לידר: אין הסתערות על דירות - לא יהיה זינוק במחירים

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, בסקירת המאקרו השבועית: "מאז הרבעון השני של 2011 היקף התחלות הבנייה נמצא בירידה מתמדת; גם בביקושים חלה ירידה"

בניגוד לידיעות בתקשורת, אין הסתערות של הציבור על דירות אלא עלייה מתונה בלבד - כך מעריכים היום (א') יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, בסקירת המאקרו השבועית שלהם. בבית ההשקעות סבורים כי הביקוש לרכישת דירות נמשך עם גידול של 19% מתחילת השנה אך מספר התחלות הבנייה נמצא במגמת ירידה, ולפיכך לא סביר לצפות לירידת מחירים.

"מאז הרבעון השני של 2011 היקף התחלות הבנייה נמצא בירידה מתמדת", כותבים היום בלידר. "ברבעון זה הקצב השנתי של התחלות הבנייה עמד על 48.7 אלף יח"ד וברבעון השני של השנה הגיע ל-38.1 אלף יח"ד - כאשר הירידה בקצב התחלות הבנייה נובעת מאי-וודאות של הקבלנים לגבי עוצמת הביקושים העתידיים והחמרה של הבנקים במתן דיור לאשראי".

בלידר מסבירים כי הירידה בקצב התחלות הבנייה תביא לירידה בתוצר של ענף הבנייה בשנת 2013: "בהנחה של יציבות ברמת התחלות הבנייה של הרבעון השני של 2012 עד סוף 2013 ומשך זמן בנייה של כמעט שנתיים, אזי התוצר של הענף צפוי לרדת בכ-7.5% ב-2013, לאחר יציבות השנה", מעריכים בלידר.

עוד מבהירים בבית ההשקעות כי גם הנתונים לגבי הביקוש לרכישת דירות מצביעים על קיפאון בחודש יוליל עומת יוני, לאחר עלייה של 17% לעומת חודש יולי אשתקד. "למרות זאת, עדיין רמת הביקוש לדיור ב-7 החודשים הראשונים של השנה נמוכה בכ-10% לעומת אשתקד".