מבחן דרכים: קרייזלר C300 - הדינוזאור האחרון

המכונית היא שריד חי לעידן של דינוזאורים אמריקנים, שפעם שלטו ביבשה וכיום נכחדים אפילו בארה"ב ■ לחובבי הז'אנר בארץ היא מציעה יותר פוזה ואבזור לשקל ממתחרותיה, אבל נוחות הנסיעה היא לא מה שהיינו מצפים מלימוזינה אמריקנית באורך חמישה מטרים

איך שגלגל מסתובב לו. ב-2008, בעיצומו של המשבר הפיננסי, כשקרייזלר ניצבה בפני פשיטת רגל, הגיעה פיאט מאירופה על תקן של "האביר על הסוס הלבן", ובסיוע האשראי של ממשלת ארה"ב הבטיחה את המשך קיומה. כיום רוכבת קרייזלר על הגל. היא מייצרת רווחים מרשימים, 436 מיליון דולר ברבעון השני של השנה, ובקופתה שוכבים כ-12 מיליארד דולר.

החברה-האם פיאט, לעומת זאת, ניצבת כיום בפני משבר קשה לנוכח דעיכת שוק הרכב במדינות דרום-אירופה. אמנם הקבוצה כולה הציגה רווח כולל של 440 מיליון דולר, אך אלמלא תרומת קרייזלר היא הייתה רושמת הפסד רבעוני של 302 מיליון דולר.

כל זה לא מפריע לאיטלקים להתייחס לחברה-הבת האמריקנית שלהם כמו שהתייחסו חייליו של קולומבוס לילידים האינדיאנים שפגשו ביבשת החדשה. בשלוש השנים האחרונות זרקה פיאט לפח את תוכנית הדגמים האסטרטגית של קרייזלר, הכניסה את החברה לדיאטה מואצת, סתמה את הגולל על תוכניות השיווק של המותג דודג' באירופה, והעבירה את הדגמים האסטרטגיים הקיימים תהליך מזורז של "הנדסת מותג" במטרה לשווקם באירופה תחת השמות לנצ'יה ופיאט.

האמריקנים יכולים להתנחם בכך, שתוך כדי תהליך "החינוך מחדש" נהנו הדגמים מעדכון טכני, שכולל שימוש ברכיבים אירופים מודרניים, שדרוג של איכות הייצור וכיול אירופי של הפלטפורמות.

מספיק לצליית חצי-פרה

אחת המכוניות שעברו את התהליך הזה באחרונה היא C300 הוותיקה. האיטלקים רוחשים חיבה לא מעטה לסמלי תרבות אמריקנים גדולים מהחיים (ע"ע מערבוני ספגטי). זו אולי הסיבה שלמרות שעיצובה החיצוני של C300 עבר עדכון וריכוך מסוים, היא עדיין נראית כמו מכונית שבכל רגע צפוי להגיח ממנה הסנדק, או לפחות טוני סופראנו. יש לה חרטום מאסיבי עם גריל זקוף, שממדיו מספיקים לצליית חצי-פרה. היא מוקפת בשמשות אנכיות וצרות, ומלמעלה סוגר גג שטוח שמתריס על הקווים העגלגלים האופנתיים.

הזנב אמנם נראה מעודן ומתוחכם יותר, אבל עדיין אי-אפשר לטעות במוצאה האמריקני. כשמציבים את כל העסק על חישוקי 20 אינץ', מידות שלא היו מביישות אפילו ריינג'רובר, מקבלים אוטומטית יחס VIP מעוברי אורח ומנותני שירות. זהו בונוס לא מבוטל במדינה שבה הביטוי "מאפיונר" הוא כינוי של כבוד והערכה.

במבט ראשון מותיר תא הנוסעים רושם של יגואר או אאודי בחצי מיליון שקל פלוס. ריפוד עור דו-גווני מרהיב מכסה את המושבים ואת גלגל ההגה, מסך מגע בגודל iPed מצוי שולט על מערכת המולטימדיה, משטחי עץ נרחבים מכסים את עמדת הפיקוד, והתא מכיל כל צעצוע שנמצא ברשימת האופציות הארוכה של יצרני הרכב האמריקניים: החל ממערכת קול Alpine איכותית, עבור דרך חימום/קירור למושבים, וכלה בגג פנורמי חשמלי.

מבט בוחן יותר מגלה, שמאחורי השטח הופעל תהליך קיצוץ עלויות, שכה אהוב על האמריקנים. עמדת הפיקוד, למשל, נראית כאילו היא עטופה בעור תפור בעבודת יד, אך מקרוב היא מרגישה ונשמעת כמו חיפוי פלסטיק קשיח. מאחורי דיפוני העץ מסתתרים פאנלים פלסטיים קלילים, ותאורת ה-LED הכחולה, שמאירה כל שעון וצג, שייכת יותר ליונדאי מאשר לפלח הפרימיום-סאלון.

