מחוסרי דירות ומשקיעים מתלבטים פחות - וקונים דירות

מדד יד ראשונה של גלובס ואלדר: הירידה מהגדר בחודשים האחרונים מאופיינת גם בקיצור זמן ההתלבטות וביקוש לדירות קטנות וזולות (יחסית)

היקף העסקאות גדל, המשכנתאות בשיא היסטורי והקבלנים כמובן שוב מחייכים. לאחר שהרבעון הראשון של השנה התאפיין במבצעים המוניים של חברות הבנייה, שנועדו בעיקר להוריד את רוכשי הדירות מהגדר, מתברר שבמקביל לחזרת הקונים לשוק גם המבצעים החלו להיעלם.

על פי נתוני חברת אלדר, רוכשי הדירות בשבועות האחרונים שונים מרוכשי הדירות החדשות למגורים לפני שנה. המחצית הראשונה של 2012 התאפיינה בביקושים גבוהים במיוחד לדירות בנות 3 חדרים. הקבלנים אמנם זיהו את המגמה, אך תהליך ההטמעה של הביקושים לוקח זמן בשל אילוצי תכנון וכיוצ"ב, כך שההיצע לא ענה על הביקושים.

עליות של 2%

על פי הנתונים, מינואר ועד יולי עלו מחירי הדירות החדשות באזורי הביקוש בממוצע בכ-1.9%, ורוב העליות נצפו בחודשיים האחרונים. במאי הייתה עלייה של 0.2% לעומת אפריל, ביוני הייתה עלייה נוספת של 0.3% וביולי מחירי הדירות החדשות עלו ב-0.6%.

נתח השוק של רוכשי דירה ראשונה ונתח השוק של המשקיעים עלה בחודשים האחרונים על חשבון משפרי הדיור. על פי נתוני אלדר, נתח השוק של זוגות ומשפחות צעירות שרכשו את דירתם הראשונה עלה במחצית הראשונה של השנה ועמד על 29%, לעומת ממוצע של 26% במחצית הראשונה של 2011.

ברבעון השני של השנה עלה שיעור המשקיעים שרכשו דירה ל-18% מסך כלל רוכשי הדירות החדשות. מדובר בעלייה של 4% לעומת הרבעון הראשון וזו הרמה הגבוהה ביותר בשנה האחרונה.

ניתוח הנתונים מגלה כי הערים החביבות ביותר על המשקיעים ברבעון השני היו נתניה - עם נתח של 33% משקיעים, ראשון לציון - שם שיעור המשקיעים זינק לכ-30%, יבנה וירושלים. מנגד בתל אביב הייתה ירידה בשיעור המשקיעים מ-38% ברבעון הראשון ל-25% ברבעון השני, כך גם בכפר סבא - שם ירד משקלם מנתח של 8% בתחילת השנה לכ-4.7% בחודשים האחרונים.

העלייה באחוז המשקיעים ורוכשי הדירה הראשונה באה על חשבון משפרי הדיור, המהווים ביולי 52% מסך כלל רוכשי הדירות החדשות לעומת 57% ברבעון הקודם ו-64% בתקופה המקבילה אשתקד.

מחירה הממוצע של דירה חדשה שרכשו משקיעים עמד במחצית הראשונה על מיליון ש'. מחיר דירה בקרב משפרי דיור עמד על 1.75 מיליון ש' והזוגות הצעירים רכשו דירות חדשות במחיר ממוצע של 1.27 מיליון ש' לדירה.

גם ב-2012 דירות 4 חדרים הן הפופולאריות בקרב רוכשי הדירות החדשות והן היוו 41.7% מסך הרכישות. נתח השוק של דירות 5 חדרים היה 38.7% ואילו דירות בנות 3 חדרים ודירות גדולות בנות 6 חדרים ומעלה תפסו נתח של 9.1% ו-10.5% בהתאמה.

מנתוני המכירות של דירות מיד שנייה שמציגה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי דירות 3 חדרים (ישנות וחדשות) תופסות נתח של 22% מהשוק. בנתניה, לדוגמא, לא נמכרו במחצית הראשונה דירות חדשות בנות 3 חדרים כלל, בשעה שהדירות הקטנות היוו כשליש מסך הדירות שנמכרו בעיר.

התפלגות סוגי דירות חדשות שנמכרו
 התפלגות סוגי דירות חדשות שנמכרו

סוגרים מהר

ברבעון השני זמן קבלת ההחלטה התקצר משמעותית. מספר הימים עד סגירת העסקה - פרק הזמן שבין הביקור הראשון במשרד המכירות ועד החתימה על חוזה המכר - ירד בממוצע ארצי מ-37 יום ברבעון הראשון ל-33 יום ברבעון השני - דומה לנתוני הרבעון השני אשתקד וירידה של 11% מול הרבעון הראשון של השנה.

באלדר מציינים כי לאחר שביולי נרשמה עלייה של 24% בכמות הדירות שנמכרו לעומת יוני, ככל הנראה על רקע עליית המע"מ הצפויה, באוגוסט נרגעה "היסטריית המע"מ" והתייצב מספר הדירות שנמכרו.

* מדד יד ראשונה של גלובס ואלדר מבוסס על נתונים שאוספת חברת אלדר שיווק פרויקטים; אין המדד מהווה המלצה כלשהי לשוק