דיון נוסף בבג"ץ על הפליטים האריתראים בגבול מצרים: רק ביום א'

עמותת "אנו פליטים" דורשת לחייב את המדינה לבדוק את בקשות המקלט של האריתראים בגבול מצרים ■ "אנשים תקועים שם למעלה מ-6 ימים ברעב ובצמא"

כלואים בין דיונים: בג"ץ קבע היום (ה') דיון נוסף בעתירה של עמותת "אנו פליטים", בדרישה לחייב את המדינה לבדוק את בקשות המקלט של האריתראים הנמצאים בגבול מצרים. הדיון הבא יתקיים רק ביום ראשון. בינתיים כלואים הזרים ללא כל סיוע רפואי.

לפיח הדיווח בגלי צה"ל, פרקליטות המדינה טענה בדיון כי זכותה של ישראל למנוע מקבוצת האריתראים להיכנס לשטחה. לדבריה, את בקשות המקלט שלהם צריכים הזרים להפנות לשלטונות המצריים.

מנגד, העותרים מעמותת זכויות האדם "אנו פליטים" ביקשו מהמדינה לאפשר את כניסתם של האריתראים לשטחה ולבדוק את בקשות המקלט שלהם. החלטת השופטים תינתן בהמשך.

אורית מרום מארגון הסיוע לפליטים קוראת לראשי המדינה לאפשר לאריתאים לעבור ארצה. "אישה הרה כבר איבדה את העובר שלה בעקבות ההרעבה בגבול, אנשים תקועים שם למעלה מ-6 ימים - זה לא פחות מאסון", הדגישה מרום. "החיילים בגבול נמצאים במצב בלתי אפשרי, בו הם צריכים לעמוד ימים שלמים ולהיות עדים לגוויעת האנשים האלה ברעב ובצמא".

בהמשך התייחס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לפתרון שהושג, במסגרתו שבו המסתננים שהיו ליד גדר הגבול בין ישראל למצרים על עקבותיהם, ושתי הנשים והילד נכנסו לישראל: "חשוב שכולם יבינו שישראל איננה עוד יעד למסתננים. אנחנו נחושים לעצור את שטף ההסתננות שהיה פה. הקמנו גדר למטרה הזאת, והיא כבר הורידה ב-90% את מספר המסתננים. נגביר את הצעדים נגד מעסיקי המסתננים הבלתי חוקיים ונמשיך במאמץ בתהליך השבת המסתננים לארצות מוצאם", אמר.

"אכזריות אינה יכולה להיות מדיניות"

הוועד למאבק ברצח עם מסר בתגובה: "אכזריות איננה יכולה להיות מדיניות. זכותה וחובתה של מדינת ישראל לקבוע מי יבוא בשעריה, אך חובתה גם לקבוע מדיניות לטיפול בפליטים".

שרה רובינסון, רכזת הקמפיין לזכויות פליטים באמנסטי אינטרנשיונל ישראל, מסרה בתגובה: "ממשלת ישראל אישרה היום בפני בית המשפט כי קבוצת האריתראים שנמצאה לצד הגדר הייתה, למעשה, בשטח ישראל. עובדה זו חייבה את המדינה לאפשר להם להגיש בקשת מקלט, דבר שלא נעשה, ובכך היא הפרה את התחייבויותיה הבינלאומיות לפי אמנת הפליטים.

"ידוע כי ממבקשי מקלט המוחזרים למצרים נמנעת האפשרות להגיש בקשות מקלט. בנוסף, בשנים האחרונות תיעד אמנסטי אינטרנשיונל מקרים בהם מבקשי מקלט אריתראים הוחזרו בכפייה ממצרים לאריתריאה.

"אריתראים אשר הוחזרו בכפייה לאריתריאה עומדים בפני סיכון ממשי של הפרות זכויותיהם, לרבות מעצר ללא קשר לעולם החיצון, עינויים וצורות אחרות של התעללויות קשות, כך על-פי תיעוד הארגון.

"אמנסטי אינטרנשיונל ישראל שב וקורא לממשלה למלא את התחייבויותיה הבינלאומיות ולדאוג לשלומם של מבקשי מקלט, כמו גם לתת להם את האפשרות הראויה לבקש מקלט".