דווקא ביום שבת: העלאת המע"מ תגרור קשיים תפעוליים

העלאת המע"מ ב-1% - מ-16% ל-17% - בשבת הקרובה, 1 בספטמבר, תגרור קשיים תפעוליים, בעיקר לרשתות שיווק ותחנות דלק הפועלות בסוף השבוע

העלאת המע"מ ב-1% - מ-16% ל-17% - בשבת הקרובה, 1 בספטמבר, תגרור קשיים תפעוליים, בעיקר לרשתות שיווק ותחנות דלק הפועלות בסוף השבוע. לפי שעה, רשות המסים לא נענתה בחיוב לבקשות לדחות את ההעלאה ביום אחד.

נזכיר כי מי שדרש לדחות בחודש את ביצוע העלאת המס הוא לא אחר מי"ר ועדת הכספים, הרב משה גפני מיהדות התורה.

לרשתות השיווק ולתחנות הדלק הפועלות בשבת צפוי לילה לבן בין 31 באוגוסט (יום שישי) ל-1 בספטמבר (יום שבת), שבו יעדכנו את מחירי המוצרים.

"אין ספק שכל יום שיוחלט להעלות בו מע"מ יעורר בעיות טכניות, אך ללא ספק יום שישי הוא הבעייתי מכולם", הסביר עו"ד אביגדור דורות, מומחה מס ממשרד איתן מהולל & שדות (מחלקת מיסוי עקיף), שבדק את הסוגיה לעומק עם עו"ד אסתי ליבא.

"אני מבין שזה נראה מביך לשנות שוב את יום ביצוע ההעלאה, וטעות כזו נראית לא טוב, אבל אני מצפה שלא הבושה היא זו שתכריע. ברור שיותר קל להגיד לכולם שיסתדרו", גרס דורות, שקרא שוב לדחות את מועד ההעלאה.

לגבי האפשרות כי חנויות יעדכנו את העלאת המע"מ בטרם עת, השיב דורות כי זהו מעשה שלא ייעשה, והסביר בשיחה עם "גלובס" כי "אתה לא יכול להעלות את מחירי המוצרים בגלל העלאת מס ולהקדים את ההתייקרות לפני שהמס עולה בפועל. זו העלאה ללא הצדקה, וזה דבר רגיש, כי הכסף ילך ישירות לבעל החנות או רשת השיווק".

עם זאת, לנוכח העובדה שרשות המסים לא צפויה לשנות את המועד, ייתכן כי לא מעט חנויות ינהגו כך.

לעסקים הקטנים והבינוניים, המהווים רוב בקרב העסקים במשק, צפויה בעיה נוספת: על-פי השיטה החדשה שהנהיג משרד התמ"ת, המע"מ משולם רק עם קבלת התשלום. לכן, עסקים שחתמו על עסקאות לפני העלאת המע"מ, עשו אותן במחיר הכולל מע"מ של 16%. כשיקבלו תשלום וינפיקו חשבונית אחרי 1 בספטמבר, ייאלצו לעשות זאת לפי שיעור של 17%.

לפיכך ניצבות בפניהם שתי אפשרויות: לספוג את ההפסד של 1% מע"מ, או לרוץ אחרי הלקוחות ולהתמקח על המחיר מחדש, כמה חודשים אחרי העסקה - דבר שלא נראה סביר.