נציגו של רון לאודר: אנו מצפים ששטייניץ יפרוס את החוב לערוץ 10

19 הימים הקרובים הם קריטיים לערוץ 10, שאנשיו יעמלו כעת קשה בניסיון אחרון להצילו ■ ההחלטה לחלט את ערבויות הערוץ ב-2 בספטמבר מדאיגה את קברניטיו

"אנחנו מצפים ששר האוצר יובל שטייניץ יעמוד בסיכומים שהושגו עמו ועם אנשי אגף התקציבים במשרדו מלפני שנתיים, שבהם נקבע כי החובות של ערוץ 10 והזכייניות קשת ורשת יידחו וייפרסו, וכי יבוטלו דמי הזיכיון" - כך אמר אתמול (ד') נציגו של רון לאודר וסגן יו"ר דירקטוריון ערוץ 10, אבי בלשניקוב, שהוסיף כי בשלב זה לומדים בערוץ את ההחלטה של הרשות השנייה ואת ההשלכות העלולות להיגרם בעקבותיה.

הקרב על עתידו של ערוץ 10 מעלה הילוך ונכנס למערכה האחרונה. ההחלטה שמועצת הרשות השנייה קיבלה שלשום (ג') לחלט את ערבויות הזכייניות ערוץ 10 ורשת היא סופית. ואולם בעוד שמצבה של רשת פחות נורא בהקשר זה, שכן אצלה מדובר בחוב בסך של 24 מיליון שקל למדינה, לגבי ערוץ 10 מדובר הלכה למעשה בסגירת בלוני החמצן.

ב-2 בספטמבר תחלט הרשות את ערבויות ישראל 10 בגובה 42.7 מיליון שקל. ערבות זאת, יש לציין, לא תסגור את החוב של הערוץ, שעומד כיום על 64 מיליון שקל, הכוללים ריבית פיגורים והצמדה.

"לחדול מהסחבת"

במהלך 19 הימים הבאים, שתדלני ערוץ 10 ירכזו את מירב מאמציהם ומצבורי כוחותיהם האחרונים בניסיון להניע את הדרג הפוליטי ובעיקר את זה שעומד בראש המערכת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאינו ידוע בתמיכתו בערוץ, שלדעת מקורביו "רודף אותו" בתחקירים שונים ומשונים.

ואולם, נראה כי התסריט הצפוי לשבועיים הקרובים אינו צופן סוף הוליוודי לערוץ 10, שכן הניסיונות הרבים של קברניטי הערוץ להשיג פריסת תשלומים או דחיית חובות נדחו פעם אחר פעם על-ידי ועדת הכלכלה ועדת השרים לענייני חקיקה.

בצעד חריג שלח שלשום מנכ"ל הערוץ, יואב הלדמן, מכתב לבנימין נתניהו, ובו הוא מאיץ בו לפתור את הבעיה. "אדוני, הגענו לרגע האחרון, ועל כן נדרשת התערבותך המיידית להנחות את שר האוצר ושר התקשורת לחדול מהסחבת ולהפעיל לאלתר את סמכותם לקבוע הסדר לתשלום החוב", כתב הלדמן.

יעקב שחם, יו"ר ועדת הטלוויזיה ברשות השנייה, נשמע דווקא אופטימי באשר לערוץ 10 ועתידו. לדבריו, ההחלטה שהתקבלה השבוע על-ידי חברי מועצת הרשות השנייה פותחת את הפתח להצלת הערוץ.

- הרשות השנייה גזרה אתמול את דינו של ערוץ 10?

"מה פתאום", עונה שחם, "אנחנו עשינו בשבילם הכול. עד לפני שבוע, אני באופן אישי התנגדתי במשך חצי שנה לחילוט הערבויות. ידעתי שזה עלול לפגוע בהם, אבל היום הגענו לקצה".

"ללאודר יש כסף"

- מה שונה היום מאתמול? איך הקצה התקרב כל-כך?

"כי המשך הדחייה של ההחלטה הזו לא נותן כלום. בערוץ 10 זרקו לנו כל פעם הבטחה אחרת, שיגיעו משקיעים חדשים כמו יעקב אגם. אנחנו נתלינו בהבטחות, למרות שלא היינו בטוחים, אבל קיווינו שזה ככה, ורצינו שזה יהיה ככה. בסוף נגמר הזמן, ואיתו גם ההבטחות - אין יותר אגם, ואין יותר 'שמאגם'. אז מה לעשות? להמשיך ולהאריך את הקץ?"