בצד החיוב אפשר למצוא מרחב פנימי שופע, שמתאים ללא קושי לחמישה מבוגרים; בידוד רעשים מצוין, שנותן רקע הולם למערכת הקול האיכותית; ומתגים וצעצועים, שיכולים להעסיק שעות ילד מתבגר בנסיעות משפחתיות.

קרוזינג בסנסט-בולווארד

בחרטום ניתן למצוא את מנוע פנטה-סטאר של קרייזלר, המנוע העצמאי הכמעט-יחיד שהותר לחברה לפתח ולייצר תחת הכיבוש הרומאי. המנוע בנפח 3.6 ליטר מייצר 286 כ"ס מכובדים ומומנט נאה של 35 קג"מ, שמעניקים דחף ראוי בכל שיפוע וצבירת מהירות בקצב מרשים.

אבל הכוכבת האמיתית היא תיבת ההילוכים האוטומטית החדשה בת 8 המהירויות, שמיישרת קו עם התיבות המתקדמות ביותר בשוק הפרימיום. תיבה זו משייפת את הקצוות הגסים של המנוע, מוצאת לכל מצב נהיגה את ההילוך האופטימלי, ומאפשרת לקצץ בצימאון הדלק הידוע-לשמצה של מנוע V6 זה.

על הכביש המהיר, למשל, הוא משייטת ב-140 קמ"ש בהילוך שמיני-חרישי, כשהמנוע מסתובב על פחות מ-2,200 סל"ד. גם בעיר הנטייה הטבעית שלה היא להקטין את הצריכה. מנגד, מי שירמוס את הדוושה כדי להשיג עינוגי Hot-Rod מסורתיים, יפגוש את המתדלק לעתים קרובות.

נוחות הנסיעה היא לא מה שהיינו מצפים מלימוזינה אמריקנית באורך חמישה מטרים. האשמים הם ככל הנראה אותם חישוקי 20 אינץ', שעטויים בגומי במידות של זחלי טנק. גלגלים כאלה מתאימים מאוד לקרוזינג בסנסט-בולווארד, אבל על כבישי-העולם-השלישי שעליהם אנחנו נוסעים הם נוטים לטלטל ולרסק את המרכב. אפשר להניח שהגרסה הזולה יותר, עם חישוקי 18 אינץ', תעשה עבודה טובה יותר.

באגף הדינמי ניכר שמהנדסים אירופים מיומנים כיילו את השלדה. זו עדיין לא מכונית סאלון אירופית, אך ההגה נעים הרבה יותר מאשר במכוניות אמריקניות מקבילות שפגשנו, והשלדה מרגישה מדויקת יותר תחת עומס של פניות.

קרייזלר C300 עולה 300 אלף שקל. גרסת הלוקסוס שעמדה למבחן - שמצוידת בחישוקים גדולים יותר, ריפוד דו-גווני ועוד כמה גאדג'טים - מוסיפה עוד 30 אלף שקל למחיר. החסכנים יוכלו לרכוש בקרוב גרסה זולה יותר, ללא גג השמש, ב-280 אלף שקל. מחירים אלה מציבים אותה בטריטוריה בה נמצאות מתחרות גרמניות קטנות כמו וולוו S80 התחלתית וכמה מכוניות פרימיום מבית ביואיק, קדילק, אינפיניטי ועוד.

אבל C300 היא בריה מסוג שונה. זהו שריד חי ונושך לעידן של דינוזאורים אמריקנים, שפעם שלטו ביבשה וכיום נכחדים אפילו בארה"ב. לחובבי הז'אנר בארץ היא מציעה יותר פוזה ויותר אבזור לשקל מכל מתחרותיה, וכל נסיעה בה היא מסע רומנטי במנהרת הזמן לתקופה שחלפה מן העולם.

קרייזלר
 קרייזלר

חלק מהמתחרות

קדילק CTS

315 אלף שקל הוא מחיר גרסת הבסיס, עם מנוע 3 ליטר בהספק 270 כ"ס. היא קצרה מעט מ-300 ובסיס הגלגלים שלה עומד על 14 ס"מ. אך היא מציעה שלדת הנעה אחורית, ביצועים דומים ויכולת דינמית. הגרסה הבכירה עם 311 כ"ס, מוצעת ב-380 אלף שקל.

וולוו S80

מחירה בגרסת T5 300 אלף שקל. במחיר זה מקבלים רק 4 צילינדרים ונפח של 2 ליטר, אך טורבו בריא מביא את ההספק ל-240 כ"ס ומומנט שופע, ויחד עם תיבת הילוכים מתקדמת הם מעניקים ביצועים דומים ל-300. תא הנוסעים פחות מרווח, אך מאובזר למשעי.

ניסן מקסימה

לספינת הדגל האמריקנית של ניסן יש ממדים נדיבים מאוד ומנוע V6 בנפח 3.5 ליטר, שמייצר 290 כ"ס בריאים ומשודך לתיבה רציפה מטיפוס CVT. תא הנוסעים איכותי ומפואר, והמחיר בארה"ב ידידותי למדי, פחות מ-30 אלף שקל.