציאים הישראלים בנתב"ג לפני העלייה למטוס?

נסיעה לחו"ל מלווה תמיד בהוצאות, אך אלה מתחילות הרבה לפני שעולים למטוס ■ הכנסות רש"ת מפעילות מסחרית בשטחה בשנת 2011: כ-1.168 מיליארד שקל

החופש בחו"ל מתחיל עבור רובנו כבר בשערי נתב"ג, אך דבר אחד (למעט העומס ועיכובים בטיסות) יכול להעיב על האווירה: תעריפים גבוהים ומקוממים הנגבים מלקוחות שבויים בשדה התעופה - החל מדמי חניה של עשרות עד 150 שקל ליום, דרך תעריף של קרוב ל-200 שקל בעבור נסיעה במונית מהשדה למרכז הארץ, ועד הוצאת דרכון בנוהל חירום - שמחירו מעל 1,000 שקל. אפילו הקפה בארומה יעלה שם יותר.

בעלי העסקים מלינים על דמי הזיכיון הגבוהים שגובה רשות שדות התעופה (רש"ת) - המנצחת על הפעילות המסחרית בשדה. בתגובה טוענים ברשות כי המידע לא מוכר להם: "אנחנו מכירים זכיינים מרוצים, שעושים עסקים טובים. כל זכיין שזכה במכרז הוא זה שקבע בעצמו את תעריף הזיכיון הנקוב במכרז. ניתן לצפות מגורמים מסחריים מנוסים שיידעו לשקלל את כל השיקולים הפיננסיים והמסחריים שיאפשרו להם שירות ראוי ברווח מקובל".

לטענת גורמים ברשות, קניון הדיוטי פרי נחשב לרווחי ביותר במדינת ישראל.

ל"גלובס" נודע כי הכנסותיה של רש"ת מפעילות מסחרית בשטחה הסתכמו בשנת 2011 ב-1.168 מיליארד שקל. הרשות, שהוקמה בשנת 1977 כתאגיד ציבורי, הכניסה אשתקד סכומים נוספים של 932 מיליון שקל מאגרות ושירותים לנוסעים ו-368 מיליון שקל מאגרות ושירותים למטוסים.

מרשות שדות התעופה נמסר: "הרשות היא גוף ממלכתי המממן את כל פעולותיו ממקורותיו ואינו נתמך על-ידי המדינה. בימים אלה תשקיע למעלה מ-5 מיליארד שקל בתשתיות בטיחות ושיפור השירות. מקורות המימון הם אגרות תעופתיות והכנסות ממסחר. בנוסף, רש"ת מסבסדת את שדות התעופה הפנים-ארציים בכ-250 מיליון שקל בשנה.

"מחירי המוצרים והשירותים בנתב"ג נמוכים בצורה משמעותית ממחירי אותם מוצרים בארץ או בחו"ל, למעט מבצעים נקודתיים. בנוסף, בדיוטי פרי קיימים מבצעים ייחודיים ומגוונים שאף משפרים את המחירים הנמוכים גם כך".

הכנסות רשות שדות התעופה
 הכנסות רשות שדות התעופה

סטימצקי: פחות מבצעים

מבצעים שונים מתקיימים בסניפי סטימצקי בארץ (ספר מתנה; 9 רבי-מכר ב-34.90 שקל; משחקי קופסה השני ב-50%; כל מוצרי "הלו קיטי" ב-15% הנחה; 1+1 על ספרי מדע בדיוני; וסרטי DVD המשתתפים במבצע השני ב-50%), אך את כל אלה לא תמצאו בסניף של הרשת בדיוטי פרי.

בביקור שערכנו בסניף מצאנו מבצע אחד: שני ספרים ב-99 שקל על מגוון ספרים ישראלים וספרים מתורגמים. נציגת מכירות בסניף אמרה כי "זה המבצע היחידי כרגע בסניף". לדבריה, גם בשבוע הספר האחרון, המבצע של 4 ספרים ב-100 שקל נמשך בסניף בדיוטי פרי רק שבועיים לעומת חודש בארץ.

* תגובת סטימצקי: "חנות נתב"ג מתנהלת אחרת מיתר חנויות הרשת (מע"מ, שכר דירה גבוה במיוחד, מוצרים שאסור למכור וכיו"ב). על כן, ישנם מאז ומתמיד הבדלים במבצעים בין חנות זו ליתר חנויות הרשת, עובדה המצוינת בתקנון ועל גבי כל פרסום שמוציאה הרשת".

* תגובת רש"ת: "כאירוע נקודתי ייתכן שייתקיימו מבצעים ברשתות, כהחלטה מסחרית של הרשת. ככלל, המחירים בדיוטי פרי זולים יותר".

