יוניליוור: נייקר מוצרים עד 6% אחרי החגים "מתוך התחשבות"

עליית המחירים תחול אחרי חגי תשרי ■ "ישראל יקרה לנו": "חברה שתעלה מחירים – לא נקנה ממוצריה" ■ רמי לוי: "יתר הספקיות ילכו בעקבות יוניליוור"

גל ההתייקרויות במוצרי המזון נמשך. אחרי שמשרד התמ"ת הודיע על התייקרות במחירי הלחם שבפיקוח, עוברים לשאר המדפים בחנויות: חברת יוניליוור הודיעה היום (א') כי תייקר מחירים בשורה של מוצרים. ההתייקרות תהיה בשיעור ממוצע של 5%-6%.

"מתוך התחשבות בציבור הצרכנים", כך פרסמה החברה היום, "עליית המחירים תיכנס לתוקפה רק אחרי תקופת חגי תשרי". עוד צוין כי "עליית המחירים נובעת מההתייקרות המתמשכת בתשומות ייצור וחומרי גלם".

יוניליוור התייחסה בהודעתה להתייקרות הדלק בשיעור של כ-15% (שגרמה להתייקרות גם במחיר אריזות הפלסטיק), הגז ב-14%, המים ב-27% והחשמל ב-33%. בנוסף, הדגישה כי המשבר העולמי הנובע מבצורת קשה בארצות הברית, בסין ואזורים שונים באירופה הביא למחסור בתבואות וכתוצאה מכך לעלייה חדה במחירי חומרי הגלם המרכיבים רבים ממוצרי החברה: התירס התייקר ב-60%, החיטה ב-50% והסויה ב-20%. ולכל הרשימה הזו מתווספת העלייה בשער הדולר כ"תורמת אף היא להתייקרות התשומות".

מכאן, שבמשך תקופה ארוכה ספגה החברה את עליית התשומות ונמנעה מהעלאת מחירים. "אולם בשלב זה, החברה אינה יכולה עוד להמשיך ולספוג התייקרויות אלה. יצוין כי העלאת המחירים הינה בשיעור מינורי ביחס לשיעור התייקרות התשומות, וגם לאחר עליית המחירים תמשיך יוניליוור לספוג את עיקר התייקרות חומרי הגלם ותשומות הייצור".

לדברי אנג'לו טרוקיה, יו"ר ומנכ"ל יוניליוור ישראל, "במשך תקופה ארוכה ספגה יוניליוור את עליית התשומות ונמנעה מהעלאת מחירים. אולם הגענו לשלב שבו החברה אינה יכולה עוד להמשיך ולספוג התייקרויות אלה".

רמי לוי: זו רק ההתחלה

האם ההודעה הזו תהיה הראשונה בשרשרת? רמי לוי, בעלי הרשת רמי לוי שיווק השקמה סבור שכן.

"הבשורה הטובה היא שהעלייה תיושם רק אחרי החגים", אומר לוי. "אבל אם אין ברירה צריך להעלות את המחירים. אני מאמין שיתר הספקיות ילכו בעקבות יוניליוור. זו הייתה עליית מחירים צפויה והיא נובעת מנסיבות שלא מתירות לספקיות אלטרנטיבה אחרת. מה שאני מאמין שיקרה כרגע הוא שהספקיות האחרות יודיעו על התייקרות דומה אולם בכל מקרה המחירים לא ישתנו עד אחרי החגים".

- האם זהו הפער שיבוא לידי ביטוי במחיר לצרכן?

"לא בהכרח".

- האם בגלל ההתייקרויות שמסביב נראה מבצעים פחות אגרסיביים לסלי החג?

"הסל השנה לא יהיה יקר יותר משנה שעברה. אולי המבצעים יהיו אחרים אבל לא תהיה התייקרות".

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה: "הציבור הישראלי יכול כעת להשתמש בעוצמה הצרכנית-אזרחית וללמד את 'יוניליוור' ושאר חברות המזון לקח: חברה אשר תעלה מחירים - לא נקנה ממוצריה. אין לנו ספק שהציבור אינו מטומטם, והציבור כבר לא יהיה מוכן לשלם מחירי עושק עבר דגני הבוקר והמיונז של 'תלמה' או מרקי 'קנור'. לקראת ראש השנה, הציבור ידע לקנות בחוכמה ולהצביע נגד הממשלה ונגד ברוני המזון - בעזרת הארנק. סחורה יקרה תשאר על המדף. בשנה זו אנו מצמצמים את הצריכה ומלמדים את הטייקונים לקח שלא ישכחו".

מותגי יונילוור כוללים את תלמה, קנור, קליק, בייגל אנד בייגל, בלו-בנד, מזולה, ליפטון, הלמנ'ס, סקיפי, אפיכל 778. בתחום הטיפוח: בדין, דאב, פינוק, אקסה, וזלין, סיף, רקסונה.

יוניליוור הוא קונצרן הולנדי-אנגלי הפועל ב-150 מדינות בעולם. בארץ החלה פעילותה ב1938 והורחבה ב1995 עם שיתוף הפעולה עם גלידות שטראוס. החברה מעסיקה 2,000 עובדים בישראל.

אסם מסרה בתגובה: "באסם עדיין לא נתקבלה החלטה. ככל הנראה, לא יהיה מנוס מהעלאת מחירים במוצרים שבהם חלה התייקרות משמעותית בתשומות מאז עדכון המחירים בינואר 2011".

בשטראוס אין כוונה להעלות את מחירי מוצריה. לא נמסרה תגובה להודעת יוניליוור.