הבנקים חשופים לקבוצת אי.די.בי בכ-2.7 מיליארד שקל

לא צפויות הפרשות דרמטיות לחובות בעייתיים מצד הבנקים, מכיוון שהם כבר הפרישו ברבעונים האחרונים את רוב החוב

לא רק בעלי האג"ח חשופים לקבוצת אי.די.בי , אלא גם הבנקים המקומיים. סך החוב לבנקים של קבוצת אי.די.בי (אי.די.בי אחזקות ואי.די.בי פתוח) ובעלת השליטה בה, גנדן, מוערך בכ-2.7 מיליארד שקל. יחד עם זאת, לא צפויות הפרשות דרמטיות לחובות בעייתיים מצד הבנקים, מכיוון שהם כבר הפרישו ברבעונים האחרונים את רוב החוב. מרבית החוב, כ-2 מיליארד שקל, נמצא באי.די.בי פתוח שמצבה טוב יותר לעומת שתי החברות האחרות, וכרגע היא אינה נושאת הערת "עסק חי".

גנדן, החברה הפרטית באמצעותה מחזיק נוחי דנקנר באי.די.בי, חייבת לבנקים כ-600 מיליון שקל (500 מיליון שקל ללאומי ו-100 מיליון שקל למזרחי טפחות). החוב של אי.די.בי אחזקות לבנקים עומד על 130 מיליון שקל בלבד, וזה של אי.די.בי פתוח עומד כאמור על כ-2 מיליארד שקל, כאשר חלק גדול ממנו הוא חוב לבנק הפועלים.

גם לאחר ההפרשה שעשו הבנקים, בבנק ישראל ממשיכים לעקוב מקרוב אחר האשראי שניתן לקבוצת אי.די.בי. גורמים בבנק ישראל מדגישים כי החשיפה של הבנקים לאי.די.בי שונה מהחשיפה של בעלי האג"ח, הן בסוג החברות שקיבלו את האשראי והן בביטחונות שישנם כנגד החובות.

נזכיר כי לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי בצעד חריג פנה המפקח על הבנקים דודו זקן אל הבנקים, והנחה אותם לסווג את החוב של אי.די.בי כחוב בעייתי. החוב שיסווג כחוב בעייתי הוא האשראי שניתן לחברות ההחזקה העומדות בראש הפירמידה, ולא האשראי שניתן לחברות בנות, דוגמת סלקום שופרסל או כור, שם נמצא רוב החוב של הקבוצה לבנקים.

במערכת הבנקאית ישנם שלושה סוגים של חובות בעייתיים: חוב בהשגחה מיוחדת, חוב נחות וחוב פגום. בבנק ישראל הנחו את הבנקים לסווג את החוב של אי.די.בי כחוב פגום, שהוא החוב בעל רמת הסיכון הגבוהה ביותר.