מד"ע לביהמ"ש: לחסום את הסרט "תמימות המוסלמים" לצפייה

מפלגת מד"ע, המיוצגת בכנסת ע"י ח"כ טאלב א-סנע, דורשת לחסום לצפייה את הסרט שעורר מהומות בעולם המוסלמי ■ גוגל ישראל: אנחנו לא אחראים על תכנים שעולים באתר יו-טיוב ולא יודעים אם פרסום מסוים הוא מסית או גזעני

מפלגת מד"ע (המפלגה הדמוקרטית הערבית) דורשת מבית המשפט המחוזי בירושלים להוציא צו מניעה לסרט "תמימות המוסלמים", שעורר סערה בעולם המוסלמי. המפלגה, אשר ח"כ טאלב א-סאנע הוא נציגה בכנסת וחתום גם כן על העתירה, טוענת כי גוגל ישראל יכולה לחסום את הסרט לצפייה כמו שגוגל חסמה את הסרט באינדונזיה.

"הסרט פורסם ביוטיוב שבשליטת גוגל והיא זאת שמפעילה אותו", טען עו"ד קייס נאסר, המייצג את מפלגת מד"ע, בדיון שנערך היום (ה') במחוזי בירושלים. "כל אדם שרואה סרט ביוטיוב מגיש בקשה לגוגל במדינה הרלוונטית והיא זאת שמסירה אותו. כלומר, גוגל היא הבעלים כחברה מסחרית. כשיצאו המהומות הקשות בעולם, גוגל הסכימה להוציא את הסרט ולו באינדונזיה; גוגל היא השולטת".

הסרט "תמימות המוסלמים" מציג את הנביא מוחמד כמושא ללעג וכרודף שמלות. חלק קצר ממנו (כ-13 דקות) עלה לאתר יוטיוב ועורר מהומה בעולם המוסלמי, עם הפגנות מול שגרירויות ארה"ב, גרמניה ושווייץ במדינות מוסלמיות שונות - מאיראן דרך מצרים ועד לוב. בלוב, כזכור, נהרג שגריר ארה"ב במדינה כתוצאה מההפגנות, ויחד עימו נהרגו עוד 3 עובדי שגרירות.

גוגל ישראל, המיוצגת ע"י עו"ד חגית בלייברג ועו"ד חליו, טוענת כי אין היא אחראית על התכנים שעולים ביוטיוב ולכן יש לדחות את הבקשה לאסור את הצפייה בסרט: "לגבי דבר אחריותה הנטענת של גוגל, ביוטיוב מעלים תוכן של צדדים שלישיים המתפרסמים ע"י צדדים שלישיים שאינם יוטיוב או גוגל".

בדיון טענה בלייברג כי "לא יוטיוב ולא גוגל הם הרשות החוקרת ולא יכולות לדעת אם פרסום מסית, גזעני, לשון הרע, הם לא ערכאה שיפוטית או מעין שיפוטית אלא מעין חברה שנותנת פלטפורמה. כל שקשור לעוולת לשון הרע, לכאורה הדיון התפצל לשניים לשון הרע כלפי מוחמד וכלפי ציבור המוסלאמים, בכל מקרה לא ניתן להגיד תביעה אזרחית נגד מי שהלך לעולמו ולא נגד ציבור שנפגע".

השופטת מרים מזרחי לא החליטה בסוגיה היום כדי לאפשר לגוגל ישראל זמן לגבש תגובה, וטענה כי בשל דחיפות העניין נקבע דיון להיום, אז יחד עם זאת יש צורך בעוד זמן כדי לאפשר לגוגל ישראל לגבש "תגובה הולמת". דיון נוסף בנושא נקבע ב-15 באוקטובר.