קודקס: שכר רוב עוה"ד השכירים ירד השנה ב-3%

מסקר השכר השנתי של קודקס עולה כי בשנה האחרונה נשחק שכרם של עורכי הדין השכירים ב-3% בממוצע ■ הנפגעים העיקריים: עובדי החברות והמשרדים הבינוניים ■ מבחינת השכר הכי משתלם לעבוד כעורך דין בתחום ההיי-טק

המשבר הכלכלי באירופה ובארצות-הברית, מהפכות שלטוניות בשכנותיה הערביות של ישראל, חשש מתקיפה ישראלית באיראן ומפרוץ מלחמה - אלה וחששות נוספים הביאו השנה לכך שהכלכלה הישראלית נקלעה להאטה משמעותית ולחשש למיתון. המצב הכלכלי ההולך ומידרדר מחלחל לכל המגזרים ובא לידי ביטוי גם בשכרם של העובדים במשק.

מסקר השכר השנתי של חברת קודקס, חברת ההשמה המובילה בישראל לענף המשפט, שמתפרסם לראשונה ב"גלובס", עולה כי ההאטה הכלכלית משפיעה גם על מגזר עורכי הדין.

בשנת 2012 חל שינוי לרעה במצבם הכלכלי של חלק מעורכי הדין בישראל. מנתוני הסקר עולה כי שכרו הממוצע של עורך דין בישראל ירד השנה ב-3%, לעומת שכרו בשנת 2011. הנפגעים העיקריים מירידות השכ, היו עורכי הדין המתחילים, רובם בעלי ותק של עד שנה מההסמכה למקצוע. שכרם הממוצע רשם ירידה ניכרת של 11%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

עם זאת, הירידה בשכר חלה (בינתיים) רק אצל עורכי הדין הצעירים. שכרם של עורכי הדין הוותיקים, בעיקר אלה המועסקים בפירמות הגדולות, לא נפגע, וחלקם אף הצליחו להעלותו מעט. מסקר קודקס עולה כי אצל עורכי דין עם ותק של יותר מ-4 שנים במקצוע, חלה עלייה זעירה בשכר, ושכרם של אלה עלה השנה בכ-1%.

תחום הפירוקים נדחק מהעשירייה

סקר השכר השנתי של קודקס בענף המשפט נערך זו השנה החמישית ברציפות. בסקר השתתפו 1,169 עורכי דין פעילים, שהשיבו על שאלון שכר אינטרנטי מקיף, שהופץ במגוון רחב של ערוצי מדיה ושולב באתר קודקס.

הסקר מתייחס לתקופה בין חודש יוני 2011 ליוני 2012. הנתונים נותחו בשיתוף מכון הייעוץ והמחקר "מדגם". 52% מנשאלי הסקר היו נשים, ו-48% גברים.

על-פי נתוני קודקס, בקרב מרבית המעסיקים של עורכי דין נרשמו שינויים בשכר הממוצע המשולם לעורכי הדין. בקרב מספר מעסיקים נרשמו ירידות בולטות.

הירידה המשמעותית ביותר בשכר נרשמה בחברות, בשיעור של 9% לעומת נתוני 2011. ירידה של 5% בשכר הממוצע נרשמה אף במשרדי עורכי הדין הבינוניים. מנגד, השכר הממוצע בקרב משרדי עורכי הדין הגדולים רשם עלייה של 1%.

עוד עולה מהסקר כי תחום ההיי-טק ממשיך לצעוד גם השנה בראש התחומים הרווחיים ביותר לעורכי הדין, עם עלייה ממוצעת של 3% בשכר החודשי לעומת אשתקד. אחריו ניצב התחום המסחרי הבינלאומי, על אף שרשם ירידה ממוצעת של 3% בשכר לעומת אשתקד. שכרו הממוצע של עורך דין שכיר שעוסק בתחום זה הוא 17,231 שקל ברוטו לחודש. התחום המינהלי רשם זינוק השנה, והוא נכנס לראשונה לטבלת 10 התחומים הרווחיים היישר למקום השמיני. מנגד, תחום הפירוקים והכינוסים יצא השנה מחוץ לטבלה.

