אפריקה תקים מגדל בן 42 קומות ב"רמת מרפא" בר"ג

התוכנית של אפריקה ישראל לבנייה יחד עם חברה זרה אושרה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ר"ג ■ כנגד אישור התוכנית הגיש חבר הוועדה המקומית ר"ג, ישראל זינגר, בקשה לדיון חוזר במליאת הוועדה המקומית‏

אושרה התוכנית של חברת אפריקה ישראל, ביחד עם חברה זרה, לבניית מגדל מגורים בן 42 קומות ו-148 דירות במתחם הבניין ההיסטורי "רמת מרפא" ברמת גן, כך הוחלט היום בישיבת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת גן.

‏כזכור, מתחם "רמת מרפא" היה בית החולים הראשון בארץ ליולדות. הוועדה המקומית אישרה את בניית מגדל המגורים של אפריקה ישראל והחברה הזרה, תוך התניית הבנייה בחיזוק בית הספר גבעולים מפני רעידות אדמה וקביעת מבנה בית החולים לשימור.

‏כידוע, הריסת הבניין לצורך הקמת המגדל, נמנעה לפני חמש שנים בעקבות התייצבותם של 500 תושבי שכונת הגפן ברמת גן שמנעו בגופם את ההריסה, ובעקבות החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב להקפיא את ההריסה במסגרת דיון בעתירה שהגישה המועצה לשימור אתרים.

‏מתחם רמת מרפא, שליד דרך ז'בוטינסקי, בין הרחובות מעלה השואבה, מורדי הגטאות והתקווה, שימש בית חולים ליולדות. הוא נבנה על ידי הגניקולוג ד"ר ליאו אברבך ב-1934 על גבעה בשכונת הגפן, לפי תכנון של האדריכל הרי לוריא.

‏‏במבנה, שנבנה בסגנון הבינלאומי, טופלו גם פצועי המחתרות בתקופת המנדט הבריטי. זאת הסיבה שבגללה הוא ידוע בכינוי שנתן לו הממשל הבריטי, "האינקובטור של הטרור היהודי".

‏באמצע שנות ה-80 שימש המבנה את קופת חולים של מכבי שירותי בריאות עד עזיבתה באמצע העשור הקודם. אפריקה ישראל רכשה את הקרקע לפני כשבע שנים ותכננה להקים בו מגדל בן כ-40 קומות.

‏‏בתוכנית שנידונה היום בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה כבר לא עמדה על הפרק הריסת הבניין. זאת בשל הסיכום אליו הגיעה עיריית רמת גן עם המועצה לשימור אתרים ב-2007. אולם התוכנית שנידונה בוועדה היום, כוללת הקמת בניין מגורים בן 42 קומות, שיכלול עד 148 דירות.

‏‏בסדר היום של דיוני הוועדה המקומית כתוב כי יוזמי התוכנית הם אפריקה ישראל וחברת ז'לימר סקיוריטיס בע"מ, שברשם החברות רשומה כחברה מחו"ל, ששינתה בינתיים את שמה לרואב ישראל אינק.

‏‏התוכנית שאושרה להמלצה בפני הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א, מציעה לשמר את הבניין ההיסטורי, להרוס את תוספות הבנייה שנבנו במהלך השנים, ולהקים את מגדל המגורים מעל מרתפי חנייה ושירות. התוכנית אף מציעה לשמר ולשקם את המצוק שמעל רחוב התקווה.

‏‏עוד כוללת התוכנית שינוי של ייעוד המגרש לבנייה בשטח מגרש של כ-3 דונם. במגדל ייבנו 148 דירות, ש-20% מתוכן יהיו דירות קטנות בשטח של עד 68 מ"ר עיקרי. בתוך המבנה לשימור מתוכננות 8 דירות נוספות.

‏בנוסף מציעה התוכנית לקבוע שבניין בית החולים יוגדר כבניין לשימור, כולל הוראות ותנאים לשימורו. המגדל עצמו ייבנה בחתך משתנה שרוכב מעל המבנה לשימור.

‏בעקבות ההחלטה לאשר את התוכנית היום, הגיש חבר הוועדה המקומית ומועצת העיר ברמת גן, ישראל זינגר, בקשה לדיון חוזר של התוכנית במליאת הוועדה המקומית - הליך שהכרחי בתוכניות בעלות משמעות כלל עירונית, במידה שאחד מחברי הוועדה הביע הסתייגות.

‏עיריית רמת גן מסרה כי "הוועדה המקומית החליטה היום להמליץ לוועדה מחוזית על הפקדת התוכנית המפורטת רג/1595 - מתחם רמת מרפא, ובתנאי שיוזמי התוכנית יחזקו כנגד רעידות אדמה את בית הספר 'גבעולים', וכן אחד מעיקרי התוכנית הוא קביעת מבנה בית החולים כמבנה לשימור, לצורכי ציבור".