צפו: 34 אלף טון פלדה בדרך ממפרץ מקסיקו ל"תמר"

הגז בדרך: שותפויות "תמר" השלימו בניית פלטפורמת ההפקה של המאגר - תגיע אל מול חופי אשקלון ברבעון הרביעי ■ גודל האוניה הנושאת את הפלטפורמה: כמו 3 מגרשי כדורגל ■ הפלטפורמה גבוהה יותר ממגדל משה אביב בר"ג

"פרויקט התשתית הגדול בהיסטוריה של מדינת ישראל מתקדם כמתוכנן ועל פי לוחות הזמנים" - כך הצהירו היום (ד') שותפויות מאגר הגז "תמר" בהודעה שהוציאו לתקשורת.

בשבועות האחרונים השלימו השותפויות - נובל אנרג'י, דלק קידוחים, ישראמקו אבנר ודור גז - את בניית פלטפורמת ההפקה של פרויקט "תמר", הצפויה להפיק גז טבעי מהמאגר ולהזרימו לצנרת הגז של מדינת ישראל במהלך העשורים הבאים. המועד המתוכנן של תחילת הזרמת הגז: מארס 2013.

פלטפורמת ההפקה יצאה לדרך ממספנת Kiewit הממוקמת בעיר קורפוס קריסטי (Corpus Christi) שבמדינת טקסס, ארה"ב שם נבנתה במהלך השנה וחצי האחרונה ע"י נובל אנרג'י. האסדה המונחת על גבי אוניית ענק - הגדולה מסוגה בעולם - שגודלה כשלושה מגרשי כדורגל. האוניה תחצה במהלך השבועות הקרובים את האוקיינוס האטלנטי בדרכה למימי ישראל והיא תגיע לכאן ברבעון הרביעי.

פלטפורמת ההפקה של "תמר" תתנשא לגובה של כ-290 מטר. לשם השוואה, מגדל משה אביב, המגדל הגבוה בישראל מתנשא לגובה של 244 מטר בלבד.

משקל פלטפורמת ההפקה יחד עם הרגליים עליהן תונח - כ-34 אלף טונות. הגז שתפיק הפלטפורמה מבארות מאגר תמר המרוחק כ-90 ק"מ מערבית לחיפה, יוזרם לתחנת הקבלה באשדוד באמצעות צינורות 16 אינץ' המונחים על קרקעית הים ובאורך של 150 ק"מ. על האסדה יעבדו כ-20 איש בכל רגע נתון כאשר 85% מהם ישראלים. האסדה תמוקם כ-24 ק"מ מערבית לאשקלון.

חיבור הצנרת יאפשר למשק הישראלי - לראשונה מאז קום המדינה - עצמאות אנרגטית ויוביל לחיסכון של מיליארדי שקלים למשק וכן להוזלה בתעריפי החשמל לאורך זמן, בזכות המעבר של החלק הארי של ייצור החשמל בישראל לייצור באמצעות גז טבעי.