המומלצים: שני ספרים שלא כדאי להחמיץ

ספרו של ג'ראלד מרטין על פרשת חייו של גבריאל גרסיה מארקס ■ והצצה לספר נחמד מאוד של דיאנה גבלדון - לא ספר מתח, אבל מותח, לא רומן רומנטי אבל רומן

היסטורי עם טוויסט

הצצה לקאנון

"גבריאל גרסיה מארקס", ג'ראלד מרטין, עם עובד

פרשת חייו של גבריאל גרסיה מארקס זקוקה וראויה לתיעוד. חייו העשירים במאבקים, דרמות וטרגדיות שלובים בחיי מולדתו קולומביה.

"מאה שנים של בדידות", "אהבה בימי כולרה", אלה רק צמד מעשרות הספרים שגרמו למארקס להפוך כבר בחייו לסופר אגדי, הנערץ בידי מיליונים בכל רחבי הכדור.

הביוגרף ג'רלד מרטי לקח על עצמו את המשימה, ובמשך 15 שנה שוחח עם מאות אנשים ובכללם בני משפחתו של מארקס, סופרים, ראשי ממשלה ואחרים. למען האמת, אין לי אלא להסכים עמו, למרות הדידקטיות שבה נכתבים פרקי חייו של מארקס, הם מרתקים ואכן מאפשרים הצצה לתוך עולמו ונפשו של אותו הקאנון הספרותי. שווה ביותר.

קרובי משפחה: למען האמת, רק לפני דור אחד גדשו ביוגרפיות ואוטוביוגרפיות של סופרים ואמנים את מדפי חנויות הספרים. ביניהם מומלצים במיוחד - "חיי מיכאלאנג'לו" ו"הספן על גב הסוס" (חיי ג'ק לונדון), מאת אירווינג סטון; "חיי" מאת מרטין אנדרסון נקסה; "זיכרונותיה של רקדנית" מאת איזידורה דאנקן ו"מולין רוז'" (חיי טולוז לוטרק) מאת פייר לה-מור.

"שפירית בענבר", דיאנה גבלדון, כנרת

20 שנים שמרה קלייר רנדל את סודותיה וכעת היא מוכנה לגלות את האמת על מעגל האבנים העתיק ועל אהבתה לג'יימס פרייזר, לוחם סקוטי.

קלייר חוזרת עם בתה לסקוטלנד הערפילית ומגיעה עד לחצר המלוכה רוחשת התככים של המלך לואי.

רומנים היסטוריים עם טוויסט הם דבר מאוד נחמד. כך היה גם בספר הקודם "נכריה" וכך גם בספר הזה. הרפתקאות, בגידות, אהבות גדולות, קרבות ואלימות, הכול מכול בכול, גדול מהחיים ובתקופה שבה החיים לא היו משהו. לא ספר מתח, אבל מותח, לא רומן רומנטי אבל רומן. נחמד מאוד מתחת למזגן, או בחופשת "הכול כלול" עם משקה קר מתחת לצילון ליד הברכה.

קרובי משפחה: רומנים היסטוריים שמעמתים את ההווה עם העבר הרחוק כבר תורגמו לרוב, ייזכרו לטוב הספרים "ספר יום הדין" ו"מלבד הכלב" מאת קוני ויליס הנהדרת. מאידך, סדרת ספרי "אנג'ליק" וסדרת ספרי "קטרין היפה" (יסלח לי הקורא, כבר איני זוכר את שמות המחברים), וכמובן ספרה של ג'יין אוואל "שבט דב המערות" והמשכיו הרבים.