בטר פלייס מסרבת להתניע

"התזוזה הצידה" של שי אגסי מתפקיד המנכ"ל לא תעבור בלי זעזועי לוואי

האם שי אגסי הודח מתפקיד מנכ"ל קבוצת בטר פלייס, או שמא הרגיש שמיצה את תפקידו וזז הלאה ביוזמתו? חברת בטר פלייס עשתה היום מאמצים ניכרים לשדר "עסקים כרגיל" וטענה כי המהלך נבע מהחלטה משותפת.

אבל אי אפשר להקל ראש במהלך הזה או במשמעויותיו; מאז הקמת בטר פלייס לפני כחמש שנים הפך "שי אגסי" לשם נרדף לחברה בארץ ובעולם. הוא דילג בין פורומים כלכליים עולמיים, התראיין לתקשורת מסביב לגלובוס לקידום החזון, קטף פרסי יזמות בינלאומיים, טווה קשרים עם משקיעים וגייס כספים. הרזומה המקצועי שלו, כיזם מצליח וכאחד מבכירי קונצרן SAP לשעבר, פתח לחברה הרבה דלתות כלכליות ופוליטיות בעולם.

לפיכך, "התזוזה הצידה" של אגסי מתפקיד הקברניט והשגריר, והמינוי של מנכ"ל אלמוני יחסית במקומו, לא יעברו בלי זעזועי לוואי בתקשורת הבינלאומית, בקרב המשקיעים ובמיוחד בקונצרן רנו-ניסן, שהעומד בראשו רתם הרבה יוקרה והרבה מאוד כסף למיזם.

לאן צועדת בטר פלייס בעידן שאחרי אגסי? קשה מאוד לדעת. בטר פלייס מעולם לא ניסתה להסתיר את העובדה שהיא מכוונת את עצמה אל הכסף הגדול של שוק הרכב הגלובלי וששוק הרכב הישראלי הוא לא הרבה יותר מ"פיילוט" מסחרי, מעין תחנת דרכים, להוכחת הישימות הכלכלית והטכנית של המודל. אלא שכרגע הפיילוט הזה הוא מקור ההכנסות היחיד של החברה בעתיד הנראה לעין והוא מסרב להתניע ולזנק בקצב שירגיע את חששות המשקיעים.

ההתנעה האיטית לא נובעת מבטר פלייס עצמה: החברה הצליחה להציב די מהר את כל החלקים הנכונים בפאזל הטכנולוגי המורכב להפליא של מודל הרכב החשמלי המצויד בסוללה מתחלפת. תחנות ההחלפה כבר פועלות ברחבי הארץ, פס הייצור של הרכב החשמלי עובד בטורקיה, המכוניות נוסעות על הכביש ומערכת הניהול מרחוק מנהלת את המכוניות.

אלא שתרגום החזון הגלובלי הזה לכסף תלוי כרגע ברצונם הטוב של קומץ מנהלי ובעלי חברות ליסינג בישראל, שיש להם כרגע בעיות וקשיים משלהם, ובכיסם של לקוחות הרכב הפרטיים בישראל, שמערכת השיקולים שלהם היא מהשמרניות ביותר בעולם המערבי.

זה לא הקהל הנכון לשיווק חזון גלובלי מהפכני וידידותי לסביבה וזה גם לא בסיס פיננסי איתן שעליו ניתן לבנות יעדי מכירות, רווחיות ותקופת החזר השקעה - במיוחד כאשר ההשקעה עד כה עומדת על כמעט 2 מיליארד שקל. ייתכן שבטר פלייס עוד תהפוך לשחקנית גלובלית וייתכן שהיא תיזכר כעוד חברה עם רעיון מבריק, שהקדים את זמנו. זה ההימור של כל סטארט-אפ.