"חרדים צריכים 7,000 יח"ד בשנה; יש מחסור של 30 אלף"

אברהם להב, מנכ"ל חברת יזמות הבנייה אל אר דור, צפוי להתמודד במכרזי הבנייה בעיר החדשה חריש ■ "לא מכיר חילוני שיגור לצד חרדי"

"הציבור החרדי זקוק ל-7,000 יחידות דיור בשנה, וכיום יש מחסור מצטבר של 30 אלף יח"ד", כך אומר בראיון ל"גלובס" היזם אברהם להב, מנכ"ל חברת אל אר דור המתמחה ביזום דירות למגזר החרדי ועתידה להתמודד במכרזים בעיר החדשה חריש.

להב, חרדי תושב בני ברק, משמש זה למעלה מעשור כיו"ר ועדת קרקע בהתאחדות בוני הארץ. הוא מצדד בתכנון מתחמים לחרדים בלבד, כאלה שיספקו שטחים מתאימים למוסדות הציבור והדת הנדרשים. "במציאות של היום, היכן שיש ציבור גדול שומר שבת לא נוח לחילוני לנסוע ליד בית כנסת בשבת, והחרדי לא רוצה תנועה. עם זה שאינטגרציה היא ראויה, הציבור החרדי זקוק למוסדות חינוך שונים, ולכן נכון שכל אוכלוסייה תחייה בתוך עצמה איך שנוח לה", אומר להב. "זה ראוי, זה לא גטו".

כמנכ"ל חברת ועד הדיור, שרכשה את הקרקע הראשונה לכ-1,300 יח"ד במתחם אחיסמך בלוד, להב מרכז כיום את פורום היזמים שרכשו 2,400 יח"ד במקום, ומוביל תב"ע (תכנית בניין עיר) חדשה לציבור החרדי. "הניסיון באחיסמך מלמד שגם כאשר יוצאים מכרזים לאוכלוסייה הכללית, אם 50% מהקרקעות כבר נרכשו על-ידי חרדים, הצביון יהיה חרדי", אומר להב. "אני לא מכיר חילוני שיגור לצד חרדי. בסיור קבלנים באחיסמך, שאלו הקבלנים החילונים את נציגי משרד השיכון, 'אתם תגידו לי למי למכור?'; אמרו להם, 'תמכרו למי שאתם רוצים, רק תדעו ש-50% מהשכונה כבר נמכרה לחרדים'".

- גם בחריש המכרזים הם לכאורה לכלל הציבור.

"שר השיכון היה חכם - זה מונע בג"צים. אין אפשרות חוקית להוציא מכרזים לחרדים".

- זה סוף העולם עבור האליטה החרדית מירושלים ובני ברק.

"מישהו משכונת הר נוף בירושלים אולי לא יעבור לחריש - אבל יקנה לילדיו שם. אגב, היום יש אליטות גם בבית שמש. ברמת בית שמש יש שכונה לא גדולה אבל מאד מכובדת של צמודי-קרקע וגם בחריש תקום שכונה של כמה מאות צמודי-קרקע, 'בברלי הילס' של חריש.

"וזה לא נכון שחרדים יכולים לגור בחריש כי אינם עובדים; זוהי סטיגמה שאני שולל לחלוטין. יש חתך שלא מקובל בשום מקום אחר בעולם של אנשים שמקדישים חייהם ללימוד - ואני תומך בזה - אבל זה רק מיעוט, אם כי מוערך ונחשב".

- לנוכח מצוקת הדיור הקשה, נראה בקרוב בנייה לגובה לחרדים, עם מעלית שבת?

"יושבים על זה רבנים ומנסים למצוא פתרון לפיו המעלית תדע לעלות עם פיקוד שבת שלא ייגרם בעטיו חילול שבת. כל עוד צריכת החשמל עולה כשאדם נכנס למעלית, זה חילול שבת. מרבית גדולי הדור מתנגדים לכך".

- איך מצליחים להגיע לדירה?

"דירה בחריש תעלה כ-500 אלף שקל, אז ההורים משני הצדדים יעזרו, והזוג ייקח משכנתא של 300 אלף שקל. לרוב החרדים אין מכונית, למשל, כך שרמת ההחזר במגזר גבוהה, ורמת הכשל נמוכה".

ואם יש לך שמונה ילדים שצריכים כסף לדירה?

להב: "מגיעים לדירה. אי אפשר להסביר את זה - זה נס".