משכנתאות של 1.7 מיליארד שקל מתחילת החודש

היקף המשכנתאות באוגוסט עמד על שיא של כל הזמנים - 6.3 מיליארד שקל ■ קרוב ל-42% מההלוואות - במינוף גבוה כלומר המשכנתא מימנה מעל 60% משווי הנכס ■ בנק ישראל מהסס: האם לבצע מגבלות נוספות על שוק הדיור?

בימים אלה אוספים ומפלחים בבנק ישראל את נתוני המשכנתאות לחודש אוגוסט. מנתונים ראשונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי בדומה להערכות ראשונות שפורסמו ב"גלובס", היקף המשכנתאות בחודש אוגוסט עמד על שיא של כל הזמנים - 6.3 מיליארד שקל.

מדובר בסכום הגבוה ב-70% לעומת הממוצע החודשי ב-12 החודשים האחרונים, ובסכום הגבוה ב-28% מהסכום שנלקח בחודש יולי, שהיה בעצמו חודש שיא. עוד עולה מהנתונים כי קרוב ל-42% מהמשכנתאות שנלקחו היו במינוף גבוה - כלומר המשכנתא מימנה מעל 60% משווי הנכס. שיעור המשכנתאות הממונפות באוגוסט דומה לזה שבשנה החולפת.

הקצב נמשך גם בספטמבר

כמו כן, קצב המשכנתאות הגבוה נמשך גם בספטמבר, אם כי הוא מעט מתון יותר מאוגוסט. לפי הערכות, בעשרת הימים הראשונים של ספטמבר נלקחו משכנתאות בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקל, המשקף קצב חודשי של 5 מיליארד שקל. בסניפי הבנקים למשכנתאות השונים מדווחים על לחץ של לקוחות, ובמקרים רבים נקבעות ללקוחות פגישות רק לעוד כמה שבועות, וזאת בשל העומס. עם זאת, למרות הביקושים הגבוהים, סיכוי גבוה כי בפועל בספטמבר היקף המשכנתאות יהיה נמוך יותר מאוגוסט בשל החגים ומיעוט ימי העבודה.

הנתונים הגבוהים לאוגוסט בשוק המשכנתאות נבעו בין השאר מהעלאת המע"מ שנכנסה בתחילת ספטמבר לתוקפה. רוכשי דירות מקבלנים העדיפו לסגור עסקאות באוגוסט ובכך לחסוך 1% ממחיר הדירה.

אולם כעת כבר המע"מ אינו יכול להסביר את הביקושים הגבוהים למשכנתאות, ונראה כי הם נובעים מהתחממות אמיתית של השוק הנובעת מהריבית הנמוכה במשק (שצפויה ככל הנראה להישאר ברמתה הנוכחית עד סוף השנה), התייבשות שוק ההון שמביאה ליציאת משקיעים והסטת כספים מהבורסה לשוק הנדל"ן והערכות בקרב הציבור כי לא צפויות ירידות מחירים בשוק הדיור.

בנק ישראל שוב יתערב?

מי שעוקב בדאגה אחר הנתונים הוא נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר. בנק ישראל כבר ביצע הגבלות בשוק המשכנתאות לפני כשנה, בתקווה שהדבר יצנן את השוק, אולם נראה כי השוק שוב רותח.

אחד הצעדים הדרמטיים שמתלבטים לגביהם בבנק ישראל כבר שנתיים, הוא לאסור משכנתאות במינוף גבוה (מעל 60% משווי הנכס). כאמור, בחודש החולף מדובר היה בכ-40% מהמשכנתאות. עם זאת, בבנק ישראל לא ממהרים לנקוט צעד הזה, ומהססים מאוד לפעול. מעבר להתערבות גסה בשוק החופשי, הגבלת שיעור המימון היא צעד שנוי במחלוקת, שעלול לגבות מחיר חברתי כבד. הדבר עלול לפגוע בצורה חדה מדי בשוק, ובעיקר בזוגות הצעירים ובשכבות החלשות יותר, שיכולות לרכוש דירה רק באמצעות משכנתא במינוף גבוה.

היקף המשכנתאות
 היקף המשכנתאות