קבלן גדול: "הצורך בדיור ניצח הציפייה לירידות מחירי הדירות"

בכירים בענף הנדל"ן הגיבו לתוצאות סקירת מחירי הדירות של השמאי הממשלתי ■ ראול סרוגו: "הממשלה לא הצליחה לצמצם בצורה משמעותית את הפער בין הביקושים להיצע באיזורי הביקוש"

בענף הנדל"ן לא מופתעים מתוצאות סקירת מחירי הדירות של השמאי הממשלתי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, שפורסמה היום ומתייחסת לרבעון השני של 2012. על פי הסקירה מחירי הדירות עלו ב-1.9% ברבעון השני של 2012 לעומת הרבעון הראשון של השנה ובמקביל נרשמה עלייה של אחוז אחד בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. גם האוצר פרסם היום את הסקירה החודשית למצב המשק, 'אורות אדומים' ובמסגרתה נאמר כי מספר העסקאות בענף ממשיך לעלות, מגמה שצפוייה להתחזק בחודש יולי.

בהמשך להערכת האוצר על עליית היקף העסקאות ביולי, בלשכת שמאי המקרקעין מספקים היום נתונים שנאספו על ידם ומחזקים הערכה זו: "נתוני לשכת שמאי המקרקעין מצביעים על עלייה של כ-20% במספר העסקאות בארבעת החודשים האחרונים מה שמעיד על התאוששות ארצית", אמר היום אוהד דנוס, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.

"עוד על פי הנתונים שלנו, ביולי האחרון נמשכה מגמת עליית המחירים בשיעור של עד כ-5% ויותר לעומת הרבעון הראשון של 2012. אני צופה כי מגמה זו תתייצב במהלך השנה הקרובה על רמות המחירים הנוכחיות, שהינן בפועל דומות מאד לרמות המחירים של השיא שאפיין את הרבעון הראשון של 2011", הוא הוסיף.

עוד אומר דנוס כי: "הביקושים הגבוהים לדירות חדשות מושכים מעלה גם את הביקושים לדירות יד שנייה. הריבית על המשכנתאות זולה ואטרקטיבית היום והצפי לעליית המע"מ חיזק עוד יותר את רמות הביקושים ביולי ובתחילת אוגוסט". לדבריו, על הממשלה לפעול בדחיפות בצד ההיצע וזאת על ידי מספר מהלכים כגון: עידוד בנייה להשכרה, קידום תוכניות להתחדשות עירונית, טיפול במצוקת כח האדם בענף הבנייה וגם במתן פטור באופן חלקי ממע"מ זוגות צעירים ורוכשי דירה ראשונה.

גם נשיא התאחדות בוני הארץ, ניסים בובליל, מתייחס לנתוני השמאי הממשלתי ולנתוני האוצר לגבי מחירי הדירות ואומר: "את מחירי הדירות החדשות ומחירי דירות יד שניה קשה מאוד למדוד חודש בחודשו ולנקוב בעליות או ירידות של אחוזים או פרומילים. אנו עדים לכך שבחודשים האחרונים בסך הכל קיימת יציבות במחירי הדירות. מתחילת השנה, כאשר הרוכשים הבינו שמחירי הדירות לא ירדו בגלל הפערים בין ביקוש להיצע שאותם הממשלה מתקשה לצמצם, אנו עדים לירידה של הרוכשים מהגדר וליציבות יחסית במחירים. באם מקבלי ההחלטות ימשיכו במאמצי שיווק הקרקעות ולא ינקטו בצעדים חריפים או בהצהרות שיצרו תנודתיות בביקושים אני מאמין שהיציבות תשמר ולא נראה בעתיד קפיצות חדות במחיר".

יקי אמסלם מנכ"ל חברת הבניה אלמוג כדאי מתייחס גם הוא לעליית המחירים ואומר: "הסיבה העיקרית לעליית המחירים בשוק היא סוג של ואקום שנוצר בקרב ציבור רוכשי הדירות שהמתין מאז המחאה ובעקבות הצהרות השלטון השקריות להוזלת מחירי הדירות. הצורך בדיור ניצח את הציפייה והביקושים חזרו לטפס ואיתם המחירים. רוב המחירים, לפחות באזורי הביקוש, עלו ויש לזכור כי השוק אינו מוצף כיום בפרויקטים חדשים".

בחודשים האחרונים מדווחים הקבלנים על חזרה של הרוכשים למשרדי המכירות. דביר גרנות, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי של חברת 'בוני התיכון' סיפר היום כי בחודש יולי שיווקה החברה דירות בהיקף מכירות כולל של כ-50 מיליון שקל בכל הפרויקטים אותן משווקת החברה. "יש שיפור משמעותי במספר המכירות וגם ברמות המחירים שהתייצבו ברבעון האחרון בכלל וביולי בפרט", אומר גרנות, "מדובר ברוכשים שירדו מהגדר והחליטו ברבעון האחרון לממש עסקה אותה תכננו זה מכבר".

"אליהם הצטרפו רוכשים לא מעטים נוספים. משוב שהתקבל מהרוכשים העלה כי רבים מהם צופים כי רמות המחירים יעלו עוד יותר בשנה הקרובה ולכן החליטו לרכוש דווקא עכשיו". גם בחברת אוניל בניה מקבוצת פישמן נמסר על עליית מחירים בפרויקט שהחברה בונה בימים אלה בכפר שלם בתל אביב. על פי נתוני החברה, בפרויקט ששיווקו החל בינואר השנה נמכרו דירות 4 חדרים בממוצע של 1.56 מיליון שקל ועתה נמכרות דירות זהות בכ-1.63 מיליון שקל בממוצע. "המחירים החלו לטפס בעקבות ההפנמה של רוכשי הדירות בחצי השנה האחרונה, שאין למה לחכות", מסבירה רונית פורת מנכ"ל חברת אוניל, "רוכשי דירות לא יכולים להמתין לנצח וחייבים פיתרונות למגורים", הוסיף גרנות.

ראול סרוגו, מנכ"ל משותף בחברת סרוגו חברה לבניה מציין כי המגמה של עליית מחירי הדירות הייתה צפויה ומעבר לביקוש הקיים גם תשומות הבנייה ומחנק האשראי יגרום לעליית מחירים: "הממשלה לא הצליחה לצמצם בצורה משמעותית את הפער בין הביקושים להיצע באיזורי הביקוש. בעקבות המחאה החברתית חלה עצירה במכירות ועכשיו הביקושים מתפרצים והרוכשים יורדים מהגדר. לצד העלייה בביקושים יש עלייה משמעותית בעלויות הבניה שנגזרת מהמחסור בעובדים מקצועיים ועליית שכר העובדים, עלייה בעלויות המימון כתוצאה ממחנק האשראי ועלייה במחיר חומרי הגלם כל אילו גורמים לעלייה בלתי נמנעת במחירי הדיור".