"בבית-שמש אנשים גרים בשכירות בחדרי פחי אשפה"

צפו בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV על מצוקת הדיור במגזר החרדי כפי שמעולם לא הכרתם ■ "צעירים שמתחתנים קונים דירות בזול בפריפריה - ומשכירים"

מצוקת הדיור מורגשת היטב במגזר החרדי ומכרז הקרקעות בעיר חריש הצית את הוויכוח על הטבות ועדיפות לכאורה שמקבלים חרדים על פני חילונים, עם דירות זולות יותר ומספר גדול יותר של התחלות בנייה. יקי רייסנר ועו"ד אבי עדרי התארחו אצל דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס", בתוכנית הנדל"ן של גלובס TV, וסיפקו זווית שונה שהחילונים בד"כ לא רואים.

בתוכנית מספרים רייסנר ועדרי על תופעה שנוצרה בשל הזינוק במחירי הדירות בערים כמו בני ברק: זוגות צעירים שמתחתנים ולא יכולים להרשות לעצמם דירה ביישובים חרדיים קונים דירות זולות בפריפריה ומשכירים אותן. במקביל, הם שוכרים דירות ביישובים חרדיים. התוצאה: זרם של משקיעים שמקפיצים את מחירי הדירות בפריפריה ומצוקת שכירות ביישובים החרדיים.

"כדי לממן את הדירות שלהם בתוך המעוזים החרדים הם קונים בפריפריה, מקבלים תשואה נהדרת על השכירות בדירה שם והולכים ושוכרים את הדירה במעוזים... קונים בדימונה, בקריות, בחיפה, בבית שאן... קונים את הדירות האלה ומשכירים אותן ב-2,500 שקל", אומרים רייסנר ועדרי. "בסופו של דבר, זה לחתן את הילדים בכבוד, יש את המונח הזה של להקים בית בישראל, כל מי שמתחתן צריך דירה".

וכיצד נראה שוק השכירות באותם מעוזים חרדיים? "בבית שמש, אנשים גרים בשכירות בחדרי מדרגות, באזורים שמיועדים לפחי אשפה שסוגרים אותם ואומרים הנה חצי חדר".

השניים מתייחסים גם לחריש ולטענות החילוניים על הענקת "מתנות" לחרדים: "המכרז הזה יצא לציבור חילוני לפני 8 שנים ואף אחד לא ניגש. זה יצא 4 פעמים ואף אחד לא ניגש. המדינה השקיעה שם בתשתיות 400 מיליון שקל לפני 15 שנה ולא מצאו משפחה אחת שתהיה מוכנה לגור שם. אז מה אמרו? ניקח את הזבל הזה ונדחף אותו לחרדים".

צפו בתוכנית המלאה בסרטון המצורף