מי ערוך לקטסטרופה מחו"ל?

יד המקרה עמדה לנו בקריסות 2008, במצב הנוכחי אלת המזל כבר לא תספיק

בחודש שעבר הביאה טעות איומה בתוכנת מסחר לנזק אדיר של כ-440 מיליון דולר לברוקר Knight Capital Group, כשתוך חמש דקות בלבד נמחק הלכה למעשה כל ההון העצמי של החברה. לא מדובר בברוקר שולי שקרס, אלא בגוף בולט בשוק המניות האמריקני שהוביל את מחזורי המסחר היומיים ללקוחות פרטיים בשתי הבורסות המרכזיות בארה"ב בשנת 2011. הוא גם ריכז פעילות מסחר של גופי השקעות מרכזים כגון ואן-גארד ופידלטי, ואת פעילות המסחר של חברות תעודות סל רבות.

זוהי קריסה נוספת של ברוקר אמריקני מרכזי המצטרפת לקריסה בשנה האחרונה של הברוקרים MF Global ו-PFGBest שנפלו מסיבות אחרות. גם Knight Capital Group וגם MF Globalקיימו בשנים האחרונות פעילות מסחר לא מבוטלת בשוק ההון הישראלי, אולם ככל הידוע קריסתם לא גררה נזקים חריגים למוסדות הפיננסים המקומיים.

עם זאת, לסיפור הקריסה הזה יש גם זווית ישראלית שעדיין לא נתנו עליה את הדעת. מזה תקופה לא מבוטלת נמשכת המגמה של הגברת הפעילות בניירות ערך זרים על ידי גופים מוסדיים מקומיים. מבחינות רבות מדובר במגמה מבורכת, אולם דווקא בשל כך גוברים הסיכונים התפעולים וסיכוני "הצד השני" בהם לא מרבים לדון בהערכת הסיכונים הכרוכים בהשקעה בחו"ל.

אי אפשר לסמוך על המזל

זיכרון הפאניקה, הנזקים הגדולים והטרגדיות פיננסיות שכמעט פקדו את שוק ההון המקומי בעקבות קריסת ליהמן ברהדרס עדיין טרי, אבל כיום היקף ההשקעות של הפעילים המקומיים מול גופים פיננסים בחו"ל גדול לעין שיעור לעומת שנת 2008, ולכן נראה כי גם הסיכונים הכרוכים בכך גדולים הרבה יותר.

באחרונה פורסם כי בנקים אמריקנים נערכים פיננסית לתרחיש של התפרקות גוש האירו העלולה לגרור אחריה קריסה של מוסדות פיננסיים אירופאים מרכזיים. תרחיש כזה עלול להביא עימו שחזור של קריסת ליהמן ברדרס, וראוי לתהות בקול רם כיצד מתכוננת, אם בכלל, המערכת הפיננסית המקומית לתרחיש שכזה.

מנהלי ההשקעות המקומיים, יהיו רציניים ומקצועיים ככל שיהיו, אינם מצוידים ביכולות מספקות על מנת לאמוד נכונה סיכונים דרמטיים כגון קריסת הברוקר הזר, או קריסת המוסד הפיננסי מולו הם פועלים. בייחוד כשהונם העצמי של אלה עלול להתאדות בין לילה כפי שקרה במקרה של Knight Capital Group.

גם הסיכון להסלמה בגוש האירו מוחשי, ופרישה של מדינה כלשהי מהגוש עלולה לקרות בהפתעה, וכאלה יהיו גם ההשלכות הכלכליות הנגזרות מכך.

נראה כי עד כה, בזכות לא פחות מזל משכל, לא ניזוקו הגופים המקומיים מהקטסטרופות הגלובליות בגופים פיננסים מרכזיים בחו"ל. אולם ככל שתנועת המספריים של הוצאת כסף לחו"ל מחד והבעיות הכלכליות הגלובליות המחריפות מאידך הופכת חדה יותר, לא יהיה ניתן עוד להסתפק בעזרה מצידה של אלילת המזל.

על הרגולטורים השונים לרכז מאמצים ולהוביל בניית מתודולוגיית ההתגוננות מפני אירועים שכאלו, ולכוון את הגופים המוסדיים המקומיים כיצד להתנהל על מנת שלא יקלעו לצרה צרורה בבוא עת. גופי ההשקעות המקומיים מצידם נדרשים לבנות מערכות ויכולות אמת של הערכת סיכונים תפעוליים מהסוג הזה, על מנת למזער ככל האפשר נזקי ענק אפשריים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון