מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.1% - בהתאם לציפיות בשוק; סעיף הדיור טיפס ב-1%

(עדכון) - הלמ"ס: מחירי הירקות עלו ב-3.7% והמים התייקרו ב-1.6% ■ הדלק הוזל ב-2.2%, שירותי התקשורת הוזלו ב-0.9% ■ הערכות: הנתונים יאפשרו לנגיד סטנלי פישר להוריד ריבית, ואולי גם להתערב בקרוב בשוק הנדל"ן

מדד המחירים לצרכן לחודש יולי עלה ב-0.1% בהתאם לציפיות בשוק ההון. הנתון המדאיג ביותר במדד הוא הזינוק החד בשירותי דיור בבעלות הדיירים, המשקף את מחירי השכירות. הסעיף עלה ביותר מ-1% - כך נמסר מהלמ"ס.

סעיפי ההבראה והנופש עלו בחודש יולי ב-4.6% - עלייה עונתית המתאימה לחודשי הקיץ. עוד עלו מחירי הירקות הטריים ב-3.7%, השירותים הרפואיים עלו ב-2% וגם מחירי המים התייקרו ב-1.6%.

מנגד, ירדו בהמשך למגמה של החודשים האחרונים, מחירי ההלבשה (10%) וההנעלה (5%). גם מחיר הדלק הוזל ב-2.2%. הרפורמה בשוק הסלולר של שר התקשורת כחלון ממשיך להשפיע על סעיף שירותי התקשורת שירד ב-0.9% ביולי.

מהלמ"ס נמסר עוד, כי האינפלציה מתחילת השנה (ינואר-יולי) עומדת על 1.1%, והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 1.4% - הרחק מאמצע היעד הממשלתי (1%-3%). הסביבה האינפלציונית פותחת פתח לוועדה המוניטרית של בנק ישראל בראשות הנגיד סטנלי פישר להורדות ריבית נוספות.

ההתייקרות הצפויה בחודשים הקרובים במחירי המזון אינה צפויה לתת אותותיה על המדד הכללי, שכן משקל סעיף המזון במדד הכללי אינו גבוה. העלאת המע"מ בחודש הבאה צפויה להקפיץ את המדד, אך באופן זמני בלבד.

בנק ישראל יתערב בשוק הנדל"ן?

מחר יתפרסמו נתוני הצמיחה במשק והצפי הוא לצמיחה בקצב שנתי של 2.5% "בלבד" ברבעון השני של השנה, לעומת צמיחה של 2.7% ברבעון הראשון. מדובר בנתון נמוך מתחזיות הצמיחה של משרד האוצר (3.2%) ושל בנק ישראל (2.9%) לשנה כולה.

גם בשוק ההון העריכו כי נתוני האינפלציה והצמיחה פותחים פתח נוסף לבנק ישראל להוריד שוב את הריבית במשק (2.25%) עד סוף השנה, כאשר מנגד - נתונים מדאיגים משוק הנדל"ן עשויים למנוע מהוועדה המוניטרית להוריד את הריבית כבר עכשיו, מחשש כי זו תמשיך "לתדלק" את שוק המשכנתאות, הרותח גם ככה.

"חלפה בדיוק שנה מאז מחאת הקוטג' - מדד מחירי המזון ירד במהלך 12 החודשים האחרונים ב- 1.6% ועלה מתחילת שנת 2012 ב-0.4% בלבד אל מול עלייה של 1% במדד המחירים לצרכן הכללי בתקופה זו, כך שלפחות בכל האמור ברכיב מדד זה סביבו החלה המחאה האמורה זכה הציבור הישראלי להישגים נאים בשנה שחלפה", כך סבור יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, בסקירה לפני פרסום המדד.

במקביל למדד המחירים, היום יתפרסם גם מדד מחירי הדיור, אשר צפוי לשפוך אור נוסף על מצב שוק הנדל"ן המקומי. זאת, לאחר שאתמול פורסמו נתוני המשכנתאות של בנק ישראל לחודש יולי - אשר הציגו תמונה מטרידה כשעלו לשיא חדש מאז קום המדינה: 4.9 מיליארד שקל בחודש, וצפויים לדחוף את בנק ישראל לפעול. מאז השפל האחרון באוקטובר 2011, אז ניטלו משכנתאות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל, זינק היקף המשכנתאות בלא פחות מ-108%. בסה"כ עומד תיק המשכנתאות נכון לסוף יולי על כ-217 מיליארד שקל.

בעקבות הנתונים, לא מן הנמנע כי בנק ישראל עשוי לנקוט בצעדים נוספים כדי "לצנן" את שוק הנדל"ן, לאחר שכבר הבהיר כי על ממשלת ישראל להציע פיתרון מקיף לנושא.