"בנק ישראל ימשיך להוריד את הריבית לרמה של 1.75%"

לידר שוקי הון: "בשלושת החודשים הקרובים צפויה עלייה ניכרת באינפלציה לקצב שנתי של כ-6%" ■ כלל פיננסים: "סעיף הדיור צריך לתמוך במדיניות מוניטארית מצמצמת ועל בנק ישראל האחריות למנוע מעליות המחירים להאיץ"

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.1% בהתאם לציפיות בשוק ההון, כאשר הנתון המדאיג ביותר במדד הוא הזינוק החד בשירותי דיור בבעלות הדיירים, המשקף את מחירי השכירות, שעלה ביותר מ-1%. להלן תגובות האנליסטים למדד:

יונתן כץ מלידר שוקי הון: "בשלושת החודשים הקרובים צפויה עלייה ניכרת באינפלציה לקצב שנתי של כ-6%, זאת כתוצאה מהעלאת מסים (מע"מ בפרט), העלאת מחירי הדלקים והמזון על רקע התייקרויות בעולם, פיחות מתון בשקל, ועלייה עונתית במחירי הדיור. בנק ישראל צפוי להמשיך ולהוריד את הריבית לרמה של 1.75% עד רבעון א' 2013, זאת על רקע ההאטה בסביבה הגלובלית אשר צפויה להמשיך ולמתן את פעילות בישראל. סביר להניח שהורדת הריבית הבאה תלווה עם מגבלות נוספות על האשראי הצרכני לדיור, זאת במטרה למנוע התפתחות של בועת נדל"ן".

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון: "למרות שהמדד עלה בהתאם לציפיות, הוא טומן בחובו שתי הפתעות גדולות. ההפתעה החיובית היא ירידה במחירי המזון שהשלימו מתחילת השנה ירידה של 0.2%. ההפתעה השלילית היא רכיב שירותי הדיור בבעלות שזינקו ביולי ב-1.1% ועלה ב-12 החודשים האחרונים ב-4% - קצב כמעט כפול מקצב האינפלציה הכללית במשק. זאת יש להזכיר למרות מחאת הדיור שהחלה בקיץ שעבר. לא מן הנמנע שבנק ישראל ייאלץ לנקוט צעדים כירורגיים למניעת התחממות חוזרת של שוק הדיור למגורים אם באמצעות הגבלת מינוף או באמצעים אחרים".

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: "מדד המחירים של הדירות בבעלות עלה 0.1% בלבד בחודשים מאי - יוני והרחיק בינתיים את הצורך בצעדים פרטניים מיידיים מצד בנק ישראל. עליית המדד ב-0.1% תקל על בנק ישראל להוריד את הריבית פעם נוספת, אם יחפוץ בכך. הסיכוי לכך אינו קטן כל עוד אין הטבה במצב בחו"ל והמצב במשק משקף האטה. אולם, המדדים הבאים יהיו גבוהים בהרבה, בגלל הפיחות בשערי החליפין של השקל, העלייה בסעיף שכר הדירה, הקפיצה בתעריפי האנרגיה והמזון בעולם והעלאת שיעור המע"מ בספטמבר. בנק ישראל יכריע האם להוריד את הריבית עכשיו, עקב המדד הנמוך האחרון, או לחכות, בגלל המדדים הגבוהים הבאים. לדעתנו, בנק ישראל ימתין לפחות חודש נוסף, כדי לראות אם הורדות הריבית הקודמות שינו את המצב ולשמור די דרגות חופש אם נתוני המשק יידרדרו".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש בית השקעות: "בחודש אוגוסט יצרני המזון ורשתות השיווק צפויים כבר להתחיל ולגלגל את ההתייקרות במחירי הסחורות על הצרכן. הוזלת מחירי הסלולר באה לידי ביטוי בצורה מאוד חלשה בינתיים, אך כנראה שתורגש יותר בחודשים הבאים. בחודשים אוגוסט וספטמבר נרגיש כבר את הצעדים בהם נוקטת הממשלה לצמצום הגירעון, אשר מובילים להתייקרות הסיגריות, האלכוהול והמע"מ. גם התייקרות הדלק ופיחות השקל יורגשו יותר במחירים. דווקא מחירי הדירות בבעלות, שלפי הדיווחים השונים על המתרחש בשוק הדיור היו אמורים לחזור לקצב עלייה משמעותי, עלו רק בשיעור מינורי של 0.1% בלבד. המדד הנוכחי מעיד שהמשק זקוק ל'הזרקה מוניטארית' וסולל את הדרך להורדת הריבית ע"י בנק ישראל בסוף החודש".

גיל הוד, מנכ"ל פריקו השקעות: "העלייה הקלה במדד המחירים מבטאת את המשך מגמת ההאטה במשק ברוב הענפים. כאשר בולט סקטור הנדל"ן והנדל"ן למגורים בעוצמת הביקושים שבו אשר מנוגדים לנעשה במשק. יש לצפות למדד אוגוסט גבוה יותר אשר יגלם בתוכו את התייקרות חומרי הגלם והמזון. בחודש הקרוב אנו מעריכים כי בנק ישראל ישמור תחמושת ויותיר את הריבית בחודש הקרוב על כנה".

