רשתות אופנה: הקניונים מאיימים עלינו ומביאים אותנו לקריסה

טוענות כי עזריאלי ומליסרון מאלצות אותן לפתוח חנויות מפסידות כתנאי לפתיחת חנויות בקניונים מובילים ■ מנכ"ל רשת אופנה: "כולם פתחו חנויות כי עזריאלי ביקש, וכשעזריאלי מבקש לא אומרים לו לא, כי אז נפגעים בחנויות אחרות"

קבוצת עזריאלי מתנה פתיחת חנויות בקניונים טובים, בפתיחתן של חנויות בקניונים חלשים או כושלים של הקבוצה - כך מאשימים היום (ד') מנהלי רשתות אופנה בשיחות עם "גלובס". לדבריהם, הם נאלצו לא אחת לפתוח חנויות בקניונים חלשים של עזריאלי לאחר שהופעלו עליהם לחצים.

המנהלים גם טוענים כי לשתי קבוצות הקניונים, עזריאלי ומליסרון, אחריות וחלק במצבן הקשה של רשתות אופנה רבות בישראל.

הדוגמה האחרונה והבולטת ביותר היא פתיחת החנויות בקניוני עכו וקריית אתא של קבוצת עזריאלי, שני קניונים שנחנכו לפני כשנה. רשתות רבות מעידות כי הן מפסידות כסף רב על הפעלת החנויות בשני הקניונים, וכי ההפסדים נעים בין עשרות אלפי שקלים בחודש לחנויות קטנות וסכומים גדולים הרבה יותר לחנויות גדולות.

לדברי מנכ"ל אחת מרשתות האופנה, בכל חודש הוא רושם הפסד של 30 אלף שקל על כל חנות. מנכ"ל אחר מעיד על הפסד חודשי גבוה הרבה יותר.

לדברי בכיר בענף, "לחצו עליי מאוד לפתוח חנויות בעכו וקריית אתא, וגם שילמתי מחיר כלכלי כבד מאוד, כי לא הסכמתי ללכת בדרך שכל השוק הלך. איימו עליי ואמרו לי שיפגעו בי. אמרו לי 'תיפגע מההחלטה הזאת'".

- מי אמר לך?

"בכירים וזוטרים בקבוצת עזריאלי. אני היחיד שלא נכנעתי. מתברר שהייתי החכם הכמעט היחיד".

- אתה שמח על ההחלטה?

"אני מאוד שמח. עכשיו כולם אומרים לי 'צדקת'".

לדבריו, "הלחצים מצד הקניונים - כל קבוצות הקניונים - הם שגרתיים, ויש לממונה על ההגבלים עשרות פניות בנושא. הוא קיבל מכתבים, הקלטות וחומרים. הוא מכיר את החומרים ויודע וכל מה שקורה היום בענף האופנה מול עולם הקניונים.

"בשבוע אחד 4 רשתות אופנה נקלעו לקשיים כספיים גדולים מאוד, לא משנה איך קוראים לזה. לממונה יש אחריות אישית לעובדים של הרשתות האלה, וגם לקניונים יש אחריות אישית לגבי הרשתות האלה, כי הם אילצו אותן לפתוח בעכו, ואף על-פי שהרשתות ראו שהן לא מרוויחות כסף, הן הלכו איתם, והקניונים הביאו את הרשתות לקריסה הזאת. הם ניצלו אותן".

"מס שצריך לשלם"

"עזריאלי יכול ולוחץ יותר מאחרים. הוא אומר לך בפירוש, אם לא תפתח חנויות בקניונים הלא טובים - לא תקבל מיקומים בקניונים הטובים", אומר מנכ"ל רשת אופנה גדולה ל"גלובס".

- כיצד נהגתם באותם מקרים?

"פותחים חנויות גם בקניונים הטובים וגם בלא טובים ומקווים שהלא טובים יהפכו ליותר טובים, או יודעים שזה המס שצריך לשלם. היו ימים שהמס הזה היה חלק מהצלחה, אז פה ושם היו חנויות חלשות, ולא קרה אסון. אבל היום, כשכל השוק נחלש, אי-אפשר להחזיק את החנויות האלה על חשבון החנויות הטובות, כי גם הטובות נחלשות וגם משלמות שכר דירה מטורף, אז אתה צריך להילחם גם עליהן".