על רקע הטלטלות הכלכליות שעובר המשק, נראה כי עורכי הדין המועסקים בפירמות עריכת הדין יכולים להיות רגועים יחסית. על-פי נתוני קודקס, השכר הממוצע של עורכי הדין המועסקים במשרדים הגדולים (16-35 עורכי דין) רשם השנה עלייה של 1% ועמד על 15,070 שקל ברוטו לחודש.

עלייה דומה (של 1%) נרשמה גם בשכר הממוצע במשרדי עורכי הדין הקטנים (שמעסיקים עד 7 עורכי דין), שם עמד השכר הממוצע על 10,625 שקל.

במשרדי עורכי הדין הגדולים מאוד (המעסיקים 36 עורכי דין ויותר) נותר השכר הממוצע כמעט ללא שינוי לעומת אשתקד - 16,588 שקל. אולם במשרדי עורכי הדין הבינוניים (מעסיקים 8-15 עורכי דין) נרשמה ירידה של 5% בשכר הממוצע לעומת אשתקד, ושכרם של עורכי הדין במשרדים הבינוניים עמד על 12,629 שקל. ירידות בשכר הממוצע נרשמו השנה גם בחברות, בשיעור של 9%, ל-12,852 שקל ברוטו.

לדברי מנכ"לית קודקס, אלינור מור-סיטבון, לצד הירידה בשכר עורכי הדין הצעירים מזהים מגמה של ירידה עקבית בביקושים לעורכי דין, בעיקר בקרב החברות העסקיות. היא תולה את הדברים בתקופת אי-הוודאות הכלכלית, שמביאה עמה באופן טבעי נטייה לבחינה מחודשת של סוגיית השכר ולזהירות מרבית.

מור-סיטבון: "הדבר בולט בעיקר בחברות. כאשר התקנים המוקצים לאיוש עורכי דין מצומצמים יחסית, הופכת כל משרה פתוחה לנחשקת ולתחרותית, כך שלמגייסים קיימת שליטה משמעותית על היבט השכר, ונכונותם להתגמש יורדת. עורכי דין מחפשי עבודה, בדגש על עורכי דין צעירים, נוטים להתפשר באופן משמעותי יותר על השכר, בשל מגבלות ההיצע והצפת השוק".

הניסיון התעסוקתי זוכה לחיזוק

סקר השכר של קודקס בחן בנוסף את השפעת הוותק של עורכי הדין על השכר הממוצע שלהם. מהנתונים עולה כי עורכי דין בעלי ותק של 5-6 שנות ניסיון נהנו השנה מעלייה של 1% בשכרם. כך גם עורכי דין בעלי ותק של 4-5 שנות ניסיון זכו ליהנות מפירות הניסיון, עם עלייה של כ-1% בשכר הממוצע.

מנגד, רוב הנפגעים מירידות השכר היו עורכי דין בעלי ותק נמוך יותר של עד 4 שנים מההסמכה. שכרם הממוצע של עורכי הדין בעלי ותק של עד שנה מההסמכה נשחק בחדות ורשם ירידה של 11%.

לפי נתוני קודקס, בשנת 2012 השתכר עורך דין צעיר (ותק עד שנה) 8,255 שקל בממוצע בחברות; 7,130 שקל במשרדי עורכי הדין הקטנים; ו-9,102 שקל במשרדי עורכי הדין הבינוניים.

מנגד, שכרו הממוצע של עורך דין במשרדי עורכי הדין הגדולים היה 10,095 שקל; ו-11,808 שקל בפירמות עורכי הדין הגדולות מאוד.

שכר משופר יותר קיבלו עורכי דין בעלי ותק של 5-6 שנים, 17,342 שקל בחברות; 13,649 שקל בממוצע במשרד עורכי דין קטן; 15,428 שקל במשרד עורכי דין בינוני; 19,987 במשרד עורכי דין גדול; ו-21,320 שקל בממוצע בפירמות עורכי הדין הגדולות מאוד.

