בין אסון התאומים לאייפון 5

סטיב ג'ובס כנראה מחייך בהנאה שם למעלה. כן, הקפיטליזם ניצח

אתמול היה יום שלישי, ה-11 בספטמבר. לפני 11 שנים גרתי לא רחוק מניו יורק. באותו יום שלישי בבוקר היה מזג אויר נפלא, ממש כמו אתמול. אחר הצהרים כבר היתמר ענן עשן ענק מעל מנהטן, רשתות הטלפונים קרסו ובטלוויזיה שודרו תמונות הזוועה מאתרי הפיגועים. מי שחצה אתמול את נהר ההדסון אל תוך מנהטן דרך ה-Lincoln Tunnel ראה בכניסה למנהרה שלט ענק ובו שני מגדלי התאומים עטופים בדגל ארצות הברית. ומעל השלט הזה נתלה שלט עוד יותר גדול, פרסומת של אפל למכשיר האייפד. שני השלטים ייצגו סמלים המזוהים כל כך עם אמריקה של תחילת המאה ה-21.

מהדורות החדשות ביום שלישי בבוקר עסקו בשלושה נושאים מרכזיים: טקסי האזכרה לאסון התאומים, שביתת המורים בשיקגו וההכרזה שצפויה היום, יום רביעי, על השקתו של האייפון 5.

נכון ליום שלישי בלילה, לא היה אישור כלשהו לחרושת השמועות סביב תכונותיו של האייפון 5. ליתר דיוק, לא היה אפילו אישור לכך שאפל תכריז ביום רביעי על המכשיר החדש. אבל, זה לא הפריע לפרשנים הרבים לפרט באופן מדויק את חידושיו של האייפון 5. הוא יהיה דק יותר, מהיר יותר, חסכוני בצריכת חשמל, נוח יותר לשימוש, בעל מסך גדול יותר ובעל אוזניות תואמות יותר למבנה האוזן שלנו.

בנוסף, האייפון החדש יאפשר לנו תשלומים אלקטרוניים ולמרבה הצער גם יהיה לו מחבר חדש, שיכריח את כולנו, משתמשי אפל הקיימים, להשקיע עשרות דולרים בקניית מתאמים למכשירים שכבר קנינו.

"אין טוב ממנו"

הפרשנים לא הסתפקו בניתוח טכני של תכונות האייפון 5. הם הפליגו בתחזיות על השפעתו החיובית של המכשיר על כלכלתה החבוטה של ארצות הברית. האייפון יתרום מיליארדי דולרים לתמ"ג האמריקני, ייצר אלפי מקומות עבודה חדשים וכנראה גם יעלה את המורל של מיליוני אנשים. התחזיות האלו לוהגו בלי סוף בתוכניות הטלוויזיה השונות ובבלוגוספירה.

היה משהו סמלי בכך, שביום בו אמריקה זוכרת את אלפי קורבנות הטרור היא גם מחכה בכיליון עיניים לשיחרורו של גאדג'ט חדש, שמסמל את ניצחון החדשנות והקפיטליזם האמריקנים על תרבות החושך והשנאה של אויביה.

המוכר בחנות של אפל בצומת השדרה התשיעית ורחוב 14 הביט בי בשעמום כששאלתי אותו האם כדאי לי לקנות היום אייפון 4S או שמא עדיף שאחכה למחר. "אדוני, אפל לא הכריזה שום דבר בינתיים", אמר לי משפט שניכר שכבר חזר עליו לפחות חמישים פעם אתמול, "אם אתה מתעניין, אני ממליץ לך לקנות אייפון, כי לדעתנו אין סמארטפון טוב ממנו בשוק". סטיב ג'ובס כנראה חייך לו בהנאה מלמעלה. הוא כבר ידע את התשובה.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל