נציגי ערוץ 10 ייפגשו עם שר האוצר יובל שטייניץ

(עדכון) - מתן חודורוב בהפגנה הבוקר: "אם לא יצילו עכשיו את הערוץ, מאות יילכו הביתה" ■ יאיר טרצ'יצקי: "זו ממשלה שלא סופרת עובדים, ובשם הנקמה בלבד עומדת לסגור ערוץ" ■ דורון הרמן: "שרה, תגידי לביבי שלא יסגור את ערוץ 10"

לאחר חודשים ארוכים שבהם סירב להיפגש עם בעלי המניות והנהלת ערוץ 10, זומנו בשעות האחרונות נציגי הערוץ לפגישה עם שר האוצר יובל שטייניץ בתחילת שבוע הבא.

כפי שסוקר בהרחבה, במהלך השבוע האחרון יצאו ההנהלה ומאות העובדים בערוץ, בחיזוקו של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, למאבק נגד "הסחבת בטיפול של הדרג הממשלתי בערוץ 10". בין היתר קיימו העובדים, ובהם הטאלנטים הבכירים של הערוץ, משמרות מחאה מול בתיהם של שר האוצר, שר התקשורת וראש הממשלה נתניהו, וכן קיימו היום (ה') הפגנה גדולה מול קריית הממשלה ואף סגרו לתנועה את כביש דרך השלום בתל-אביב.

בשבוע שעבר החליטה הרשות השנייה לחלט את ערבויות ערוץ 10 בגין תמלוגים בגובה 42.7 מיליון שקל ובגין חובותיו שלא שולמו. מרגע קבלת ההחלטה החל כדור שלג להתגלג בתאוצה גוברת, והחלו מאמצים אינטנסיבים נגד ההשלכות של ההחלטה על הערוץ ועובדיו, מצד אחד, והתמודדות עם אובדן של 42 מיליון שקל, מצד שני.

שלשום (ג') החליט דירקטוריון ערוץ 10 על פיטוריהם של 150 איש מתוך 466 עובדי הערוץ, כצעד ראשון בתוכנית ההתייעלות. יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הנחה את עובדי הערוץ, שהתאגדו במסגרת ההסתדרות לפני מספר חודשים, שלא להתייצב לשימועים ולהמשיך לעבוד כרגיל, והצהיר: "לא אתן שהערוץ יסגר". בהמשך הקפיא דירקטוריון ערוץ 10 את פיטורי העובדים.

ההערכה היא כי פניית שר האוצר להנהלת הערוץ היום היא בין היתר הודות להתערבותו של יו"ר ההסתדרות עיני בסוגיה. יצוין כי הערוץ אינו מבקש למחוק או לספר את חובותיו בסך 45 מיליון שקל, אלא לאפשר את פריסת החובות ל-5 תשלומים שנתיים החל מסוף שנת 2014 ועד 2018.

מאות מעובדי הערוץ הפגינו נגד הממשלה

‎‎בתום הפגנה שאליה הגיעו הבוקר מאות מפגינים, התפרצו חלק מעובדי ערוץ 10 שנותרו במקום לדרך השלום בתל-אביב וחסמו את התנועה לזמן קצר, תוך שהם מניפים שלטים בגנות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר התקשורת משה כחלון ושר האוצר יובל שטייניץ, על "הסחבת בקבלת החלטה לאפשר פריסת חובות לערוץ 10".

העובדים נשאו שלטים, שרקו במשרוקיות והסבירו לעוברים ושבים כי משמעות חילוט הערבויות ב-2 בספטמבר היא פיטוריהם המיידים של מאות עובדים שייפלטו לשוק העבודה, הרווי גם ככה במובטלים. "ביבי, תגיד לי, למה את סוגר את הערוץ שלי?", צעקו מאות עובדים.

‏במשך כשעה וחצי הפגינו הבוקר כ-450-400 איש מתחת לקריית הממשלה, בסמוך למגדלי עזריאלי בתל-אביב. מלבד עובדי ערוץ 10, הפגינו סולידריות המתחרים מערוץ 1 וערוץ 2, עיתונאים מכל כלי התקשורת, כ-200 איש מתנועה החברתית "דרור ישראל", איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה, פורום היוצרים הדוקומנטריים, אקט הפורום לצדק חברתי וכן אנשי ההסתדרות.

‏להפגנה הגיעו טאלנטים רבים של הערוץ ומחוץ לו, ובהם אמנון לוי, רפי רשף, אורלי וילנאי, גיא מרוז, מתן חודורוב, גיא זהר, נדב פרי, מיקי רוזנטל, תמר איש-שלום, דורון הרמן, אילן לוקאץ, החזאי אלעד זוהר והכתב גלעד שלמור.

כן הגיע להפגנה, מנכ"ל ערוץ 10 לשעבר, יוסי ורשבסקי, שהביע בשיחה עם "גלובס" את תקוותו "שהקריאות יגיעו לידי אנשי הממשלה שיצילו את הערוץ".

‏"אנחנו הפנים של הערוץ, אבל מרבית העובדים בו הם אנשים שמרוויחים שכר ממוצע, בעלי משפחות שמפרנסים את משפחותיהם בעמל רב. אסור לסגור את הערוץ", אמרה אורלי וילנאי על הבמה. " ביבי, יש דברים שהם מעבר לממד הפרסונלי. אנחנו פה בשביל להילחם בשביל העובדים המסורים, ואנחנו לא נוותר".

"הגענו לרגע האמת. אם לא יצילו עכשיו את הערוץ, מאות יילכו הביתה", זעק הכתב הכלכלי מתן חודורוב במיקרופון. "אנחנו לא מבקשים שיוותרו לנו על שקל אלא שייתנו לנו לשלם את החוב בתשלומים", הבהיר חודורוב ושאל :"מה יותר צודק מזה? אין לכם תירוץ לסגור את הערוץ".

‏כתב המשטרה בערוץ, דורון הרמן, פנה לאשת ראש הממשלה ואמר: "שרה, תסתכלי על הילדים שלהורים שלהם לא יהיה איך להביא לילדים אוכל הביתה בעוד כמה ימים. זה לא המאבק רק של ערוץ 10, זה המאבק של כל התקשורת בישראל. אנחנו פונים אלייך שתפני לביבי ותגידי לו שלא יסגור את הערוץ".

‏העיתונאי יאיר טרצ'יצקי, ממייסדי ארגון העיתונאים שקם במסגרת ההסתדרות, אמר כי "זאת ממשלה שלא רק שהיא שונאת תקשורת, היא גם מנסה לסגור את כלי תקשורת. זאת ממשלה שלא סופרת עובדים, ובשם הנקמה בלבד עומדת לסגור את ערוץ 10. אנחנו פה כדי לומר לממשלה שכל העיתונאים בישראל אומרים 'לא' גדול וברור לסגירת הערוץ. תפסיקו אם הפוליטיקות ותנו לאנשים להתפרנס בכבוד". ‏‎‎‏