קבוצות הרכישה מסתערות על מכרז המשתלה בת"א

4 קבוצות רכישה כבר מתארגנות לגבש משתתפים במכרז, מה שעלול להקפיץ את המחירים

רק בשבוע שעבר פרסם מינהל מקרקעי ישראל את המכרז לשכונת המשתלה, מכרז שעורר עניין רב בקרב יזמי הנדל"ן והקבלנים, וקבוצות הרכישה כבר מתכוננות ליום הגשת ההצעות שנקבע לתחילת נובמבר.

ל"גלובס" נודע כי 4 קבוצות רכישה כבר מתארגנות לגבש משתתפים עד המועד הקובע לצד חברות יזמיות הלוטשות עיניים למתחם. כמו במקרים קודמים בהם קבוצות רכישה ויזמים התחרו על אותו קרקע, סביר להניח שהדבר יגרום למחירים לזנק. במקביל, מצוקת המימון בענף עלולה להוציא לא מעט יזמים מהמשחק.

את אחת מקבוצות הרכישה מקדמת חברת אילה אגם של ג'קי סויסה ואיתן לוי. "עד היום גיבשנו 40 משתתפים", מספר סויסה, "ועכשיו שהמכרז יצא הרבה אנשים חיכו לזה ואנחנו מקבלנים יותר פניות".

חברי הקבוצה שמצטרפים נדרשים לשלם סכום ראשוני בגובה 200 אלף שקל שמופקד בנאמנות במשרד עורכי הדין שיבולת המלווה את הקבוצה. לאור ביקורת שנשמעה בעבר על גיבוש קבוצת רכישה שניגשת למכרז מינהל לעומת רכישה אופציה מבעלי קרקע פרטית או חברה וזאת בהקשר של תשלום כספי אותו נדרשים חברי הקבוצה לשלם ללא ודאות לזכייה במכרז, מדגיש סויסה כי במידה והקבוצה לא תזכה יוחזר הסכום כולו: "הכסף מועבר לנאמנות ואם ההצעה שנגיש לא תזכה הסכום כולו יחזור למשתתפים עד השקל האחרון".

על פי מצגת שפרסמה החברה לשיווק הפרויקט בכוונת החברה לקדם בניית 4 בנייני מגורים בני 5 ו-9 קומות שיכללו דירות 3, 3.5, 4 ו-5 חדרים ודירות פנטהאוז בנות 5 ו-6 חדרים. במסגרת המצגת נוקבים המארגנים גם בסכום של החל מ-1.59 מיליון שקל לדירת 3 חדרים. אומדן למחיר דירות 4 חדרים עומד על כ-1.93 מיליון שקל. גדלי הדירות שמציעה החברה נעים מ-73 מ"ר לדירת 3 חדרים דרך 103 מ"ר לדירות 4 חדרים ועד 120 מ"ר לדירות 5 חדרים.

לא פעם טענו קבלנים שההצעות הגבוהות של קבוצות הרכישה במכרזים גרמו לעלייה משמעותית במחירי הקרקע. על כך אומר סויסה: "השוק היום שפוי יותר. אני לא רואה שקבוצות או חברות יגישו הצעות הגבוהות ב-50% מהשומה כמי שראינו בעבר. כולם עושים דו"ח אפס והוא מכתיב את המשחק".

עו"ד ערן באלינט, ראש מחלקת נדל"ן במשרד שבלת ושות' המייצג את הקבוצה מספר כי העובדה שקבוצת הרכישה מביאה את כל הרוכשים מראש מעניקה לה יתרון יחסי כבר בשלב הגשת ההצעות: "צריך להבין שהמצב היום בענף מעניק יתרון לקבוצת רכישה במכרז כזה. בעוד הקבוצה מגבשת מראש את כל הרוכשים ואת הכסף שצריך לשלם למינהל תוך זמן קצר, חברה יזמית לוקחת סיכון גבוה יותר. אין הרבה חברות היום שיכולות להביא סכום כסף גדול כל כך מהבית. במקביל חברה יזמית לוקחת את הסיכון שיהיה לה קשה לשווק את הדירות ואולי תיתקע עם המגרש".

מסיבה זו סבור באלינט שלמרות המיקום המרכזי ואטרקטיביות המכרז לא בטוח שהמינהל יקבל הרבה הצעות.