המרת מט"ח: פערים בנקודות ההמרה בתוך נתב"ג

חברת גלובל אקסצ'יינג', המפעילה 5 עמדות המרת מט"ח בנתב"ג, גובה שערים גבוהים, ולכן החליטה רש"ת להפסיק את פעילותה החל מאוקטובר ולפרסם מכרז לחלפן זר אחר. גלובל אקסצ'יינג' הודיעה כי תוזיל את המחירים, אולם ביום הבדיקה עדיין בנק הפועלים, החלפן השני במתחם, היה זול יותר.

גלובל אקסצ'יינג' האשימה את רש"ת כי ניסתה לאחוז במקל בשני קצותיו: גם להוזיל מחירים אך גם לשמור על מחיר זיכיון גבוה שמשולם לה. בינתיים הציבה רש"ת שלטים סמוך לדלפקי ההמרה, הקוראים לנוסעים "לבחון את השערים בטרם ביצוע פעולה". מדוע יש רק שתי חברות המרה?

* תגובת רש"ת: שני גופים מסחריים להמרות מט"ח הצמודים זה לזה, מהווים תחרות מלאה. ולראיה: למעלה מ-80% מהציבור רכש מט"ח בבנק הפועלים שתעריפיו זולים יותר. יודגש כי לאור התעריפים הגבוהים של גלובל אקסצ'יינג - רש"ת ביטלה את החוזה עם החברה ובימים אלה יוצאת למכרז חדש.

"גלובל אקסצ'יינג' הינה גוף מסחרי-פיננסי - והוא שקבע בעצמו את גובה דמי ההרשאה שמשולמים על-ידו לרש"ת, בהתאם לשיקוליו הפיננסיים. ניתן לצפות מגוף פיננסי שיעשה את שיקוליו המסחריים באופן נכון, בטרם הוא מגיש הצעותיו למכרז".

* תגובת גלובל אקסצ'יינג': "השערים בדוכני ההמרה של החברה בנתב"ג נקבעו בתקופת הביניים הנוכחית עד לפרסום תוצאות המכרז הבא על-ידי רש"ת. המרווח לשערי ההמרה נקבע על 3.75% בתקופת הביניים, שתימשך עד אוקטובר הקרוב".

המרת מט
 המרת מט

חניה: 150 שקל ליום בחניון VIP לטווח ארוך

אם חשבתם להשאיר את הרכב בנתב"ג, דעו שאם תרצו לחנות לטווח ארוך בחניון המקורה והקרוב (המכונה VIP) תשלמו 150 שקל ליום. החניון ממוקם בצמוד לחזית טרמינל 3.

לחילופין, תשלמו רק 40 שקל ליממה בחניון לטווח ארוך - אך זה מרוחק מהטרמינל. אגב, בחניון זה ניתן, לטענת רש"ת, לחנות גם ליום אחד תמורת אותו תעריף.

אם חשקה נפשכם בחניה מקורה בחניון הזה - הממוקם בכניסה לנתב"ג ומציע בשל כך שירות הסעה פנימי - תשלמו 30 שקל נוספים, ובסך-הכול 70 שקל ליום.

גם החניה לטווח קצר (עד 24 שעות) בחזית טרמינל 3 לא זולה: 18 שקל לשעה ראשונה, 16 שקל מהשעה השנייה ומקסימום 90 שקל ליום (לשם השוואה - תעריף יומי בחניון בית-החולים איכילוב וקניון רמת-אביב הוא 60 שקל).

שוקלים נסיעה ברכבת? היא אמנם מגיעה לנתב"ג 24 שעות, אך משרתת - כך אמרו לנו במודיעין הרכבת - רק את תושבי תל-אביב, חיפה, קריית מוצקין ונתניה.

* תגובת רש"ת: "קיים מגוון אפשרויות חניה קצרות וארוכות-טווח. בחניון טווח ארוך ניתן לחנות גם יום אחד תמורת 40 שקל כולל הסעה לטרמינל - מחיר מהנמוכים בישראל ל-24 שעות. בנוסף, קיימת חניה בצמידות לטרמינל במחיר גבוה יותר, וזאת לבחירתו של הציבור היכן להחנות".

חנייה
 חנייה

מונית הכסף: נסיעה מנתב"ג לירושלים תעלה 64% יותר מאשר מירושלים לנתב"ג

שלט בכניסה לטרמינל 3 מפרט את כל התעריפים - תעריף 1 (יום) ותעריף 2 (לילה) - שחברת המוניות "הדר לוד בע"מ - נתב"ג" רשאית לגבות ביציאה מנתב"ג. אלא שהתעריפים, הנתונים לפיקוח, גבוהים בהרבה בהשוואה למחירים שגובה אותה חברת מוניות בכיוון ההפוך.

ההסבר פשוט: ביציאה מנתב"ג - יש לה מונופול, ולכן אין תחרות; ואל נתב"ג - כל חברת מוניות רשאית להוריד נוסעים. קרי: המחירים מנתב"ג החוצה גבוהים בהרבה ממחירי הנסיעה לנתב"ג.

