החילונים בדרך לחריש: "למה שלא נהנה מהמחירים?"

עמותה חילונית תיגש למכרזים להקמת 400 דירות כעת ■ המטרה: להקים 1,000 יחידות דיור ■ והמחירים ביישוב החרדי? 650 אלף שקל לדירה בגודל 105 מ"ר ■ אחד הרוכשים: "זה כמו מודיעין ושוהם בתחילת הדרך; נביא כמה שיותר חילונים"

המאבק על עתיד חריש עובר מדיבורים למעשים: בימים אלה מתארגנת קבוצת רכישה חילונית שתיגש למכרזים בהיקף של 400 יחידות דיור בעיר החדשה בוואדי ערה, שתוכננה לציבור החרדי.

איש העסקים ישראל אביטל והמתווך הירושלמי אסף חוברה - שמקימים עמותת בנייה לשם קנייה משותפת של הקרקע - קיבלו בשבוע האחרון מאות פניות דרך אתר העמותה "חריש שלנו" (באינטרנט ובפייסבוק), וכבר החתימו כ-50 רוכשים.

יצוין כי המכרזים הראשונים שהתפרסמו בחריש, בהיקף של קרוב ל-5,000 יח"ד, ייסגרו בדיוק בעוד חודשיים. המחיר לדירה, שיעמוד על כ-650 אלף שקל ל-105 מ"ר, מורכב מעלות הבנייה (כ-400 אלף שקל), הוצאות פיתוח, דמי ניהול, תכנון ומסים; הקרקע עצמה ללא עלות.

"המכרזים פתוחים לכולם, ויש מצוקת דיור קשה שאנחנו כל הזמן מתלוננים עליה - עכשיו יש לנו הזדמנות חד-פעמית לרכוש דירה במחירי עלות, דירה חדשה בעיר חדשה. למה שלא נהנה מהמחירים?", אומר חוברה.

אביטל: "אפשר לקרוא לזה ציונות, אבל המטרה שלי היא לגור במחיר סביר, לא למשכן את עצמי לדעת. 4,000 שקל לחודש ל-20 שנה - זוג צעיר לא יכול לעמוד בזה".

"אין סיבה שלא נזכה"

אביטל, שמתחתן בקרוב, מתכוון לגור בחריש ולגדל בה את ילדיו. הוא מבטיח שלא מדובר בקבוצה שרוכשת דירות להשקעה, על מנת להשכירן אחר כך לחרדים. "אנחנו רוצים ליהנות ממחירים זולים כמו שהיו במודיעין ובשוהם בתחילת הדרך", הוא אומר, "כל מה שצריך לעשות עכשיו זה לפתור את נושא האוכלוסייה, ולהביא כמה שיותר חילונים - אין סיבה שלא נזכה".

ואיך מביאים חילונים (חוברה מדבר על יעד של 1,000 משפחות במכרזים שעוד עתידים לצאת) לעיר שתוכננה לחרדים, ושעמותות חרדיות רבות מתמודדות בה על אדמות? "העיר לא חרדית כרגע", אומר אביטל, "אי אפשר לדעת מה יהיה גורלה של העיר - זה בידיים של כולנו. אם אנחנו מתארגנים כקבוצה, זה כבר לא יהיה לגור בעיר חרדית, אלא חרדים שגרים בעיר חילונית. העיר הזו תקום אם נרצה ואם לא נרצה - בקרב הזה כבר הפסדנו. השאלה מי יגור בה, מה יהיה הצביון שלה ומי ייהנה מהמחירים".

חוברה מדגיש כי בכל גוש שבו תזכה עמותה חילונית, "יש לה הזכות להחליט מה יבנו בשטחים הציבוריים, והמטרה שלנו היא לזכות בכמה גושים".

חשוב להדגיש שגם אם העמותה תביא 1,000 משפחות חילוניות לחריש, שבה ייבנו כ-10,000 יח"ד, הן עדיין יהוו רק עשירית מהאוכלוסייה בעיר, שצפויה להיות בעלת צביון חרדי.

ניהול הפרויקט הופקד בידי חברת הנדל"ן הדתית-לאומית "באמונה", המנהלת כמה עמותות ביישוב חריש, וזאת משום שמדובר בחברה עם ניסיון מוכח, אומרים אביטל וחוברה. לדברי מנכ"ל "באמונה" ישראל זעירא, "היישוב חריש מציע פתרון דיור זול. כמו שחסר דיור לחילונים, חסר לכולם - כל המגזרים במצוקה. אז גם החילוני יגיע ליהנות פה מקרקע בחינם. יהיו פה שכונות, כמו בעיר ירושלים - זה המצב הבריא של עם ישראל".