ועדת צמח: מאגר "לוויתן" יוכל לייצא עד 75% מהיקף הגז

זאת, לעומת 35% בדוח הביניים ■ מנכ"ל משרד האנרגיה והמים, שאול צמח, מגיב לביקורת ולדרישה לעכב ההחלטה על יצוא הגז: "ממשלה שלא מבטיחה ודאות, לא מקבלת השקעות"

"יצוא גז הוא תנאי לביטחון אנרגטי ולתחרות בענף", כך אמר היום (ד') שר האנרגיה והמים ד"ר עוזי לנדאו לרגל הגשת דוח הוועדה לעיצוב משק הגז. לנדאו הוסיף כי "המשק הישראלי שבוי בימים אלה בידי ספק אחד בפועל, שבעצם שבה את רוב הצרכנים הגדולים, ולכן ספקים חדשים זקוקים ללקוחות ויצוא נותן תקווה שיש למי למכור. יצוא הוא תנאי לביטחון אנרגטי ולתחרות בענף. מי שמבקש יצוא רוצה ודאות ומוטיבציה בקרב היזמים לחפש, למצוא, לפתח ולמשוך יזמים מובילים בעולם - כדי שזה יהיה, דרושה כדאיות כלכלית".

הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בארץ, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה שאול צמח, הגישה הערב את הדוח הסופי של עבודתה לראש הממשלה בנימין נתניהו. נתניהו אמור להחליט האם ומתי יוגשו המלצות הדוח לאישור הממשלה. מסקנות הדוח כבר מעוררות התנגדות של השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, שטוען כי יש לדחות ב-3 שנים לפחות את ההחלטה על יצוא הגז, עד שיתברר כמה גז לישראל ומה היקף הביקושים הצפוי.

בתדרוך לעיתונאים הבוקר תקפו שר האנרגיה ומנכ"ל המשרד את המשרד להגנת הסביבה, שהעביר בתחילת השבוע את חוות דעת המיעוט שלו לעיתונאים. "נדמה לי שזה אחד התקדימים הראשונים שבהם מישהו שולח חוות דעת מיעוט עוד לפני שיש דוח", אמר לנדאו, "היה ראוי שמי שיש לו הסתייגות יגיש אותה לוועדה". צמח אמר כי "היה מי מבין חברי הוועדה שבחר גם להדליף ניירות פנימיים של הוועדה וגם להביע את עמדתו בתקשורת - אני חושב שמי שעושה דבר כזה אינו נוהג באופן קולגיאלי וגם הטעה את הציבור".

צמח תקף בחריפות את הקריאה לעכב את ההחלטה על יצוא הגז בכמה שנים. "לחכות זו לא מדיניות", אמר, "לא היו מוצאים את תמר ולוויתן אם היו מחכים. אני לא רוצה להימצא במצב שבעוד כמה שנים יכתבו שפוספסה כאן הזדמנות. לחכות זה לא משהו שממשלה יכולה לבוא איתו ליזמים. אין דבר כזה. ממשלה שלא מבטיחה ודאות לא מקבלת השקעות - כל מי שאומר אחרת פשוט מטעה".

דובר המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי "ברור שמשרד האנרגיה היה מעדיף להסתיר את דיוני הוועדה ולהדליף רק את מה שנוח לו כפי שבאמת עשה. הרבה יותר קל לבצע מכירת חיסול ולמנוע מהציבור נגישות לאנרגיה זולה וירוקה כאשר מעלימים מידע חשוב וחיוני באופן מגמתי. לא מפליא ששוב משרד האנרגיה והמים לא מוצא תשובות אמיתיות לטענות העולות נגדו ומעדיף להתמקד בשולי ובטפל ולהאשים גורמים שונים בהדלפות. התחושה מתחילת דיוני הוועדה, שסומנה מטרה מראש והיא הסיוע ליזמים למקסם את רווחיהם, התבררה כמוצדקת עם העברת הטיוטה הסופית לחברים, שבאופן תמוה לא כללה את העמדות המקצועיות שהצגנו בוועדה".

המאגר של שגיא ושטיינמץ הוחרג

הדוח הסופי של ועדת צמח כלל כמה שינויים לעומת דוח הביניים. בין השאר הוגדלה כמות הגז המותרת ליצוא ל-500 BCM ובמקביל הוגדלה כמות הגז שתישמר לצורכי המשק הישראלי ל-450 BCM (לעומת כ-400 לכ"א בדוח הביניים). הגדלת הכמויות התאפשרה לאחר שהוועדה הגדילה את רזרבות הגז של ישראל ב-150 BCM נוספים. צמח הסביר כי הכמות הנוספת היא כמות שיש הסתברות סטטיסטית של מעל 90% לגילויה. הוועדה קבעה כי בתוך חמש שנים מיום אישור הדוח תיערך הערכה מחודשת של הכמויות ליצוא ולצריכה מקומית.