כך למשל, ב-29 ביולי מצאנו כי נסיעה מתל-אביב לנתב"ג בתעריף 1 עולה 90 שקל, בעוד שאותה נסיעה באותו תעריף בכיוון ההפוך (מנתב"ג לתל-אביב) עם אותה חברת מוניות (הדר - לוד) עולה 138 שקל; נסיעה מירושלים לנתב"ג בתעריף 1 עולה 170 שקל ובתעריף 2 עולה 190 שקל, לעומת 262 שקל ו-312 שקל בהתאמה בכיוון ההפוך; ונסיעה מחדרה לנתב"ג ביום עולה 210 שקל ובלילה 230 שקל, לעומת 305 ו-367 שקל בהתאמה. למעשה, פערים גדולים נמצאו בכל היעדים שנבדקו.

למחיר המחירון של נתב"ג, הנוסעים מתבקשים להוסיף 4.2 שקלים למזוודה ו-16 שקל תוספת לנסיעה בכביש 6. ואם לא די בכך, כל נוסע נדרש לשלם 5 שקלים מיסי נמל המועברים על-ידי המוניות לרשות שדות התעופה.

האבסורד הוא שבעוד שבנמל פועלת רק חברת מוניות אחת, פועלות שם 5 חברות להשכרת רכב, וכעת בוחנת הרשות מכרז לחברה שישית.

* תגובת רש"ת: "מחירי המוניות נקבעים על-ידי משרד התחבורה ומפוקחים על-ידה". באשר למס הנמל המתווסף לתעריף הנסיעה במונית, נמסר כי הוא נקבע על-ידי המדינה לפני עשרות שנים.

מוניות
 מוניות

מזון ושתייה: הקפה בסניף ארומה בנתב"ג יקר יותר

גם במחירי המזון והשתייה נמצאו פערים במחירים. כך למשל, סנדוויץ' חלומי בארומה בנתב"ג (המשתייך לרשת ארומה ישראל) עולה 19 שקל לחצי כריך ו-29 שקל לכריך שלם.

אותו כריך בסניף ארומה בקניון קריית אונו (המשתייך אף הוא לארומה ישראל) עולה 16 שקל לחצי כריך ו-28 שקל לכריך שלם בישיבה ו-15 שקל ו-26 שקל בהתאמה לכריך לקחת.

פערים נמצאו גם בכריכים אחרים כמו חביתה וטונה.

גם אספרסו קצר יקר יותר ללגום בארומה נתב"ג: 10 שקל לעומת 8 שקלים לשבת ו-7 שקלים לקחת בארומה קריית אונו. כך גם קפוצ'ינו: 15 שקל בנתב"ג לעומת 12 שקל (לשבת) ו-11 שקל (לקחת) בקריית אונו.

מחירים גבוהים יותר מצאנו במוצרים נוספים בתפריט.

* תגובת ארומה: "בהתאם לתנאי המכרז, עלויות האחזקה והתפעול של ארומה בנתב"ג הן גבוהות ושונות במהותן מכל סניף אחר, ומכאן נובעת התאמת המחירים".

ארומה
 ארומה

חידוש דרכון בנתב"ג: ההנפקה המהירה עולה ביוקר

לא כדאי לשכוח את הדרכון בבית או לדחות לרגע האחרון את הארכת תוקף הדרכון. אם לרוע המזל זה מה שקרה, לשכת רישום האוכלוסין בנתב"ג היא המוצא היחיד להנפקת דרכון חדש כשמשרד הפנים בארץ סגור. הלשכה, הפועלת 24 שעות ביממה בטרמינל 3, מנפיקה דרכונים על המקום לעומת 10 ימים בהליך הרגיל.

תמורת השירות המצוין הזה תידרשו לשלם 1,085 שקל למבוגר ו-270 שקל לקטין: פי 2 יותר מאשר במשרד הפנים בארץ (540 שקל ו-135 שקל בהתאמה).

* תגובת רשות האוכלוסין במשרד הפנים: "השירות בנתב"ג ייחודי ואינו קיים באף מדינה אחרת. בכל מקום אחר, אדם המגלה כי אין בידו דרכון בתוקף נאלץ לוותר על נסיעתו. לאור עובדה זו, השירות הייחודי כרוך באגרה גבוהה יותר משירות רגיל בלשכה, שגם בה לא מונפק הדרכון במקום.

"לשכות רשות האוכלוסין וההגירה פרושות בכל רחבי הארץ, לשירות הציבור, ועוסקות במתן שירות במגוון רחב של תחומים רוב ימות השנה. בחגים, בשבתות ובחופשות מרוכזות, לשכת החירום היא זו שבנתב"ג.

"מעבר לכך, אנו יוצאים בקמפיינים עקביים בהם נדרש הציבור לבדוק את תוקף דרכונו מבעוד מועד, בעיקר לפני הקיץ ולפני חופשות משפחתיות, ולא להמתין לרגע האחרון. לאור האמור לעיל, הרי שיש לברך על השירות הייחודי ולא להלין עליו".

חידוש דרכון
 חידוש דרכון