לראשונה: עונש של מאסר בפועל על שימוש במידע פנים

אפרים קדץ, בכיר באלספק שהורשע בעבירות מידע פנים, נדון ל-10 חודשי מאסר ■ השופט חאלד כבוב: הגיעה העת להחמיר את הענישה בעבירות מידע פנים

לראשונה, בית המשפט גזר היום (ה') עונש של מאסר בפועל בעקבות הרשעה בשימוש במידע פנים. שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, גזר היום (ה') 10 חודשי מאסר בפועל, 8 חודשי מאסר על-תנאי וקנס של 25 אלף שקל על אפרים קדץ, סמנכ"ל שיווק בחברת אלספק הנדסה, בשל עבירות מידע פנים שבוצעו בשנת 2009.

לפני כחודשיים הורשע קדץ בביצוע שתי עבירות מידע פנים, בכך שרכש מניות של חברת אלספק בסכום של כ-70 אלף שקל, בשעה שהיה בידו מידע פנים על עסקאות שאלספק עמדה לחתום וחתמה עם חברות בספרד בשווי כולל של יותר מ-6 מיליון יורו.

התיק נחקר על-ידי מחלקת חקירות ברשות ניירות ערך ונוהל על-ידי פרקליטות מיסוי וכלכלה. בסופו של דבר, עם פרסום מידע הפנים לציבור לא עשה קדץ כל רווח.

לפני כעשור שונה העונש בצד עבירת מידע הפנים משנת מאסר ל-5 שנות מאסר. עם זאת, בתי המשפט לא החמירו מאז את הענישה שהייתה קיימת טרם ההחמרה בחוק, והמשיכו להטיל עונשים קלים כדוגמת מאסר על-תנאי ועבודות שירות.

בית המשפט קבע היום בגזר דינו כי הגיעה העת להחמיר את הענישה בעבירות מידע פנים כמצוות המחוקק, וזאת על מנת לשמור על שוק הון הוגן ולהגביר את אמון הציבור בשוק זה, שהינו כה חיוני.

"מתחייבת החמרה מהותית בעניין הענישה הנוהגת", כתב כבוב, "אולם מן הראוי שהחמרה זו תתבצע על-ידי בית המשפט באופן הדרגתי. לטעמי, רף הענישה הנוכחי בעבירות כלכליות איננו משקף נכונה את הנזק העצום למשק הטמון בעבירות אלה".

עם זאת, לדעת רשות ניירות ערך, בית המשפט נמנע מלמצות עם הנאשם את הדין והטיל עונש מתון של 10 חודשי מאסר בפועל, וזאת בשל הצורך להחמיר את הענישה באופן הדרגתי.

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, קיבל בסיפוק את החלטתו של השופט כבוב ואמר כי "תופעת השימוש במידע פנים הינה תופעה חמורה הפוגעת במשקיעים ובאמון הציבור. ההחלטה התקדימית והחשובה הזו של בית המשפט תחזק את יכולת האכיפה וההרתעה של הרשות ותגביר את ההגנה על המשקיעים בשוק ההון". (ת"פ 8256/05/11).

"עידן חדש באכיפה"

עו"ד אמיר שרף, ראש מחלקת שוק הון במשרד תדמור ושות', מסר בתגובה: "סימנים מקדימים לאירוע זה ניתן היה לראות בהחלטות אחרות של השופט כבוב מהזמן האחרון (בפרשת קאופמן וגורבץ), וכן כפי שציין גם בהחלטה קודמת בפרשה הנוכחית: 'הגיעה העת לצמצם את הפער בין הרטוריקה הקשה בה נקט בית המשפט בעבירות כלכליות, לבין רמת הענישה המקלה שהיתה נהוגה במחוזותינו בעבירות מסוג זה. זאת, בנוסף לעובדה כי בעניין עבירת סחר במידע פנים, קרא המחוקק, באופן שאינו משתמע לשתי פנים, במסגרת התיקון לחוק ניירות ערך, להחמיר בענישה'.

"עוד קבע השופט כבוב כי נדרשת החמרה מהותית ברמת הענישה הנהוגה, אולם ראוי שההחמרה תתבצע באופן הדרגתי, כדי לאפשר לציבור להפנים את השינוי ולכוון התנהגותו בהתאם.

"נראה כי אנו עומדים בפתחו של עידן חדש בתחום האכיפה הפלילית בהפרות ניירות ערך. במקרים המעטים בהם תבחר רשות ניירות ערך לבחור בנתיב ההליך הפלילי ולא בהליך המינהלי הפשוט והמזורז, ותצליח להשיג הרשעה בבית המשפט - דבר לא פשוט כשלעצמו - אנו צפויים לראות עונשים דומים, ואף חמורים יותר.

"על רקע העובדה שהשופט כבוב הוכיח כבר כי הוא 'מאיים' ומקיים, ראוי להתייחס ברצינות רבה גם להצהרתו בדבר ההחמרה המהותית וההדרגתית לה אנו צפויים במקרים עתידיים".