אז אילו ספרים באמת יסייעו לנו להבין את המציאות הכלכלית?

הנה רשימת ספרים שיצאו בשנה האחרונה מתחומי עיסוק שונים - אנתרופולוגיה, מדע, מנטורינג, ניהול ופסיכולוגיה - מספקים עצות פרקטיות להשתלבות בעולם העסקים ומסייעים בהבנה עמוקה יותר של המציאות הכלכלית

גם אם מעטים הם ספרי הכלכלה שבכוחם להשפיע כמו "עושר העמים" של אדם סמית', כך שיהיו גורם מעצב למדינאות במשך דורות, הרי שהם יכולים להשפיע רבות על חיינו, ככלל או כפרטים.

כשה"פייננשל טיימס" בחר בשנה שעברה בספר "Poor Economics" ל"ספר העסקים של השנה", אמר עורך העיתון וראש צוות השופטים בבחירת הספר, ליאונל בארבר, כי "הספר צפוי להיות בסיס אמיתי לחדשנות במדיניות מצד ממשלות ומדריך לדיונים אינטלקטואלים".

זהו בעצם המכנה המשותף לכל הספרים שמופיעים גם ברשימה שלפניכם. אמנם ברשימה זו נכללו ספרים מתחומים שונים ומגוונים, אולם מה שמחבר את כולם, הוא היכולת ללמוד מהם דברים מועילים ברמה פרקטית, ולהבין דרכם טוב יותר את המציאות הכלכלית.

"כספך והבנק" / קובי נימן

ז'אנר: הדרכה.

קהל יעד: לקוח בנק שמעוניין להבין טוב יותר מה נעשה בכספו.

נימן, יועץ השקעות, מציע ללמד אותנו כיצד לדבר בשפה של הבנק ולהבין יותר את המערכת הזו. לשם כך הוא גם מסביר מה האינטרסים של הבנק, שכמובן לא חופפים את אלו של הלקוח. בספר הוא גם מציע כיצד לבנות אפיק השקעה שיהיה סולידי באמת וגם לבנות תיק השקעות פרטי. האמת שהוא מציג היא פשוטה: מי שמבין בכסף ובנקים, עושה יותר כסף ומסכן פחות את אוצרותיו.

הוצאה: החממה הספרותית (סטימצקי)

מחיר: 88 שקל

מס' עמ': 227

"איך - זה הכול" / דב סיידמן

ז'אנר: ניהול.

קהל יעד: מנכ"לי חברות.

להתנהגות כלכלית מאז ומעולם היה היבט מוסרי ובעולם של היום, המרושת והגלובלי, להתנהגות לא מוסרית עלולות להיות השלכות דרמטיות. לעתים קרובות יותר הן אף חוזרות כבומרנג למי שנקט בהן. ראינו את זה במשבר האחרון, אצל אנשים שהאמינו ש"בצע זה טוב" (הסרט "וול סטריט"), וכי העסק שלהם "גדול מכדי להיכשל", אמירות נגדן יוצא סיידמן. הוא גם מבקר את השאיפה בחברות לצמיחה מהירה על חשבון איבוד הערכים שמביאים ליציבות. טענתו במשפט אחד היא כי במאה ה-21 התנהגות ערכית היא הנתיב הבטוח ביותר להצלחה. הלוואי שהוא צודק.

הוצאה: מטר

מחיר: 98 שקל

מס' עמ': 382

"להשיג הכול" / ג'ון אסאראף

ז'אנר: מנטורינג.

קהל יעד: מחפשי דרכים לשיפור בקריירה בפרט ובחיים בכלל.

היזם וסופר רבי-המכר אסאראף מציע כיצד להגשים את השאיפות שלנו בעזרת עצות מתוך האתגרים והתלאות שמילאו את חייו, לצד הצלחותיו. כמי שמעיד על עצמו שלמד את הדרך להצלחה כתוצאה מהקשבה לאנשים שהצליחו במועדון שבו עבד בצעירותו, הוא מציע לדבריו דרכי פעולה מעשיות ללכת בנתיב זה ולהשתמש במה שהוא מכנה "גורמי הכוח של המצליחנים", לגלות את המכשולים הרגשיים שמעכבים זאת ולרכוש חוכמה מעשית בחברה שמשתנה במהירות.

הוצאה: מטר

מחיר: 95 שקל

מס' עמ': 213

"הנפט של פוטין" / מרטין סיקסמית

ז'אנר: כלכלה ופוליטיקה.

קהל יעד: מתעניינים ברוסיה, בכלכלתה ובהשפעתה על העולם.

כמו עלילת מתח טובה, מתואר סיפור המאבק על פניה של רוסיה - המאבק בין ולדימיר פוטין למיכאיל חודורובסקי. זהו עימות בין השקפות של ליברליזם וריכוזיות וגם בין שניים, שכל אחד רצה את שהיה לשני - חודורובסקי את השלטון ופוטין את הנפט.

ניצחונו של האחרון הינו בעל משמעות פוליטית וכלכלית עמוקה לא רק לרוסיה, אלא לעולם כולו. מעבר למאבק הזה, הספר מספק מבט מעמיק על השינויים הדרמטיים שעברה רוסיה בשלושת העשורים האחרונים ותופעות מעניינות שליוו אותה, כמו עלייתם ונפילתם של האוליגרכים היהודים.

הוצאה: מודן

מחיר: 92 שקל

מס' עמ': 451

"90 ימי חסד" / מייקל ווטקינס

ז'אנר: ניהול.

קהל יעד: מנהלים חדשים בתפקיד. מזל טוב! מונית לתפקיד ניהולי. שומע/ת את התקתוק ברקע? זה שעון הזמן שלך שנע לאחור. יש לך 90 יום להוכיח את עצמך, או למצוא עבודה חדשה. אין המשמעות רק להימנע מכישלונות, אלא לנצל את העמדה החדשה כדי להמשיך ולהתפתח. ווטקינס מציע כיצד להתמודד אם האתגר בהצלחה. כשמנהל נכנס לתפקיד, הוא במצב פגיע במיוחד, עדיין ללא ידע מפורט על האתגרים הצפויים לו ובלי רשת מערכות היחסים שתתמוך בו. הספר גם מציע כיצד לבנות צוות עובדים, להיערך נכון בכל הקשור לאסטרטגיית הארגון ולספק הישגים בשלב מוקדם, שיסייעו לו לייצב את מעמדו.

הוצאה: מטר

מחיר: 98 שקל

מס' עמ': 228

"מוטיבציה" / דניאלה פינק

ז'אנר: מדע ופסיכולוגיה.

קהל יעד: מנהלים, חוקרים ומי שרוצה לשפר את המוטיבציה של עצמו. פינק מציע מסקנות מפתיעות לגבי מה שמעורר בנו מוטיבציה. שיטת המקל והגזר? תחשבו שוב - תגמול מעורר מוטיבציה בטווח הקצר ומוריד אותה בטווח הארוך יותר. בעולם העסקים (וגם בתחומים אחרים), היא לרוב פשוט לא עובדת. אבל הספר אינו רק מעורר רעיונות מעניינים, אלא מתוך הגישה יוצאת הדופן שלו, הוא גם מציע עשרות תרגילים שיסייעו לעורר מוטיבציה.

