שמחון: לבדוק חשד להפרת חוקי עבודה ב"מעריב"

(עדכון) - פגישת ועד עובדי "מעריב" עם שלמה בן-צבי הסתיימה ללא תוצאות ■ שר התמ"ת שלום שמחון הורה לבדוק האם הופרו חוקי העבודה ב"מעריב" ■ מוקדם יותר היום הפגינו מאות עובדי "מעריב" במגדל עזריאלי בת"א מול סניף שופרסל

עובדי "מעריב" מתכננים להשבית את העיתון ביום ג' - כך הודיע יו"ר ועד העובדים, חגי מטר, בהפגנה שקיימו היום (ה') העובדים בתל-אביב.

במהלך הפגנה הודיע יו"ר ועד העובדים כי ביום שני העובדים לא יעבדו, וביום שלישי, ערב יום הכיפורים, לא ייצא עיתון. בשעה 12:00 יצאו מאות עובדי "מעריב" להפגנה וצעדת מחאה שהחלה מול בית "מעריב" עד מגדלי עזריאלי, שם נמצאים משרדי אי.די.בי.

"אנחנו הולכים להשבתה, להפגנות מחאה מול הבתים של עופר נמרודי ונוחי דנקנר. אנו מתכננים עוד הפגנות ונחריף את המאבק עד כמה שאפשר", אמר מטר.

בצהריים התגודדו מאות מפגינים מול סניף שופרסל בעזריאלי, כאשר חלק מהמפגינים הצליחו לפרוץ את מעגל האבטחה של המגדל המשולש, שם נמצאים משרדי אי.די.בי, חדרו פנימה למגדל, וחלק מהמפגינים הצליחו אפילו לעלות לקומה ה-41.

עובדים במגדל המשולש בעזריאלי סיפרו ל"גלובס" כי חלק מהמפגינים חסמו את המעליות, והעובדים במגדל נאלצו להשתמש במדרגות כדי לרדת או לעלות.

הפגנה מעריב / צילום: גלובס
 הפגנה מעריב / צילום: גלובס

"תזכור מה אני אומר לך, מתוך 'מעריב' יבוא ה'משה סילמן' הבא. לא יודע מתי זה יקרה, אבל זה יקרה". את הדברים האלה אומר היום ל"גלובס" עיתונאי ותיק ב"מעריב", בעקבות החתימה על עסקת מכירת העיתון לשלמה בן-צבי, אשר בעקבותיה יפוטרו רוב עובדי העיתון. ב"מעריב" מועסקים כ-2,000 עובדים, ובן-צבי התחייב לקלוט רק כ-300 מהם.

"יש פה אנשים מאוד מאוד מיואשים, ואין להם מושג איך ישימו אוכל השולחן של ילדיהם כבר בתקופה הקרובה. זה מרגיש פה כמו סיר לחץ, והבריונים ש'מעריב' שכרו נגדנו בטח לא מוסיפים לתחושה הטובה", הוסיף העיתונאי.

"התחושה של רבים פה היא שנוחי דנקנר ופמלייתו השלו אותנו בימים האחרונים. נתנו לעובדים את הרושם שישתפו אותם בפרטי העסקה ואולי אפילו יתנו לנו להיות צד לעסקה, כך שיובטחו זכויותינו", הוסיף העיתונאי. "במקום זאת הם הרדימו אותנו. בינתיים קיבלנו כל מיני הבטחות, אבל עם הבטחות אף אחד מאיתנו לא יילך לסופר. דנקנר הבטיח שיקדם הצעה שדסק"ש ישלימו עד 69% מהפיצויים, והציפייה שהבעלים האחרים ישלימו את השאר, אבל אין אדם אחד מבין 2,000 העובדים של 'מעריב' שמאמין באמונה שלמה שכך יהיה".

עיתונאית אחרת ב"מעריב", שהעדיפה גם היא להישאר בעילום-שם, הוסיפה כי "אלה 'הימים הנוראים' של 'מעריב' ועובדי 'מעריב'. אנחנו תלויים בחסדם של כמה גורמים שמבטיחים כל מיני הבטחות, אבל דנים אותנו למעשה לחיים ללא אופק".

"חשוב להבין", היא מוסיפה, "רוב-רובם של העובדים ב'מעריב' מרוויחים שכר הגובל במינימום. מדובר בהרבה מאוד אנשים שעובדים שעות ארוכות בזמן שכל המדינה ישנה - מדפיסים, מפיצים, שליחים, נהגים. כל אלה ייפלטו עכשיו לשוק עבודה רווי במובטלים. הייאוש פה גדול מאוד".

מאוחר יותר היום נפגש בעל השליטה החדש בעיתון, שלמה בן-צבי, עם ראשי ועד העובדים, אך לפי שעה הפגישה הסתיימה ללא תוצאות.

חשד להפרת חוקי עבודה

בתוך כך, שר התמ"ת, שלום שמחון, הורה היום למינהל הסדרה ואכיפה במשרדו לפתוח בבדיקה של חשד להפרת חוקי עבודה ופגיעה בזכויות העובדים. זאת בעקבות המשבר בעיתון "מעריב" והסוגיות העולות הנוגעות לזכויות העובדים.

עוד הורה השר שמחון למנכ"ל שירות התעסוקה, בועז הירש, להיערך לטיפול במאות העובדים, במקרה שיפוטרו.

במשרד התמ"ת ציינו הערב כי אי-תשלום שכר או מתן זכויות לעובדים, משמעותו עבירה על החוק ולא רק חובה שבין המעסיק לעובד.

בתוך כך, פוליטיקאים רבים התייחסו היום למשבר ב"מעריב". "לא ייתכן שמהמרים כבדים מסוגם של דנקנר ונמרודי יכריעו את גורל עובדי 'מעריב'. על השלטון להתערב ולהעניק את אותה רשת ביטחון סוציאלי רצויה לעסקים קטנים ובינוניים, שמניעים גם הם את המשק. התקשורת היא קודם כל מקום עבודה", אמרה יו"ר מר"צ, ח"כ זהבה גלאון.

יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', התייחסה למצבם של עובדי "מעריב" ואמרה כי "על עופר נמרודי להעמיד מיידית למכירה את בניין 'מעריב', אותו רכש בעסקת בעלי עניין נכלולית, ולתת את מלוא התמורה להבטחת הזכויות הסוציאליות של העובדים, למניעת פיטורים מסיביים ולהבראת העיתון".

מהנהלת "מעריב" נמסר: "כל ההפרשות בוצעו כדין, ואנו מברכים על כל בדיקה של הרשויות המוסמכות, כדי שהעובדים יקבלו אישור רשמי לכך".