בנק ישראל: הממשלה צריכה לתת פתרון מקיף למחירי הדיור

פרוטוקולי דיוני הריבית של בנק ישראל: 6 חברי הוועדה המוניטרית החליטו פה אחד להותיר את הריבית ללא שינוי ■ הדיון עסק בהרחבה באי הבהירות לגבי צעדי הממשלה העתידיים בנושא הפיסקלי

בנק ישראל מספק היום (ב') הצצה להחלטת הריבית של החודש הקודם, במסגרתה הוחלט להותיר את הריבית ללא שינוי בשיעור של 2.25%. על פי פרוטוקולי הדיון, 6 חברי הוועדה המוניטרית החליטו על הותרת הריבית פה אחד.

בבנק ישראל מציינים כי קיימת אי בהירות באשר לקצב הצמיחה של המשק בחודשים האחרונים, כאשר נתוני הייצוא המצביעים על ירידה חדה של 13% בחודש יוני הינם חריגים בהיקפם ולא ברור האם מדובר בשינוי מגמה או בנתון חד פעמי. על פי בנק ישראל, הנתונים משוק העבודה שנוספו מאז הדיון המוניטרי האחרון מעלים את האפשרות שנבלם השיפור בשוק זה.

הדיון עסק בהרחבה באי הבהירות לגבי צעדי הממשלה העתידיים בנושא הפיסקלי. הוועדה הביעה חשש מהשלכות אי העלאת שיעורי המסים על יציבות המשק, אולם החליטה כי בשלב זה ההתנהלות הפיסקלית איננה מהווה גורם השפעה על המדיניות המוניטרית, זאת כיוון שטרם ברור כיצד פעולות הממשלה לצמצום הגרעון הצפוי או מנגד אי נקיטת צעדים שכאלו ישפיעו על שתי הסוגיות המרכזיות העומדות בבסיס המדיניות המוניטרית - התפתחות האינפלציה וקצב הצמיחה.

בבנק ישראל ציינו כי על אף שלמשקיעים יש תרומה להעלאת מחירי הדיור, הם תורמים גם להגדלת היצע הדירות להשכרה, וממתנים את עליית המחירים בשוק השכירות. הודגש כי קיימת חשיבות לנקיטת צעדים ע"י הממשלה על מנת לתת מענה מקיף בסוגיה זו.