הוצאה: מטר

מחיר: 95 שקל

מס' עמ': 240

"בומרנג" / מאת מייקל לואיס

ז'אנר: אנתרופולוגיה וכלכלה. קהל יעד: אנשי עסקים ומתעניינים בכלכלה העולמית ובמיוחד במשבריה. תיאור ציורי ומעניין של נפילת אירופה אל המשבר הנוכחי, דרך השוני התרבותי בין המדינות החברות, שהשפיע על ההתרחשויות ובעיקר המשגים שנעשו. לואיס מבקר באיסלנד, יוון, גרמניה ואירלנד ומשרטט את ה"בלגאן" שעשו העמים שם עם השווקים שלהם. לעתים התיאור משעשע, לפעמים סטריאוטיפי ולרוב הוא שיפוט של הגורמים שהביאו אותם למשבר הנוכחי. תייר המשברים לואיס מנסה לא רק להבין את הבעיות במדינות אלו, אלא ממש לחדור לנשמותיהם של האנשים שם ונדמה שהוא גם די מצליח בכך.

הוצאה: ידיעות ספרים

מחיר: 98 שקל

מס' עמ': 192

"אלי הורביץ" / פרופ' יוסי גולדשטיין

ז'אנר: ביוגרפיה.

קהל יעד: יזמים, חובבי ביוגרפיות ומי שמחפש סיפור ישראלי טוב. סיפורו של אלי הורביץ, שהחל כשוטף מבחנות בחברת תרופות קטנה בשם אסיא והפך אותה לחברת הגנריקה הגדולה בעולם ולחברה הישראלית המצליחה ביותר. הורביץ מתואר כיזם מקורי, אינטליגנטי ותאב סיכונים, אך במידה הגיונית ולא מוגזמת. הוא מנצח את הסטטיקה העגמומית של מידת ההצלחה במיזוגי חברות, מזהה הזדמנויות בכל מקום, משנה טקטיקות, יודע מתי להיכנס למקום מסוים ובדרך-כלל גם מתי לצאת. כל-כך הרבה סופרלטיבים הורעפו על הורביץ מאז פטירתו, אבל קריאת הספר מתארת באופן מעשי את איכויותיו המרשימות כאיש עסקים וגם כיצד ניתן ללמוד ממנו.

הוצאה: שוקן

מחיר: 99 שקל

מס' עמ': 368

"נגד האלים" / פיטר ברנשטיין

ז'אנר: פילוסופיה ומדע.

קהל יעד: אנשי השקעות וחובבי היסטוריה כלכלית ומספרים.

אם לאורך רוב ההיסטוריה, העתיד נטווה בידי נביאים ודומיהם, במאות האחרונות אנו עדים להתפתחות התיאוריות של ניהול סיכון, שעיצבו את העולם הכלכלי שאנו מכירים, לטוב ולרע. זהו סיפור האנשים שפיתחו את מדע ניהול הסיכונים. בזכותם גויס כסף לפיתוח תרופות ומכשירים ששיפרו את חיינו ובעטיים - הפכו חיינו לרוחשי מספרים ברמה פטישיסטית. זהו סיפור תולדות ניסיונם של בני האדם לרסן את הסיכון וגם השפעתם של משחקי המזל על הכלכלה של היום. הקוביות ומשחקי המזל, מטעים ברנשטיין, הם מעבדות לחקר הסיכון וגם מגלים הרבה על חיינו.

הוצאה: ספרי עליית הגג וידיעות ספרים

מחיר: 118 שקל

מס' עמ': 480

"כלכלה, חברה והפרטה בשלטון המקומי" / איתן לסרי

ז'אנר: אקדמי.

קהל יעד: ראשי ראשויות מקומיות, מנהלי רשויות בכירים וחוקרים מהאקדמיה.

הרשויות המקומיות מצויות במשבר מתמשך, מצב שהוביל לרפורמות, שביצוען לא הושלם ושזכו לקיתונות של ביקורת. הספר מציע מאמרים אקדמיים רבים בנושא הרשויות, שעוסקים בניהול השלטון המקומי, ברפורמות שנעשו, במקורות המימון ברשויות, במהלכי ההפרטה, ביחסי השלטון המקומי עם השלטון המרכזי בישראל וגם בלקחים מניסיונם המעשי של הגורמים השונים הפעילים.

הוצאה: אתגר - פתרונות אסטרטגיים ויזמות

מחיר: 90 שקל

מס' עמ': 280