עליות בוול סטריט; "האופטימיות עלתה בשבוע האחרון"

מריו דרגי הותיר כצפוי את גובה הריבית בגוש האירו על 0.75% ■ מארק צוקרברג הכריז: מיליארד משתמשים בפייסבוק ■ התביעות השבועיות לדמי אבטלה - מתחת לצפי ■ המשקיעים מחכים לנתוני התעסוקה מחר

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ה') בעליות, לאחר פרסום התביעות השבועיות לדמי אבטלה, ובהמתנה לנתוני התעסוקה מחר. בנוסף, מגיבים הסוחרים להודעת ה-ECB בראשות מריו דרגי על עיקרי המדיניות המוניטארית בגוש האירו, כאשר הריבית נותרה ללא שינוי. ה'פד' שחרר הערב את פרוטוקול פגישת ספטמבר, בה נאמר כי ניתן לבצע שינויים ב-QE3 בהתאם לצורך.

"האופטימיות עלתה בשבוע האחרון. חלק מהנתונים הכלכליים השתפרו, כאשר הייצור וכל עניין התמרוץ של ה'פד' וה-ECB עומדים ביסוד כל השוק. זה נותן לנו מצע טוב לעמוד עליו", אמר אנדרו פיצפטריק, מנהל השקעות בהינסדייל.

בישיבת הריבית של חודש ספטמבר הבנק המרכזי האירופי (ECB) ענה לציפיות המשקיעים והכריז על צעדים מוניטרים אגרסיבים. יו"ר הבנק מריו דרגי הותיר את הריבית המרכזית על כנה ולא הפחית אותה כפי שברו חלק מהאנליסטים. אולם, כעת המשקיעים ממתינים למסיבת העיתונאים שיכנס מאוחד יותר, בה הוא יבהיר באילו צעדים נוספים בכוונתו לנקוט בעתיד כדי למתן את המשבר. המשקיעים מגיבים גם להנפקת אג"ח, יחסית מוצלחת, של ממשלת ספרד.

המשקיעים באירופה התאכזבו לשמע הצהרותיו של ראש ממשלת ספרד, מוקדם יותר השבוע שהכחיש את השמועות לפיהן בכוונתו לבקש חילוץ מלא ממוסדות גוש האירו. מעבר לכך, דווח גם כי קאנצלרית גרמניה נמצאת בלחצים פוליטים פנימיים ולכן תומכת בדחיית חילוץ מלא של ספרד. עוד באירופה, לאחר שבחודש ספטמבר הכריז הבנק המרכזי האירופי (ECB) על צעדים מוניטרים אגרסיבים, במרכזן רכישות אג"ח של המדינות הבעייתיות בגוש האירו במטרה למתן את עלויות המימון שלהן, כעת, המשקיעים מתרכזים בהכרזת הריבית לחודש אוקטובר.

אומנם דרגי לא הפחית את הריבית בשל לחצי האינפלציה שעלתה בספטמבר ל-2.7%, אך מומחים רבים טוענים כי צפויה עוד הפחתת ריבית עד סוף השנה וכי יהיה מעניין להאזין לנאומו של דרגי במסיבת העיתונאים שייכנס לאחר הכרזת הריבית.

"אפשר לעמוד בסיכונים של QE3"

שוק העבודה המדשדש, משבר החוב האירופי, הצמיחה החלשה בסין וה"צוק הפיסקלי" - אלו הסיבות שהביאו את הפדרל ריזרב להכריז על QE3, כך עולה מפרוטוקול פגישת ה'פד' בספטמבר. מהפרוטוקול עולה גם כי כמה מהחברים בועידת השוק הפתוח, המכריעה באשר למדיניות המוניטרית, הביעו חוסר בטחון בנוגע למידת ההשפעה שתהיה לתוכנית הרכישות הנוכחית, לעומת התוכניות הקודמות. עם זאת, מרבית המשתתפים בפגישה חשבו ש"אפשר לעמוד בסיכונים בתכנית, מאחר והועידה יכולה לעשות שינויים ברכישות שלה לפי הצורך, בתגובה להתפתחויות כלכליות או לשינויים בהערכות התועלת והעלויות", כך לשון הפרוטוקול.

מאקרו: הזמנות ממפעלים

נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה עמדו השבוע על 367 אלף תביעות, עלייה של 4,000 לעומת השבוע הקודם, כך פורסם היום בארה"ב. מדובר בנתון חיובי יותר מהצפי שעמד על 370 אלף תביעות, כאשר בכל מקרה עיקר תשומת הלב בשוק העבודה נתונה לנתוני התעסוקה המלאים שיתפרסמו מחר.

גם נתוני ההזמנות ממפעלים פורסמו היום. ההזמנות ירדו בחודש אוגוסט ב-5.2%, מעט פחות מהצפוי.

מיליארד משתמשים בפייסבוק

מניית HP המשיכה לרכז עניין לאחר שמנכ"לית החברה, מג וויטמן, אמרה בפגישה עם אנליסטים כי 2013 תהיה שנה של ירידה ברווחים, ל-3.4 עד 3.6 דולר למניה. להערכתה, רק בשנת 2015 תהיה האצה עבור החברה.

כמה רשתות קמעונאות גדולות יפרסמו היום את נתוני המכירות שלהן בחנויות זהות. נציין את טארגט וגאפ .

מייסד פייסבוק מארק צוקרברג הכריז היום כי הרשת החברתית חצתה את המספר המרשים של מיליארד משתמשים רשומים ברחבי העולם.

אפלייד מטריאלס הודיעה היום כי בכוונתה לפטר 900-1300 עובדים, כ-9% ממצבת כוח האדם בחברה. זאת, במטרה לחסוך 140-180 מיליון דולר בהוצאות השנתיות.

פלוריסטם הודיעה היום כי פיתחה מכשיר נייד שישמש להפשרת מנות מוקפאות של תאי הגזע מהשלייה (PLX). זאת כחלק מהאסטרטגיה הרחבה של החברה לספק מוצרי תאים איכותיים וקלים לשימוש, שישמשו כתרופות מדף להתוויות שונות.