אמיר כהנוביץ, כלכלן ראשי בכלל פיננסים: "בחודשיים הבאים גורמים רבים דוחפים חזרה לעליות מחירים, ביניהם החלשות משמעותית של השקל, זינוק במחירי הסחורות בכל העולם, ובמיוחד הדלק, על רקע המתיחות עם איראן והסחורות החקלאיות על רקע בצורת בארה"ב. עם זאת, למרות העלאת שיעור המע"מ מ-16% ל-17%, אנו צופים כי עלייה זו תתרום למדד רק 0.2% עד 0.4%, שגם הם יתפרסו ברובם על פני 3 חודשים. סעיף הדיור צריך לתמוך במדיניות מוניטארית מצמצמת ועל בנק ישראל האחריות למנוע מעליות המחירים להאיץ. עם זאת, לנוכח הציפיות האמורות להתמתנות האינפלציה ל-12 חודשים קדימה לאחר מדד ספטמבר, אנו מעריכים כי בנק ישראל ימתין עם מדיניות הריבית עד לחלוף גל האינפלציה של אוגוסט-ספטמבר ולנתוני מקרו נוספים מארה"ב".

אורי גרינפלד, מנהל מחלקת המאקרו בפסגות: "בהסתכלות קדימה, אמנם ההאטה במשק והעלייה בשיעור האבטלה ימשיכו ללחוץ על המחירים כלפי מטה אך יש לזכור כי ישנם לא מעט גורים אינפלציוניים הפועלים במשק. בין גורמים אלו אפשר לציין את העליות הצפויות במחירי המזון כתוצאה מהתייקרות הסחורות החקלאיות, את העלאות המיסים ובעיקר המע"מ ואת המשך העליות במחירי השכירות".

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה: "סעיף הדיור עשוי לסבך מחדש את פישר, מחירי השכירויות חוזרים לעלות - אומנם מחירי הדירות רשמו עלייה מתונה בלבד אבל דווקא סעיף דירות בבעלות הנגזר מחידוש חוזי השכירות חוזר לעלות. לאחר חודשים של עלייה מתונה מאוד בסעיף הדיור במדד, הרבה מתחת לרמה הממוצעת, סעיף הדיור חוזר לרמה הממוצעת המאפיינת את חודש יולי ב-4 השנים האחרונות עלייה של 1%. בשאר הסעיפים ניכרת ההאטה במשק כאשר נרשמת ירידת מחירים חדה במחירי המזון, ההלבשה וההנעלה. חרף המדדים הנמוכים בחודשים האחרונים, נראה כי המדדים הקרובים עשויים להפתיע כלפי מעלה לאור התחזקות מחודשת של סעיף הדיור ועלייה צפויה במחירי המזון, הדלקים והעלאות המיסים שיבוא לידי ביטוי במדדים אוגוסט ספטמבר. יחד עם זאת ניכר כי המשק המקומי מאט וככל הנראה חטיבת המחקר של בנק ישראל תעדכן את תחזיות הצמיחה שלה כלפי מטה בשבועות הקרובים. הריבית תמשיך לרדת בשנה הקרובה".

חיים נתן, כלכלן ראשי, מנורה מבטחים בית השקעות: "לכאורה, נתוני הצמיחה במשק דורשים הרחבה מוניטרית נוספת (הורדת ריבית), ואנו עדיין צופים שריבית בנק ישראל תעמוד על 2% בחודשים הקרובים. אבל, נתוני הנדל"ן האחרונים שמתפרסמים שמראים על נהירה מחודשת לשוק הדיור ויחד עם העליה בשכר הדירה, יקשו על בנק ישראל לעשות מהלך שכזה. למרות זאת, הרכב המדד מחזק את הערכתנו להורדת ריבית בשילוב צעדי פיקוח על שוק המשכנתאות. אם האפיק השקלי יפגע מחר לאור המדד המפתיע, אנו מעריכים שמדובר בהזדמנות מכיוון שריבית בנק ישראל תרד ותישאר נמוכה לאורך זמן. למי שפיספס את הראלי הממשלתי של חודש יולי, בהחלט ניתנת הזדמנות כניסה מחודשת".

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: "התחזית הראשונית שלנו למדדים הבאים: 0.6 אחוז באוגוסט, 0.3 אחוז בספטמבר, 0.3 אחוז באוקטובר, 2.1 אחוזים במהלך 2012 (עד דצמבר), ו-2.9 אחוזים במהלך 12 החודשים הבאים (עד יולי). להערכתנו, לאור העובדה שהאינפלציה בפועל נמצאת בחלקו התחתון של היעד ולאור האינדיקטורים המקרו כלכליים השליליים בארץ ובעולם ולנוכח צעדי הממשלה לקיצוץ הגירעון הממשלתי תוך כדי העלאת מיסים (דבר הפוגע בביקוש המצרפי) ישנה הסתברות גבוהה שבנק ישראל יוריד את הריבית בישיבתו הקרובה, זאת כל עוד לא יחול פיחות חד בשער השקל בשבועיים הקרובים. נוסף על כך, לאור נתוני הביקוש למשכנתאות, לא מן הנמנע שבנק ישראל ינקוט בצעדים מאקרו יציבותיים נוספים בתחום המשכנתאות".

עו"ד יהודה טלמון, נשיא להב - לשכת העצמאים והעסקים בישראל: "המדדים הנמוכים במיוחד בתקופה האחרונה מלמדים על האטה במשק, שהעדר מדיניות ממשלתית נמרצת יכול להביא למיתון ולגידול באבטלה. המשק לא עוצר, כאשר לא מקבלים החלטות, והמיתון גובר. אני קורא לממשלה לקבל החלטות לעידוד המשק לאלתר".