מריל לינץ' על ישראל: אין מקום לאופטימיות ברבעון השלישי

מריל לינץ' פרסם היום סקירה על ישראל, בה ציין כי האינפלציה תשאר גבוהה, הריבית תרד ל-2% עד סוף השנה, והצמיחה ברבעון השלישי צפויה לאבד מומנטום

מריל לינץ' פרסם היום (ה') סקירה על ישראל בה ציין כי האינפלציה צפויה להשאר גבוהה בטווח הקצר, אמון הצרכנים ממשיך להתערער, והמגמה בתחום הגיוס לעבודה לא מצביעה על שיעורי פיטורין גבוהים בקרוב.

בסקירה מציינים כלכלני בנק ההשקעות כי "ההפתעות לאחרונה בנתונים המקומיים יחד עם תמרוץ מוניטרי בחו"ל בשבועות האחרונים מביאים אותנו לצפות שבנק ישראל ישמור את שיעור הריבית ללא שינוי על 2.25% בפגישה שלו ב-24 בספטמבר".

להערכתם, בנק ישראל ירצה לחכות כדי להעריך את השפעות הזינוק במדד המחירים לצרכן, אשר עלה בחודש אוגוסט ב-1%, כמו גם את השפעות ההקלה המוניטרית באירופה, ארה"ב ויפן. "בכל זאת, אנו מאמינים כי בנק ישראל יתמיד במדיניות ההקלה שלו ויוריד את שיעור הריבית ל-2% עד סוף השנה".

עוד מעריכים במריל לינץ' כי האינפלציה תשאר גבוהה בטווח הקרוב על רקע העלייה במחירי הסחורות, המסים ועלות המחיה הגבוהה בישראל. בין היתר, מציינים במריל לינץ' את העלייה במחירי האנרגיה, המזון, האלכוהול והטבק.

באשר לצמיחה בתמ"ג, במריל לינץ' מבקשים לצנן את האופטימיות שהגיעה על רקע הקריאה המעודכנת לרבעון השני, שהצביעה על צמיחה בקצב של 3.4%, לעומת 3.2% בקריאה הראשונה, ו-3.1% ברבעון הראשון. לטענתם, המומנטום עשוי לא להמשך ברבעון השלישי. "מרבית ההאצה מהרבעון הראשון, כולל העדכון כלפי מעלה של הנתון האחרון, הייתה כתוצאה מייצוא. בצריכה הפרטית ובייבוא נרשמה ירידה, כמו גם בהשקעות", כך נכתב בסקירה.

לסיכום, מציינים כלכלני מריל לינץ' כי "הנתונים האחרונים לא משאירים מקום להרבה אופטימיות. בטחון הצרכנים נסוג עוד באוגוסט. ישנן מגמות מעורבות בשוק העבודה, למרות שכוונות העסקה חיוביות בעסקים לא מצביעות על פיטורים רציניים בזמן הקרוב".