הכי כדאי בהיי-טק

במסגרת סקר השכר של קודקס נבחנו התחומים הרווחיים ביותר בענף המשפט, לצד אחוז השינוי בשכר הממוצע בכל תחום לעומת אשתקד.

מתברר כי תחום ההיי-טק שמר גם השנה על המקום הראשון בצמרת התחומים הרווחיים, ואף רשם עלייה של 3% בשכר הממוצע של עורכי הדין לעומת 2011. התחום המסחרי-הבינלאומי ניצב במקום השני, עם ירידה של 3% בשכר הממוצע של עורכי הדין. למקום השלישי עלה תחום הליטיגציה - עלייה של שני מקומות בטבלת התחומים הרווחיים - שהציג ירידה קלה של 2% בשכר הממוצע.

במקום הרביעי ניצב תחום הקניין הרוחני, ששמר על מקומו ביחס לדירוג אשתקד, עם עלייה של 9% בשכר הממוצע של עורכי הדין. במקום החמישי ניצב שוק ההון, עם ירידה של 3% בשכר הממוצע לעומת אשתקד. במקום השישי, ניצב תחום דיני העבודה, ששמר גם הוא על מיקומו בדירוג, עם ירידה של 3% בשכר הממוצע של עורכי הדין.

במקומות הבאים (השביעי ואילך, מדורגים לפי סדר) נמצאים התחום המסחרי מקומי, המשפט המינהלי והנדל"ן. סוגר את רשימת 10 התחומים הרווחיים - תחום המיסוי, שירד מקום אחד בדירוג לעומת 2011, עם שכר ממוצע של 11,643 שקל. תחום הפירוקים והכינוסים, שדורג אשתקד במקום העשירי, נדחק השנה החוצה מרשימת התחומים הרווחיים.

למור-סיטבון יש הסבר מדוע תחומי ההיי-טק, המסחר הבינלאומי והקניין הרוחני, שמובילים את טבלת התחומים הרווחיים, שומרים על מקומם בפסגה. "מדובר בתחומים שמלכתחילה מציבים תנאי סף גבוהים במיוחד לעורכי הדין המעוניינים להשתלב בהם, לרבות דרישה לשליטה באנגלית ברמת שפת-אם. בשל מיעוט המועמדים המתאימים לתחומים אלה, קיים ביקוש רב למועמדים מעולים בעלי ניסיון בתחום, שמעלה את נכונותם של המעסיקים לשלם משכורות גבוהות למועמדים מתאימים".

- איך תסבירי את הירידה בשכרם של עורכי דין העוסקים בתחום המסחרי-בינלאומי ובשוק ההון?

מור-סיטבון: "הירידה היחסית השנה בממוצע השכר בתחום המסחרי-בינלאומי נובעת מאי-הוודאות הכלכלית השוררת בשוקי ארה"ב ואירופה. המשבר בגוש האירו והתנודתיות של שווקים אלה הובילו לדריכות מסוימת ולזהירות מדודה של המעסיקים בנוגע להעלאות שכר ולשיפור תנאים. הירידה בשכר עורכי הדין המתמחים בשוק ההון נובעת מטבע הדברים בראש ובראשונה מהירידה בהיקף ההנפקות לבורסה, האופיינית לתקופות של האטה כללית.

"השנה החולפת התאפיינה בפחות גיוסי הון ובכמות נמוכה יותר של תשקיפים. במצב דברים מסוג זה נדרשים המעסיקים לשינויים זהירים בכל הנוגע להיבטי השכר, עד להתבהרות התמונה הכלכלית העולמית, לרבות השפעתה על היבטי המסחר הבורסאי בישראל".

שינוי בשכר הממוצע
 שינוי בשכר הממוצע

איפה הכי משתלם לעבוד
 איפה הכי משתלם לעבוד

ממוצע שכר
 ממוצע שכר