משרד החקלאות: חלב, ביצים, עוף והודו יתייקרו עד 17%

‎‎הסיבה: עליית מחירי הגרעינים בעולם ‏‎‎‏■ במשרד החקלאות מבהירים: אלה הערכות בלבד; עד אחרי החגים לא תחול כל עלייה במחירי מוצרי החלב והביצים שבפיקוח

‎‎משרד החקלאות התריע היום (ד') מפני עליית מחירים חדה של החלב, הביצים, בשר עוף והודו, על רקע עליית מחירי הגרעינים בעולם ובמיוחד עליית מחירי התירס, הסויה והסורגום, המשמשים מזון לבעלי חיים.

כלכלני החטיבה למחקר כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות טענו כי עד סוף השנה הנוכחית צפויה עלייה חדה של 6%-17% במחירי אותם מוצרים.

עם זאת, במשרד החקלאות הבהירו היום כי מדובר בהערכות בלבד - ולא בעליית מחיר שתתרחש בימים הקרובים. עוד הובהר כי בכל מקרה, עד אחרי החגים לא תחול כל עלייה במחירי מוצרי החלב והביצים שבפיקוח.

הכלכלנים משרטטים 3 תרחישים אפשריים לעלייה מחירי המזון: הראשון בהם מבוסס על נתוני אוגוסט, השני מבוסס על התמתנות במחירי הסחורות בעולם, ואילו השלישי מבוסס על המשך עלייה במחירי האופציות על הסחורות - תרחיש שיביא לעלייה כפולה מהעלייה הצפויה על בסיס נתוני אוגוסט.‏

על-פי תרחישים אלה, החלב צפוי להתייקר בשיעור של 6%-13%, הביצים בשיעור של 8%-17%, ואילו מחירי העוף וההודו צפויים לעלות בשיעור של 6%-14%.‏ התייקרויות אלה מצטרפות להתייקרות בשיעור של 6.53% במוצרי הלחם שבפיקוח, שעליה הוכרז השבוע.

בדרך להתייקרות רוחבית?

‎‎בתוך כך, גובר החשש כי יצרנים ויבואני מזון ינצלו את ההתייקרויות במזון הבסיסי להתייקרות רוחבית בכלל מוצרי המזון והצריכה בשוק. ‏

"הרבה חברות ינסו לרכוב על הסיפור הזה כדי לבצע עליית מחירים, ואנחנו נמנע אותם", אומר עדי צים, מבעלי השליטה ברשת מחסני כמעט חינם, ל"גלובס".

לדבריו, "החברות הגדולות יכולות לספוג את הפערים. למחלבות הגדולות יש מקום להוריד עוד 20%-30% במחיר. אין להם בכלל מה לדבר על עליית מחיר גם אם מחיר החלב הגולמי יעלה ב-10%. הן מרוויחות על המוצרים המיוחדים מאות אחוזים.

"מספיק להשוות את מחירו של מוצר בודד למחיר אותו מוצר שהן מוכרות במארז. אלה הפרשי מחיר של עשרות אחוזים. גם כך מחירי מוצרי המעדנים, היוגורטים והגבינות המיוחדות אינם פרופורציונאליים ביחס לעולם וגבוהים בעשרות אחוזים בהשוואה למדינות אחרות". ‏

בענף מפנים גם אצבע מאשימה אל הממשלה, שמדיניותה והגזירות הכלכליות שהטילה מביאות באופן עקיף לעליית מחירי המזון.

"האשם העיקרי הוא המגזר הציבורי-ממשלתי. הממשלה שהעלתה את העלויות - דלק, חשמל, שכר מינימום והמע"מ. גם הבנקים משפיעים על עלויות שכר דירה בשל תנאי המימון של הפרויקטים. הכלכלה כאן מואצת בצורה מלאכותית. שכר הדירה המסחרי בארץ הוא לא הגיוני. חנות סופרמרקט בישראל משלמת 5% מהמחזור שכר דירה. בחו"ל שיעור שכר הדירה מהמחזור עומד על 2%-3% בלבד. המגזר הציבורי-ממשלתי אשם, והמגזר העסקי משלם את המחיר, ואליו גם באים בסוף בטענות. היום, למכור את אותו מוצר עולה לך 4% יותר, ולכן זה לא קשור רק לחומרי הגלם", אומר גורם בענף.

עליות במחירי מוצרים מן החי
 עליות במחירי מוצרים מן החי