לדברי מנכ"ל רשת אחרת, "יש חנויות ששכר הדירה עליהן הוא יותר מהמכירות שלהן. יש שם אבסורדים. שני הקניונים לא עובדים, בעיקר לא הקניון בקריית אתא. בעכו יש עוד אבחות כשיש חג לערבים, אבל קניון קריית אתא מת, וגם בעכו המחזורים מאוד מאוד נמוכים. כולם פתחו חנויות כי עזריאלי ביקש, וכשעזריאלי מבקש - לא אומרים לו 'לא', כי אז נפגעים בחנויות אחרות, ופתאום צצות בעיות עם המיקומים היותר טובים".

"סירבנו לפתוח חנויות בקניונים עזריאלי בעכו ובקריית אתא, ואז קיבלנו איומים מרומזים שיפגעו בנו בשאר המיקומים בקבוצה", אומר מנכ"ל רשת אופנה קטנה.

- אילו איומים?

"לא נשפר לכם מיקומים. עוד מעט נגמר לך החוזה בקניון X שהוא קניון טוב, ועם רמז שלא יחדשו את החוזה או יעלו את דמי השכירות בדיוק כמו שכתוב באופציה ולא יבואו לקראתנו, כי בדרך-כלל כתוב באופציה 10%, אבל אף פעם לא מעלים 10%".

"דמי השכירות - 25% מהפדיון"

- נכנעים ללחצים כאלה?

"בטח. עובדתית הרבה רשתות נכנעו. כמעט כל מי שפתח חנות בעזריאלי עכו ועזריאלי קריית אתא, רוצה לצאת, אבל לא נותנים לו לצאת. כנ"ל גם בקניון מרגלית הוד-השרון של עזריאלי".

עדות למצב הקשה של שני הקניונים ניתן למצוא דווקא בהחלטתה של קבוצת עזריאלי להפחית את דמי השכירות בשיעורים של 25%-50%, תלוי ברשת, וזאת לאחר תלונות קשות חוזרות ונשנות מצד הרשתות. מדובר בצעד חריג במיוחד של הקבוצה, שלרוב אינה נכנעת ללחצים להורדת דמי השכירות.

"כשאתה מראה תוצאות של חנות בקניון מסוים ומראה שהשכירות ודמי הניהול מהווים 25% מהפדיון או אפילו יותר מזה, לא מקלים עליך בדמי השכירות", מעיד מנכ"ל רשת אופנה קטנה.

קניון עזריאלי קריית אתא מצוי במרחק של פחות מ-10 דקות נסיעה מהקריון של מליסרון, שנחשב לחזק בקניוני הצפון. שני הקניונים משרתים את אותו קהל יעד, ותמהיל החנויות בקניון עזריאלי בנחיתות רבה מול הקריון, שגודלו כפול ויותר. קניון עזריאלי עכו נמצא בתחרות מול קניון נהריה של מליסרון, וגם הוא במרחק רבע שעה מהקריון.

טענות נוספות נשמעות על שיווק דל של הקניונים. "המכירות בקניונים של עזריאלי בקריית אתא ועכו מאוד נמוכות. הם הבטיחו שהם ידחפו את הקניונים האלה חזק, אבל הם לא עומדים כל-כך בהבטחה שלהם. עשו איזה שיתוף-פעולה עם סנו, כל מיני שטויות. הם לא מראים בינתיים פעילות שיווקית נמרצת או משמעותית, וכולם מפסידים בעכו וקריית אתא, לא רק רשתות האופנה", אומר מנכ"ל אחת הרשתות.

מקבוצת מליסרון נמסר בתגובה: "קבוצת מליסרון הציגה לפני כשבוע גידול בפדיונות של כ-6% ב-5 החודשים הראשונים של השנה בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד.

"איננו צד בכל הקשור לרווחיות הרשתות. אם מתעוררת בעיה נקודתית לשוכר בקניון ספציפי, הנהלת הקניון או הנהלת הקבוצה קשובות לטענות ומטפלות בבעיה באופן נקודתי".

מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה: "קבוצת עזריאלי ראתה ורואה בסוחרים שותפים לדרך. הקבוצה מקפידה להיות קשובה לצורכיהם ועושה ככל הנדרש על מנת להעמיד לטובתם את הפלטפורמה הטובה בישראל להעצמת חוויית הלקוח. אנו פועלים בצמוד לסוחרים בעכו וקריית אתא ומאמינים כי יחדיו יימצאו הפתרונות הנדרשים".

הממונה על ההגבלים העסקיים סירב להגיב.

"הבנקים והקניונים הורגים את המותגים הישראליים. השוק הולך לקטסטרופה"

לבד מרשתות האופנה גריפ ובוניטה שנקלעו לקשיים תזרימיים בעקבות עצירת קו האשראי על-ידי הבנקים, מספר רשתות אופנה נוספות נמצאות בקשיים.

ברשתות מפנים אצבע מאשימה הן אל הקניונים והן אל הבנקים, שידם קלה על ההדק והם ממהרים לחסום את האשראי בזמן שהם נותנים אשראי של מאות מיליונים לטייקונים. "הקניונים לא סופרים אותנו ולא רואים אותנו ממטר. עמדת הכוח בידיים שלהם. החוזים דרקוניים, ונקודת היציאה מאוד קשה. גם כשאתה מבקש להביא שוכר חלופי, הם מערימים קשיים. הם יעשו הכול כדי שלא תוכל להשתחרר מהם בקלות. קבוצת עזריאלי היא הכי גרועה, אף על-פי שגם מליסרון הקשיחה עמדות כי היא הפכה לנקודת כוח. אין שם אנושיות. איפה הפטריוטיות שהייתה פעם לייצר כחול-לבן ולתת מקורות פרנסה לעובדים? כל זה בעוכרינו. אדם לאדם זאב", אומר מנכ"ל רשת אופנה קטנה-בינונית.

לדברי אחר, "אתה יכול לתת כאפות לילד קטן, עד שהוא מקבל זעזוע, ואז אתה מבין שהוא פשוט יכול למות. אני מקווה מאוד שיהיה שינוי ברמת התייחסות הקניונים לרשתות הקטנות והישראליות, כי אולי הם סוף-סוף יבינו שאין לנו כיסים עמוקים, וגם למי שהיו כיסים עמוקים, הם כבר התרוקנו מזמן".

מנכ"ל רשת אחרת פסימי לגבי עתיד שוק האופנה המקומי. "מצד אחד יש לך את הבנקים שלוחצים, ומצד שני את הקניונים שהורגים אותך. הם הורגים את המותגים הישראליים, אבל בסוף זה יתנקם בהם. חצי מהחברות בסדר גודל של 20-30 סניפים ייפלו תוך שנה מקסימום. תהיה תגובת שרשרת. השוק הולך לקטסטרופה".

ביקורת קשה נמתחת גם על העדפת קבוצות האופנה הגדולות והמותגים הבינלאומיים על חשבון המקומיים והקטנים. לדברי מנהל רשת אופנה, "הקניונים די ירו לעצמם ברגל כשהכניסו את כל המגה-החנויות האלה, זארה, H&M. הם פגעו בכל המותגים הקטנים ביותר והלוקליים. הם נתנו תנאים יוצאי דופן לחנויות האלה, סיוע כספי בהקמת החנויות ודמי שכירות נמוכים, ואז עיקר הנטל נופל על הרשתות הקטנות. הם לא מורידים את השכירות לקטנות, לא נותנים הקלות וחונקים אותנו. אני מעריך שעוד שנה יהיו הרבה חללים, גם מבחינת הסתלקות של רשתות מהשוק וגם חללים פיזיים - הרבה מקומות פנויים בקניונים".

- מליסרון מפעילים לחצים?

"פחות. הם מגלים יותר גמישות, ובשלב הזה הם לפחות מגלים יותר אמפתיה, אבל מעבר לאמפתיה הם לא נוקטים מהלכים משמעותיים. הקניונים יצטרכו לעשות ריוויזיה מחשבתית. הם יצטרכו להוריד שכר דירה אם הם ירצו שלא להישאר רק עם השוכרים שמשלמים להם שכר דירה נמוך".