"ההחלטה שקיבלנו היא החלטה אמיצה מאוד", מוסיף שחם. לדבריו, מי שדחפה באופן רציני לקבל את ההכרעה הזאת היא היועצת המשפטית של הרשות, הילה שמיר, שטענה כי "החלטה שלא לחלט ערבויות תהייה החלטה הלוקה בחוסר סבירות מהותי מבחינה משפטית, ויהיה בה כדי לפגוע בשלטון החוק ובאמון הציבור ברשויות המדינה".

- נשמע כאילו אתה חושב שבעלי המניות משחקים פה פוקר עם הדרג הפוליטי. אתה חושב שהם יכולים להכניס את היד לכיס ולשלוף 60 מיליון שקל?

"כולם יודעים שהם יכולים להוציא את הסכום הזה. בקלי-קלות. ללאודר אין 60 מיליון שקל? יש לו את הכסף הזה בוודאות. השאלה האמיתית היא אם הם רוצים להכניס את היד לכיס".

"אף אחד לא טוען שללאודר אין כסף", מוסיף שחם, "מה שטוענים זה שלאודר השקיע מאות מיליוני שקלים וסייע ליצירה המקומית. וזה נכון. הוא אכן עשה את זה. לאודר ואני, אגב, חושבים שנכון יהיה לדחות את התשלום לשנה הבאה, אבל הייעוץ המשפטי קבע שזה לא נכון ולא אפשרי אלא בדרך אחת - חקיקה. מאחר שלא שונתה החקיקה, ערוץ 10 ורשת חייבים לשלם את הכסף הזה".

"החלטה לא הייתה קלה. כמעט אילוץ. עשינו את כל המאמצים לדחות את ההחלטה, ותמיד עמדנו בפני נעלם אחר. פעם זה אנשי עסקים מצרפת שרוצים להיכנס, ופעם זה איש עסקים אחר, ופעם זה יעקב אגם - וממש נתנו את כל האפשרויות להגיע לפתרון הזה. לצערי, ולא רק לצערי, היינו צריכים לבצע את החלטת החילוט. לי אין ספק שאיש מחברי המועצה לא רוצה לראות את ערוץ 10 נסגר".

- ובכל זאת קיבלתם החלטה פטאלית לערוץ 10.

"אני לחלוטין לא מסכים אם הטענות האלה. הזמן הקצר שנקבע ייאלץ ויחייב את כל הגורמים המעורבים - בעלי המניות, חברי הכנסת והשרים - למצוא את הפתרון ובדחיפות. אבל אם לא יימצא הפתרון, ואם חלילה ערוץ 10 ייסגר במתכונתו הנוכחית, אני מעריך כי המסך של ערוץ 10 לא יוחשך".

- אתה מעריך כי הערוץ לא יוחשך בטווח המיידי או בכלל?

"בכלל. לערוץ 10 ימונה מפרק, ובין ההחלטות שהוא יקבל תהיה גם הצעד למכירת החברה. אני משוכנע שיעמדו אנשים בתור לקנות אותו, מכיוון שיום אחרי שהוא ייסגר הערוץ יהיה שווה 100 מיליון שקל, כי המפרק ימחק את כל החובות".

שחם מעריך כי הראשונות שירצו להיכנס לנעלי ערוץ 10 הן לא אחרות מאשר זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, שדווקא הצהירו באחרונה על רצונן העיקש להישאר תחת המטריה החמימה של אפיק 22 בשלט.

לטענתו, הסיבה לכך נעוצה בהבדלים בחובות התוכן למדינה הקיימים בין ערוץ 2 לערוץ 10. "היום יש לזכייניות ערוץ 2 מחויבויות מאוד גדולות לתוכן, שמתבטאות אצל קשת ביותר מ-120-130 מיליון שקל לסוגה עילית בשנה. המחויבויות של ערוץ 10, לעומת זאת, הרבה יותר נמוכות - בסביבות ה-50 מיליון שקל. לכן, באם בית המשפט יאפשר את זה, מי שתיכנס לנעלי ערוץ 10 תזכה למחויבויות רגולטוריות נמוכות יותר".

