גל מחיקות מהמסחר בת"א

האקזיטים הבאים נזרעים בגל הצעות הרכש הגואה בבורסה

נתחיל בחידה - מה משותף לחברות שמופיעות ברשימה הבאה: מכתשים אגן, נגב קרמיקה, דלק אנרגיה, גרנית הכרמל, המ-לט והוט? זו לא רשימה שתרכיב מדד חדש בבורסה, אלא קבוצת חברות ציבוריות אשר נמחקו או עומדות להימחק מהמסחר בבורסה של ת"א, בעקבות הצעות רכש מלאות שיזמו בעלי שליטה וקבוצות בולטות במשק הישראלי, כגון יצחק תשובה, דוד עזריאלי, לב לבייב, נוחי דנקנר, קרן פימי ופטריק דרהי.

כשבהצעות רכש עסקינן לרוב מדובר בניצול הזדמנויות, שכן המניות של החברה הנמחקת חבוטות וערכן ירד בעשרות אחוזים מרמות השיא. בשימוש בפיתיון צנוע של פרמיה על מחיר השוק, ומשחק מוכר של שיפור מינימלי של ההצעה הראשונית, ניתן ברוב המקרים לבצע מחיקה של מניות אלה מהמסחר.

אלא שהטפטוף של הצעות הרכש צפוי להפוך בזמן הקרוב לזרם חזק יותר. מאחורי מגמה זו עומד היגיון עסקי בלתי מבוטל שמוביל את בעלי השליטה בחברות ציבוריות רבות לאוורר תוכניות למחיקת מניות מהמסחר. מדובר בערך המוסף הנמוך שהם מקבלים מרישום המניות למסחר בזמן שהבורסה סובלת כבר תקופה ארוכה מבצורת משקיעים וממסחר בהיקף נמוך, דבר המהווה קטליזטור עיקרי למהלך המחיקה.

בהיעדר סחירות מינימלית במניות רבות שנסחרות בבורסת תל אביב; בהיעדר יכולת לגייס הון באמצעות הנפקת מניות; בהינתן העלויות הכספיות, ולא פחות חשוב, תשומות הזמן הניהוליות הכרוכות ברישום המניות למסחר, רבים מבעלי השליטה מחליטים לבצע סיבוב פרסה, ולמחוק את המניות של החברות שבשליטתם מן המסחר.

האקזיטים של העתיד נבנים היום

עוד סיבה מובהקת למחיקת חברה היא השווי הכלכלי הנמוך אשר מייחסים הפעילים בשווקים למניות של חברות רבות וטובות. חולשה עסקית נקודתית וכן התייבשות הבורסה התל אביבית והרגולציה החונקת, יוצרות לא מעט עיוותים ופערים בין השווי הכלכלי של חברות רבות לשווי השוק שלהן.

במילים אחרות, הערכת שווי לחברה תגלה כי היא שווה הרבה יותר ממה שהמשקיעים בשוק מוכנים לשלם על מניותיה. מכאן שטמון פוטנציאל כלכלי ארוך טווח בחברות ציבוריות רבות, ובעלי השליטה מבינים זאת.

בעלי השליטה, שמכירים את "הכלה" טוב מרובנו, מבינים כי נקרתה לידיהם הזדמנות עסקית יוצאת דופן לרכוש מן הציבור והמוסדיים, החבוטים ולפעמים גם מיואשים, מניות במחירי הזדמנות. כל שנותר לנזילים שבחבורת בעלי השליטה המדוברים הוא לתכנן אסטרטגיה נכונה של מחיקה ממסחר.

לא מדובר בעסקה חסרת סיכון עבור בעלי השליטה, שכן גם להם אין שום ערובה אמיתית כי החברות שמחקו מהמסחר במחירים נוחים לכאורה, ישובו לשגשג. אך עם זאת ,עבור בעלי שליטה אלו אלה מהלכים עסקיים בעלי סיכויי הצלחה גבוהים יחסית, ולפיכך נראה שאנו צפויים לראות עוד לא מעט הצעות רכש מלאות.

כאשר הסנטימנט בשוק המניות המקומי ישתנה והתיאבון לאקוויטי מקומי יחזור לחיך המשקיעים, לא מן הנמנע שחלק לא מבוטל מאותם בעלי השליטה שמוחקים היום חברות, יבצעו להן "מתיחת פנים" ויציעו אותן להנפקה בשווי גבוה יותר, וכך ישלימו סיבוב השקעות מוצלח.

הניסיון מלמד כי על אף העננות הקודרת בעת הנוכחית בשוק המניות, הרי שבמוקדם או במאוחר תזרח השמש. זהו טבעם המחזורי של כלכלות ושווקים פיננסיים. נראה כי האקזיטים של השנים הבאות בשוק ההון המקומי נבנים בהדרגה בעת הנוכחית באמצעות גל הצעות הרכש הנוכחי.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון