למרות התנגדות הימין: עו"ד שי ניצן מונה למשנה ליועמ"ש

(עדכון) - עו"ד שי ניצן יכהן כמשנה ליועמ"ש לתפקידים מיוחדים, ועו"ד דינה זילבר תכהן כמשנה ליועמ"ש לענייני ייעוץ - כך אישרה הממשלה בישיבתה השבועית

‎‎עו"ד שי ניצן יכהן כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתפקידים מיוחדים, ועו"ד דינה זילבר תכהן כמשנה ליועץ לענייני ייעוץ, במקומו של עו"ד מייק בלס הפורש - כך אישרה הבוקר (א') הממשלה בישיבתה השבועית, לפי המלצת שר המשפטים יעקב נאמן.

בעוד שזילבר נבחרה לתפקיד באמצעות ועדת איתור, עשה היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שימוש בסעיף מיוחד בחוק שירות המדינה, המאפשר להביא מועמד יחיד, ללא מכרז או ועדת איתור, לכהונה זמנית בתפקיד למשך שנתיים - בנוגע למינוי של ניצן.

‏שר המשפטים נאמן אמר בישיבת הממשלה כי "ניצן יעסוק בכל הנושאים שיטיל עליו היועץ המשפטי, וזילבר תמלא את התפקיד שמילא עד היום בלס".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר כי מדובר במינויים ראויים והודה לבלס על כהונתו בתפקיד, שהסתיימה בתום קדנציה של 8 שנים.

שר החינוך, גדעון סער, אמר כי "מינויה של זילבר הוא ראוי, היא אחת המשפטניות הבולטות בישראל בתחום המשפט המינהלי, ישרה ושקולה".

‏גורמים בימין הפוליטי הביעו בסוף השבוע התנגדות עזה למינויו של ניצן לתפקיד, לאחר שהתבררה כוונתו של נאמן להביא את המינוי לאישור הממשלה. זאת, מאחר שניצן נתפס כמי שהצר את צעדיהם של המתנחלים, במסגרת תפקידו כראש הצוות לאכיפת החוק הפלילי בשטחי יהודה ושומרון.

‏‎‎בן-טיפוחיה של ביניש

‏‎‎בינואר השנה, סמוך לסיום כהונתו בתפקיד המשנה לפרקליט המדינה, התמודד ניצן על תפקיד פרקליט מחוז ירושלים (פלילי), ואולם פרש מהמירוץ ברגע האחרון, לאחר שהתברר לו כי פרקליט המדינה, משה לדור, תומך במינויה של עו"ד נורית ליטמן, שאכן זכתה בתפקיד.

ניצן נתמך לאורך הדרך על-ידי היועמ"ש וינשטיין, הרואה בו מועמד ראוי להתמנות לפרקליט המדינה בעוד כשנה וחצי, עם תום כהונתו של לדור בתפקיד.

ניצן (52), שגדל במחלקת הבג"צים בפרקליטות, נחשב "נסיך" בפרקליטות, בן-טיפוחיהן של נשיאת העליון, דורית ביניש, ושופטת העליון, עדנה ארבל, בתקופות שכל אחת מהן כיהנה כפרקליטת המדינה.

‏עו"ד נפתלי ורצברגר מיהר לפנות בסוף השבוע לשר המשפטים, בשם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל, בבקשה לעצור את המינוי. "הרושם הוא כי נתפר מינוי לפי מידותיו של ניצן, בניגוד לכללי המינהל התקין ולנורמות שמשרד המשפטים אמור לשמש דוגמה לכל יתר משרדי הממשלה", כתב ורצברגר. "יש לי הערכה האישית לכישוריו של ניצן, גם אם הבעתי ביקורת בעבר על פעולותיו. במערכת המשפטית הציבורית קיים מגוון רב של תפקידים שניצן יוכל לשרת בהם, אולם לא בדרך של המחטף המתוכנן שהפגיעה שבו מרובה מתועלתו".

‏דובר משרד המשפטים, עו"ד משה כהן, מסר בתגובה כי "בהתאם לחוק שירות המדינה (מינויים) הובא לאישור הממשלה מינויו של ניצן לתפקיד, לתקופה של שנתיים. לקראת סוף התקופה ישוב וייבחן הצורך בתפקיד זה. כניסתו לתפקיד תהיה בדרך של העברת עובד קבוע בתוך המשרד למשרה זהה ברמתה, בהתאם לנהלים הקבועים בתקנון שירות המדינה.

"מדובר במשרה חדשה שנוצרה לבקשת היועמ"ש, על מנת לסייע לו לטפל במגוון נושאים רגישים המגיעים לפתחו ונובעים מהמציאות הביטחונית, המדינית והבינלאומית המורכבת של מדינת ישראל, לרבות ההתמודדות המשפטית בתחום הפעילות החבלנית העוינת ומערכות הביטחון". ‏‎‎‏