האם ערוץ 10 באמת ייסגר?

האם רה"מ בנימין נתניהו יעז לסגור ערוץ בישראל? ובכן, אין סיבה שלא

1. למה עכשיו? זו אחת התהיות שעולות תכופות בימים האחרונים, מאז החל מאבקם הנוכחי של עובדי ערוץ 10 על מקום עבודתם. הרי המשבר הנוכחי נמשך כבר כמעט שנה שלמה, ועד כה נשמר שקט מאופק. זאת בניגוד לנקודות משבר קודמות, שבהן העובדים עמדו במשמרות מחאה כבר ביום הראשון, הניפו שלטים, התראיינו ופרסמו מאמרים נוקבים. אך הפעם מישהו הרדים אותם, וכשהם כבר התעוררו, הם מצאו את עצמם על פי התהום.

מרגע תחילתו של המשבר הנוכחי, הטקטיקה המרכזית הייתה "לא להרגיז את נתניהו". המאבק, כך האמינו בערוץ, חייב להתקיים מאחורי הקלעים ולא באופן קולני. זאת, מתוך אמונה שלמה שבסופו של דבר ראש הממשלה יתרצה. זה רק עניין של זמן, האמינו, נתניהו לא באמת יסגור ערוץ טלוויזיה בישראל. אלה רק כיפופי ידיים, ניסיון ללמד לקח את הערוץ, ליישר אותו עד לרגע שבו יצוץ פתרון שיעמיד גם קרדיט ראוי.

שרים בכירים ופוליטיקאים שלחו מסרים לראשי ערוץ 10 ובהם אמרו מפורשות: "תהיו בשקט, הוא יעזור". ובינתיים עבר הזמן, והחבל התהדק על צווארם של העובדים, עד שהרשות השנייה גם נדנדה את השרפרף שתחת רגליהם, והגיעה למסקנה שהיא מחלטת את הכסף. ונתניהו? דממה.

2. האם נתניהו באמת לא יעז לסגור ערוץ בישראל? ובכן, אין סיבה שלא. לתפיסתו של ראש הממשלה (ואסור לטעות: זה לא שר האוצר, לא שר המשפטים ואף לא שר התקשורת - זה רק נתניהו), לא הוא זה שסוגר, אלא הערוץ נסגר מעצמו.

מבחינת נתניהו, הוא הרי לא עשה דבר כדי להביא לסגירתו, ובזה הוא צודק. אלא שבמכוון הוא מונע מכל אחד אחר - האוצר, התקשורת, ועדת הכלכלה, חברי הכנסת - לסייע לערוץ לחיות זה כבר כמה חודשים.

סגירת ערוץ 10, במדינה שבה "ישראל היום" הוא העיתון המוביל, שבה רשות השידור מתפקדת כחצר ביזנטית שבה שדרים מושתקים והחדשות מוכתבות, תעבור גם היא בדממה ציבורית. בחסות האפאתיות של העם בישראל, מדיניות אובדן הבושה של נתניהו בכל מה שקשור לתקשורת תגיע גם לערוץ 10.

וכש"הישרדות" תשודר בערוץ 2, כנראה לאף אחד לא יהיה אכפת בכלל. אסור לרגע לנמנם ולהאמין בביטחון שנתניהו לא ייתן לסגור ערוץ בישראל. הוא עושה את זה במו שתיקתו המכוונת ממש בימים אלה. השיירה עוברת, ורק כמה מאות עובדי ערוץ 10 נובחים.

3. האם הכול מבוים? גם זו שאלה מעניינת. האם המשבר הזה, על כל מרכיביו - החלטות הרשות השנייה, הודעת הדירקטוריון על פיטורי 150 עובדים, עופר עיני על הסוס הלבן - האם הכול מאורגן בקפידה כדי להביא את ראש הממשלה לעשות מעשה?

ובכן, ממש לא. החרדה העצומה של עובדי הערוץ וראשיו היא אותנטית לחלוטין. ברשות השנייה הבינו כי בלי ההחלטה לחלט, הם יככבו בדוח מבקר המדינה הבא, כי הם עוברים על החוק, וכל היתר מתנהלים בדיוק כפי שהיו צריכים להתנהל כבר לפני כמה חודשים.

ומה עכשיו? ההערכה במערכת הפוליטית היא שערוץ 10 יקבל עוד קצת זמן לתשלום חובו, עד אחרי החגים נניח, ואז עוד אפשרות לדחייה ועוד אחת. במילים אחרות, הם מתכוונים להרדים את ערוץ 10 עוד קצת.

4. ופתרון חוב 60 מיליון השקלים? האם הוא יביא לקץ כל המשברים בטלוויזיה בישראל? בערוץ 10 מקווים לעבור בשלום לרישיון, ואז המצב ישתפר. אלא שכדי לעבור לרישיון הערוץ יזדקק לעוד מאות מיליוני שקלים על מנת להתקיים.

ערוץ 10, שכבר משדר 7 ימים בשבוע, ימשיך להתמודד עוד 3 שנים לפחות מול שתי זכייניות בערוץ 2, והן לא יקלו על חייו. שגשוג כלכלי לא יצוץ שם. ומה באשר לרשת, שגם את כספה מחלטים? איזה אופק יש לה עם המשך קיומו של ערוץ 10?

זה לא המשבר האחרון של השידור הישראלי ואולי אפילו לא של ערוץ 10. חייבים לסייע לערוץ לצלוח את המשבר - לפרוס חובות, להמירן לתוכן - ולהציל את עובדי הערוץ ואת פועלו החשוב.

אבל באותה נשימה, זו הזדמנות פז להסדרה כוללת של השוק הזה - לאחד את המועצות, להקדים את היציאה לרישיונות, להקל גם על רשת ועל קשת ולזרז אותן לצאת לרישיון או להתמזג, ולא להסס להכניס לחבילה הכוללת גם פתרון לרשות השידור. אחרת - ניפגש באותו מקום בעוד שנה לכל היותר.