מכבי ת"א, משפחת נתניהו, רני רהב; רוני מאנה מדבר על הכול

משכונת התקווה למטבח של שרה נתניהו, מהעלבון הצורב של מכבי תל-אביב לעסקאות הנדל"ן מהגדולות במדינה. רוני מאנה מושך בחוטים ללא הפסקה, וחושף: "עם זה שאני משדר החוצה דמות חזקה והישגית, אני מאוד פגיע ולוקח ללב"

לא היה פשוט להגיע אל רוני מאנה, כי "כולם יודעים" שאם מאנה רוצה הוא כבר יגיע אליך. ואם יש דבר אחד שאפשר לומר בביטחון על האיש הזה, זה שהוא מרושת בצורה מרשימה מאד עם דמויות מפתח רבות בכלכלה ובפוליטיקה הישראלית. רבים לא אוהבים אותו, ומאנה מודע לכך, ובניגוד למה שאותם רבים חושבים זה גם מפריע לו. כי חשוב למאנה להיות אהוב בציבור ונאהב בביתו. זה עושה לרוני מאנה טוב.

היה חם ולח מחוץ לריינג' רובר ספורט הלבן כשהגעתי לאסוף את מאנה מביתו בתל אביב. למרות שלוח השנה כבר מצביע ספטמבר, מד החום עדיין מתעקש שלא לרדת מ-30 המעלות ויותר של הקיץ. אבל בתוך הריינג' קריר ונעים. אין רמז ללחות הכבדה של מישור החוף בעוד יום מהביל, שבו ראשוני החצבים כבר מייחלים - יחד איתנו - לגשם. מאנה מגיע, מושיט לי שני מטענים לטלפונים שלו ומתיישב בטבעיות מאחורי ההגה של הריינג'. הוא עושה זאת בטבעיות של מי שרגיל לנהל את העניינים. אז זרמתי.

"אם הייתי יכול הייתי מוחק את 3 השנים האחרונות", אומר מאנה - שמו מקושר עם כמה מעסקאות הנדל"ן הגדולות במדינה - על רקע המעצר והחקירה במס הכנסה, הפרידה מעו"ד יורם יוסיפוב, שותפו במשך שנים רבות ("הוא ניהל את הספרים"), הריב המתוקשר עם משפחת נתניהו בפרשת ליליאן פרץ ("העלילו עליי"), ומותו של אביו ("יקיר נפשי"). נראה היה שכל הצרות שבעולם ניתכות על איש עסקים הפעלתן והשנוי במחלוקת.

"ישבתי פעם עם רב אחד", הוא מספר, "שאמר לי שמכל צרה שאסתבך בה, אצא בדקה ה-90. רק עכשיו, שנים אחרי, אני מבין עד כמה שהוא צדק". אחרי מעצרו והחקירה הקצרה במס הכנסה מאנה שוחרר, בערבות עצמית של מיליון שקל. "האמת תמיד מנצחת. לפעמים האמת כואבת ולא נעים לאנשים לשמוע אותה, בטח כשהיא מוטחת בפנים, ואני אומר מה אני חושב ואת האמת בפרצוף".

זה מזכיר למאנה סיפור על חבר שהגיע לישראל עם כמה מיליוני דולרים. כשהואשם בניסיון להלבנת כסף, הוא שאל את חוקריו: "הבאתי את הכסף מטריפולי. מה היה טוב יותר, שיישאר בידיים של הלובים?!". זה רק סיפור אחד מרפרטואר ארוך של סיפורים מרתקים, משעשעים ולפעמים די מפחידים שיש בראשו של מאנה, שמעיד על עצמו כי הוא מסוגל לזכור 2,000 מספרי טלפון וכי אינו משתמש בדוא"ל כלל.

הרשת החברתית-עסקית של מאנה רחבה מאוד וגבולותיה מטושטשים. "אני פתוח לאנשים ויודע לחבר בין אנשים", מספר המתווך. "אני מחובר להרבה מאוד כסף של אנשים רבים מהעולם - כל מי שיש לו נכס יקר פונה אליי כדי לקנות או למכור. העבודה הזו מאוד שוחקת ואת הלקוח מעניינת רק התוצאה הסופית והמוצלחת של עסקה, בסופו של תהליך מאוד ארוך ולא תמיד פשוט". הנימה משתנה והוא שואל אותי: אתה יודע מדוע המתווכים עובדים על שני אחוז עמלה? - ואחרי הפסקה לתיגבור הדרמה עונה: "כי כל 98 האחוזים האחרים הם פארש!".

תקשורת בונה, תקשורת הורסת

הריינג' רובר פונה ימינה מהכביש לעבר שביל חולי, שמסתיים בצוק גבוה המשקיף לים התיכון. לחיצה אחת מגביהה את גחונו מעל לשטח, ולחיצה על מתג שני מעבירה את מערכת ההנעה למצב "חול". עכשיו אין מה שיעצור אותנו.

"כמו שהתקשורת בונה כך היא הורסת", עונה מאנה בתשובה לנדנדת ה"חם-קר" ביחסיו עם התקשורת. "בתחום הזה אין הנחות, ואני בטוח שאין איש עסקים לגיטימי שאינו מחובר לתקשורת בצורה כזו או אחרת כדי לקדם את מטרותיו. יש כאלו שעובדים דרך דוברים ויחצ"נים. במקרה שלי זה אחד על אחד, מעולם לא היה לי יחצ"ן".

האמירה הזאת מעלה אוטומטית את שאלת רני רהב. "אני חושב שרהב הוא אחד האנשים הכי מקצועיים שיש בארץ בתחום הזה", אומר מאנה. "אני חושב שהוא אדם אמתי וקשה לפעמים להבין במדינה שלנו אנשים שלא פוחדים לומר את האמת, והוא עושה את תפקידו - לשמור על לקוחותיו. רני ישר, נקי, חבר נאמן, אבא טוב ובעל טוב. הוא בנה את עצמו בעשר אצבעות ועל כך מגיעות לו כל המחמאות. אני בטוח שכל חברה מתוך ה-150 שהוא מייצג, לא נמצאת שם בגלל 'רני רהב' אלא בזכות המקצועיות שלו".

עננה קודרת יורדת על פניו של מאנה. "את מכבי תל אביב אני הצלתי. אי אפשר להרוויח כסף בכדורגל בישראל, ואני הצלתי את לוני הרציקוביץ' ועזרתי לו לצאת מהמועדון. במקרה הזה התקשורת בלבלה אותי, ולא הבנתי אז שלנהל את מכבי תל אביב זו חשיפה גדולה יותר מלהיות ראש ממשלה בישראל. אני מודה שלא ידעתי איך להתנהל ועשיתי אז כל טעות אפשרית. שם הייתי צריך את רני רהב שיעזור לי".

שני טלפונים אחר כך מאנה ממשיך: "יצאתי ממכבי חבול. אחרי שהצלתי את המועדון, הנחלתי בו שינויים רבים ברמה שכל מה שיש במועדון הזה היום זה תוצאה של מה שאני עשיתי. לא קיבלתי מהם אפילו מגן הוקרה. לכן איני מגיע למשחקים שלהם. אתה יודע, אפילו למת - גם אם היה איש רע - בהספד אומרים עליו 'היה בחור טוב'. ההתעסקות עם מכבי תל אביב עשתה לי נזק תדמיתי שממנו לקח המון זמן להתאושש, וגרוע מזה, נפגעתי ונעלבתי מאוד כי הלב 'צהוב'.

געגועים לשרה

ילדותו עברה עליו בשכונת התקווה, בן למשפחה בת חמש נפשות, ועד היום השכונה היא המקום הכי יקר ללבו. הוא עשה כותרות כשהתחתן ובהמשך התגרש מהדוגמנית ניקול הלפרין, ושלל הסיפורים שיש רק סביב הנושא הזה יכולים למלא ספר שלם - אילו רק היו נאמרים און דה רקורד. על אהבתו הנוכחית, ג'ני צ'רווני, הוא מדבר בעיניים נוצצות.

"חשוב לי שיאהבו אותי", אומר מאנה, "בגלל שאני אבא וגם אמא דאגנית. עם זה שאני משדר החוצה דמות חזקה והישגית, אני מאוד פגיע ולוקח ללב. מה שמניע אותי זו האמת - ומה שפוגע בי אלו עוולות. והעוולה הכי גדולה שנעשתה לי גרמה לניתוק היחסים עם משפחת נתניהו".

פרשת עוזרת הבית של משפחת נתניהו, ליליאן פרץ, הייתה הסיבה לניתוק הקשרים, לאחר שמאנה נחשד כי הוא קשור לתביעה שהגישה פרץ נגד שרה נתניהו. מאנה משוכנע כי נתן אשל, לשעבר ראש הסגל בלשכת נתניהו, תפר לו תיק. "הוא עשה את זה כדי להרחיק אותי ממשפחת נתניהו והלביש עליי את הסיפור הזה - שהוכח מעל לכל ספק שאין לי אליו שום קשר. אשל הוא אדם מאוד מסוכן, שקרן, ולדעתי אחד האנשים הכי מבוזבזים בעולם המדע. מקומו במכון ויצמן לצד הממציאים הגדולים של ישראל.

"הכי פוגע בי, שבני משפחת נתניהו באמת ובתמים האמינו שאני דיברתי עליהם. ניתוק היחסים, שהיו קרובים מאוד, כואב לי ולמשפחתי. מעולם לא דיברתי רע על שרה נתניהו ולא הייתי מעורב בשום קנוניה. הקשר שלי עם שרה היה מאהבה נטו - אפילו שקשר בין פוליטיקאים לאנשי עסקים תמיד מסתיר בתוכו אינטרסים. זו הייתה חברות אמתית. ואם יש משהו שאני באמת מצר עליו זה על פליטת פה מטומטמת בראיון לתקשורת, בו אמרתי ש'אהבתי אותה יותר מאשר בעלה'. אני מסתכל על הסיפור הזה בחרטה עמוקה ומקווה שיום אחד תהיה לי הזדמנות להתנצל ולחדש את הקשר".

נתן אשל מסר בתגובה: "הטענות שמפנה כלפיי מאנה אינן אמת. איני מתכוון להתנצח עמו מעל דפי העיתון. אציין כשנכנסתי לתפקידי כראש לשכת ראש הממשלה עוד בחודש מארס 2009, רוני מאנה כבר הדיר רגלו מלשכת ראש הממשלה".

היום מחלק מאנה את זמנו ב-60% עשייה ציבורית ו-40% עסקים. עזרה לאנשים, מתן תרומות ויצירת קשרים ממלאים את רוב זמנו של האיש הזה, ששני הטלפונים אותם הוא נושא לא מפסיקים לרגע להטריד בראיון. "האהבה", כך מאנה, "היא המניע העיקרי בחיי היומיום ורפואה לכל מחלה. כשיש לך אהבה, אין לך מתח - והמתח מביא מחלות. אהבה זה הדבר הכי נפלא שיש. אני חי רק מאהבת אנשים, אשתי ג'ני ושני ילדיי, יולי וסער".

את השקט שלו מוצא מאנה מול הים של תל אביב כשהוא במרפסת ביתו, שומע את רחש הגלים. את ההשראה שלו הוא מקבל בכל בוקר כשהוא מניח תפילין, ואז הוא "ראש בראש", כהגדרתו, עם אלוהים, מתחבר לאנרגיות הגדולות מכולנו. האיש ש-25 שנה מושך בחוטים של פוליטיקאים, אנשי עסקים וטייקונים בישראל ומחוצה לה, בסך הכל רוצה שיאהבו אותו.

רוני מאנה
 רוני מאנה