הערכות: אחרי החגים - הסתערות על מלאי המכוניות

זאת בעקבות הזינוק הצפוי במחירי המכוניות המשפחתיות בינואר ■ בכיר בענף הליסינג ל"גלובס": האסימון של הלקוחות עדיין לא נפל. אנחנו מחכים לגל של בקשות להקדמת חוזי ליסינג כדי להפחית את העלויות ושווי השימוש

חברות הליסינג ויבואני הרכב מתחילים היערך לקראת להסתערות לקוחות על מלאי כלי הרכב המשפחתיים ודגמים קומפקטיים נוספים, שצפויה ברבעון האחרון של השנה. זאת בעקבות עליית המחירים הצפויה עקב עדכון "המס הירוק".

כפי שפורסם בגלובס, בענף הרכב מעריכים כי לאחר כניסת עדכון המס הירוק לתוקף בינואר 2013 צפויים דגמים משפחתיים מרכזיים להתייקר בשיעור של 3000 ל-6000 שקל ויותר כאשר בחלק מהמותגים יתייצבו מחירי הבסיס של המשפחתיות סביב ה-129 אלף שקלים. בענף מעריכים כי ההתייקרות עשויה להיות אף יותר גבוהה אם חלק מהיבואנים יחליטו לנצל את ההזדמנות "לגלגל לשוק" גם את ההתחזקות המשמעותית של היאן, האירו והדולר שנרשמה השנה ביחס לשקל.

יבואן גדול העריך לגלובס כי "עיקר הפעילות המוגברת בשוק תתחיל אחרי החגים ותגיע לשיא בנובמבר ודצמבר. היא מתמקדת בשלב הראשון בביקושים של חברות הליסינג לרכישת כלי רכב משפחתיים למלאי, כדי שיוכלו להציע אותם ללקוחות במחירים החדשים והגבוהים יותר החל מינואר".

בנוסף מעריכים בענף כי חברות הליסינג צפויות לעמוד לקראת סוף השנה בפני לחצים "מהשטח", של ציים ובעלי רכבי ליסינג, להקדמת חוזים שאמורים היו להתחדש ברבעון הראשון של 2013. זאת כדי לקבע מחירי חוזי ליסינג נמוכים יותר ובעיקר כדי לשלם שווי שימוש מופחת, שנאמד באלפי שקלים על פני תקופת חוזה של 3 שנים.

מנהל בכיר מאחת מחברות הליסינג אמר לגלובס כי "כרגע האסימון של הלקוחות עדיין לא נפל, אבל לקראת סוף השנה, כשעליות המחירים יהיו יותר ברורות, אנחנו צופים גל של ביקושים להקדמת חוזים והתמודדות משמעותית על כל המכוניות, שנמצאות במלאי היבואנים. אנחנו לא מתכוונים לעודד את המגמה הזו אלא לנקוט במדיניות של "כל הקודם זוכה" ".

מספר יבואנים מנסים כיום להגדיל את הזמנת המלאי מהיצרנים לסוף השנה אולם בחלק מהדגמים, במיוחד כאלה שמגיעים מיפן וקוריאה, הדבר לא אפשרי. יצוין כי בשל רמת הסיכון הגבוהה בענף חלק מסוכנויות הייבוא הזמינו מלאים נמוכים יחסית עד ינואר. לפיכך מעריכים בענף כי חלק מהדגמים המבוקשים ביותר, ובהם הפורד פוקוס שצפויה להתייקר דרמטית, יונדאי I35, רנו פלואנס דיזל ואחרות, יגיעו לסוף השנה עם רשימות המתנה ארוכות, שלא ניתן יהיה לספק במועד.

בענף מעריכים כי הביקושים יזלגו גם לדגמים פחות מבוקשים בשוק וכי אחרי ינואר תהיה נטייה בולטת לכיוון מכוניות קטנות יותר, שיתייקרו בשיעורים צנועים יותר בעקבות המס הירוק. בענף מעריכים כי תנופת הביקוש בסוף השנה תביא את המכירות השנה לטווח של ה-210 אלף כלי רכב גבוה יותר מהתחזיות המוקדמות.