"בצלם" מועמד לפרס תיעודי על פרויקט צילום חיילים

במסגרת פרויקט "חמושים במצלמות", פלסטינים תיעדו במצלמות שחולקו להם ע"י "בצלם" פעילויות של חיילי צה"ל ועימותים עם מתנחלים

פורום היוצרים הדוקומנטריים הישראלי החליט להעניק לארגון "בצלם" מועמדות לפרס על פרויקט "חמושים במצלמות", במסגרתו פלסטינים בגדה מתעדים במצלמות שחילק להם הארגון פעילות של חיילים בשטח, במה שמכונה הארגון "הפרת הזכויות שלהם".

הפרויקט מועמד בקטגוריה תעודה חופשית, לצד פרויקט טלוויזיוני כמו "4 דקות" של בן שני בתוכנית "עובדה".

במסגרת פרויקט זה, שהחל בשנת 2007, מאות פלסטינים קיבלו מצלמות וידיאו ותיעדו את פעילויות חיילי צה"ל בגדה המערבית ואת העימותים עם המתנחלים. במסגרת זו חשף "בצלם" את הירי שבוצע על-ידי קצין צה"ל בכיר ברגלו של פלסטיני עצור וכפות.

אורי רוזנווקס, יו"ר פורום היוצרים הדוקומנטריים, אמר ל"גלובס": "אם זה עבר את הלקטורים ואת ועדת הפרס, אני מניח שהם מצאו שיש בזה ערכים תיעודיים מספקים. זו אכן נקודה בעלת עניין, אבל כאמור הלקטורים והוועדה עצמאיים לחלוטין, וההנהלה לא מתערבת בשיקוליהם".

4 מועמדויות ל"עובדה"

עוד במסגרת המועמדויות, תוכנית התחקירים "עובדה" של זכיינית ערוץ 2 קשת קיבלה 4 מועמדויות מתוך 5 בקטגוריית הכתבה התיעודית, בתחרות פרסי הקולנוע הדוקומנטרי הישראלי 2012 של איגוד היוצרים התיעודיים. למועמדות נוספת זכתה התוכנית "המקור" של ערוץ 10.

בשנה שעברה זכתה כתבתו של איתי אנגל בנושא המהפכה במצרים, ששודרה אף היא בתוכנית בהובלתה של אילנה דיין.

גם צבי יחזקאלי זכה למועמדות על הסדרה המצליחה שלו, "אללה איסלאם" בערוץ 10, בקטגוריית פרויקט תיעודי.

הכתבות המועמדות הן: "כך חוסל בן לאדן" (כתבתם של אילנה דיין וגלעד טוקטלי), "יומני רון ארד" (בן שני), "הלוביסטים" (עומרי אסנהיים) ו"חטיפות וכופר בלב תל-אביב" (של איתי אנגל ואפרת לכטר - ששודרה במסגרת התוכנית, אולם הוגשה בנפרד). הכתבה מתוך "המקור" של רביב דרוקר ועפר שלח היא "נשארנו חמישה" של הכתב ישראל רוזנר.

עוד בתחרות, המועמדים לפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר באורך מלא הם: "שלטון החוק" של רענן אלכסנדרוביץ', "5 מצלמות שבורות" שביימו עימאד בורנט וגיא דוידי, "זבל טוב" של עדה אושפיז ושוש שלם, "הדולפין" שביים דני מנקין ו"כרוניקה של משבר" של עמוס קולק.

על פרס הסרט התיעודי עד אורך של 60 דקות יתמודדו "7 הסלילים של יונה וולך" שביים יאיר קדר, "רדוף" של מנחם רוט, "גברים בלתי נראים" של יריב מוזר, "מותרות" בבימוי של דוד אופק ו"חפשים" של ישי אורן.