שינויים נוספים בדוח הסופי כללו הסרת מגבלות על יצוא גז ממאגרים ובהם מגבלה של 15% מכמות הגז במאגר שהוגדרה כמרווח ביטחון ומגבלה שאסרה על מאגרי גז גדולים להמחות את זכויות יצוא הגז שלהם למאגרים אחרים. הוועדה ממליצה לחייב מאגרים גדולים לשמור 50% מהגז שלהם עבור השוק המקומי, אולם הם יכולים לסחור בזכויות יצוא עם מאגרים אחרים שכבר התחייבו לספק יותר ממחצית הגז שלהם לשוק המקומי. כתוצאה מהשינויים תגדל כמות הגז המרבית שבעלי הזכויות במאגר לוויתן יכולים "לסגור" ליצוא מ-35% ל-75% מהגז שבמאגר, בתנאי שיימצא מאגר אחר שיסכים לספק במקומו את הגז למשק המקומי.

המלצה נוספת של הוועדה, שעברה ריכוך לפחות סמנטי, הייתה בנושא מתקני היצוא לגז. בדוח הביניים הביעה הוועדה התנגדות גורפת להקמת מתקנים ליצוא הגז בשטח שאינו בשליטה ישראלית. בדוח הסופי מדובר על מתן עדיפות למתקני יצוא שימוקמו בשטח בשליטת ישראל.

נושא אחר שעורר מחלוקת רבה בדיוני הוועדה היה הצעתו של צמח שהמדינה תקים מוביל גז ימי שיחבר את המאגרים העתידיים לחוף. הממונה על התקציבים באוצר גל הרשקוביץ' התנגד בתוקף לדרישה וטען כי תגרור עלויות של מיליארדי דולרים. הנוסח הסופי בדוח מדבר על "מעורבות ממשלתית בתכנון והקמת תשתיות במשק הגז הטבעי". הכוונה בין היתר לכך שהמדינה תקים את מתקני הקבלה החופיים של הגז ותתכנן את הצנרת הימית.

צמח אמר כי במקרי קיצון המדינה תממן חיבור של מאגרי גז קטנים לחוף - אם יתברר כי ללא סיוע המדינה לא תהיה הצדקה כלכלית לפתח את המאגרים ואין חלופה טובה יותר לפיתוחם. לדברי צמח, "אם לא נגיד ליזם 'אם תחפש ותמצא תוכל לייצא' - הוא לא יחפש. אין פה שום סיכון מבחינת המדינה כי אף אחד לא ייצא גז שעוד לא מצאו. שם המשחק הוא ודאות ולא מגבלות וחסמים".

בנוסף החליטה הוועדה לחייב כל בעל מאגר לקבל רישיון יצוא ואישור של הממונה על ענייני הנפט להסכמי מכר של גז ליצוא. מההמלצות הוחרגו מאגרים הנמצאים בבעלות משותפת של ישראל ומדינות אחרות - כנראה מאגר המצוי ברישיון ישי שבבעלות טדי שגיא, בני שטיינמץ והזדמנות ישראל, שחלקו בשטח ישראל וחלקו בקפריסין. הכללים ליצוא גז ממאגרים אלה ייקבעו בהסכמים מדיניים בין ישראל לקפריסין.

נתניהו: "מדינת ישראל צריכה עכשיו תקציב אחראי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל הערב את הדוח ואמר כי "הגז הוא מרבץ אנרגיה שנותן לישראל אופק כלכלי חדש. זה יכול לתת לנו גם עוצמה כלכלית וגם עצמאות כלכלית. אני חושב שחשוב שנפתח אותו בצורה מושכלת ואחראית. אני מתכוון ללמוד את הדו"ח ולהביא להחלטות שייתנו לנו את השגשוג בעתיד".

בהמשך אמר נתניהו כי "מה שמדינת ישראל צריכה עכשיו זה תקציב אחראי. אני מזכיר לכם שמול הטלטלה העולמית הצלחנו להוריד את רמת האבטלה. היא היום 7.2%, היא הייתה יותר גבוהה. היא יותר גבוהה היום בארצות הברית וגם יותר גבוהה באירופה. שם היא 11 אחוז ויש מדינות שבהן 50 אחוז מהצעירים מובטלים. אני לא מוכן שזה יקרה כאן. כדי שזה לא יקרה כאן, מדינת ישראל צריכה תקציב אחראי".

עיקרי המלצות
 עיקרי המלצות

מאזן הגז
 מאזן הגז