"הערוץ לא ייסגר"

לדברי שחם, "אופציה נוספת יכולה להיות כניסתה של חברה חדשה לערוץ 10, שתקבל ערוץ פועל, חברת חדשות טובה מאוד, תשתיות, 7 ימי שידור והכי חשוב - ערוץ נטול חובות לגמרי עקב מחיקתן על-ידי המפרק".

- מהן האופציות שעומדות בפני ערוץ 10?

"אופציה אחת היא לשלם את הכסף במזומן. אופציה שנייה היא לשלם את החוב ב-3 צ'קים: אחד לאוקטובר, אחד לנובמבר ואחד לדצמבר - כאשר כל אחד מהצ'קים הוא על סך 20 מיליון שקל. האופציה השלישית היא להרים ידיים ולמנות מפרק".

- אתה אופטימי לגבי פתרון שיימצא עם הבעלים הנוכחיים?

"אני חושב שיש סיכוי סביר שבשבועיים האלה יכול להימצא הפתרון, ואם חלילה לא יימצא הפתרון, אז יש את הנוסחה שהעליתי קודם. ערוץ 10 לא ימות אלא יופעל על-ידי אנשים אחרים".

- אז אתה מעריך שערוץ 10 נכנס עכשיו לבליץ של שתדלנות?

"שתדלנות נעשית כל הזמן. יש כל הזמן שיחות. ללאודר יש נציגים בארץ, ואלה פועלים בדרך שהם צריכים לפעול. נפגשים, מדברים, מציעים וכך הלאה. בשבועיים האחרונים הם נפגשו עם שרי ממשלה. אבל בעוד שבעבר כל הצדדים ידעו שיש זמן ואפשר לשחק עם הזמן, היום מבינים שחייבים לקבל החלטות במהירות".

- למה הדרג הפוליטי לא מאפשר פריסת תשלומים?

"אני שאלתי את אותה שאלה במכתב לשר האוצר שיזמתי במסגרת הרשות השנייה. במכתב המלצתי לדחות להם את החוב. אני לא יודע למה הם נמנעו מלקבל החלטה לדחייה או פריסת תשלומים. זה היה מסייע מאוד, אבל אני מקווה שעכשיו ימצאו את הדרך, שלא תהיה להם ברירה".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בעלי הזיכיון הפקידו ערבות בנקאית להבטחת מילוי הוראות החוק, כללי המועצה ותנאי הזיכיון, במסגרת קבלת הזיכיון לשידורים. למועצת הרשות השנייה הסמכות לבחון את הצורך בחילוט הערבות כאמור. בהקשר זה יובהר כי לשר האוצר אין כל השפעה על החלטות המועצה ועל עמדות חבריה".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ינסה למצוא פתרון למשבר בערוץ

הכתב הכלכלי של ערוץ 10, מתן חודורוב, שמשמש גם כיו"ר ועד העובדים של ערוץ 10, סיפר ל"גלובס" כי "עובדי ערוץ 10 נחושים לעשות כל שביכולתם כדי להציל את הבית המקצועי שלהם".

לדבריו, "מדובר בקריאה האחרונה לראש הממשלה ולשרים הרלוונטיים להתערב, להתאמץ, ולפעול מהר - אם לא למען הדמוקרטיה וחופש הביטוי אז לפחות כדי להגן על מקומות העבודה של 500 שכירים ממעמד הביניים שתלויים בערוץ 10 כמקור פרנסתם היחידי".

חודורוב מספר עוד כי "בימים האחרונים, במקביל להחרפה במצבו של ערוץ 10, מקיים ועד העובדים שורה של שיחות ודיונים מרתוניים - בין השאר עם יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שהביע מחויבות בלתי מתפשרת להצלת הערוץ. אנחנו משוכנעים כי בכוחות משותפים עם ההנהלה נצליח לעשות זאת, ועכשיו הממשלה צריכה להחליט אם היא מעדיפה להיות חלק מהבעיה או חלק מהפתרון".

ל"גלובס" נודע כי בעקבות פניית העובדים מתכוון עיני להיכנס בימים הקרובים לעובי הקורה כדי להביא בעצמו לפתרון המשבר בערוץ 10.