קרן המטבע: לשקול לפרוס את צעדי הצנע מעבר ל-2013

הקרן טוענת כי בשל ההידרדרות בצמיחה העולמית ושיעורי האבטלה הגבוהים, יש לפרוס את הצעדים הננקטים לשם איזון הגירעונות

"בכמחצית מהמדינות מתוכננים גירעונות ממשלתיים נמוכים מאלו שנרשמו לפני המשבר הגדול ב-2008, דבר המעיד על התקדמות בתחום הפיסקאלי. עם זאת, המאמצים להשתלט על רמת החוב הריבוני טרם נשאו פרי, כאשר רמות החוב הגבוהות לא צפויות לרדת עד 2014-2015, לרבות בכלכלות המפותחות" - כך נכתב בדוח של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) בנושא המדיניות הפיסקאלית לרגל פתיחת המפגש השנתי של קרן המטבע והבנק העולמי. לפי ההערכות, הגירעון מנוכה מחזור ב-2013 צפוי להיות נמוך בשליש מהמדינות הנסקרות לעומת 2007.

"בתקופה של ירידה בצמיחה בהרבה מקומות בעולם ובעלייה בסיכונים, קונסולידציה פיסקאלית הופכת לדבר מאתגר במיוחד", כותב קארלו קוטארלי, מנהל תחום פיסקאלי ב-IMF. לדברי כלכלני הקרן, הקושי בהפחתת החוב נובע לא רק מההאטה בצמיחה אלא גם בעלייה בתשואות של האג''ח המושפעים מחוסר ודאות לגבי המדיניות הננקטת וגם בגלל השבריריות במערכת הבנקאית.

"בכמה מדינות, הקונסולידציה הפיסקאלית תיארך שנים רבות אם יש רצון לחזור לרמות חוב כפי שהיו לפני המשבר", נכתב בדוח.

בדוח מתייחסים גם למצב המידרדר של הכלכלה הגלובלית ומפצירים כי החבילות הפיסקאליות חייבות לקחת בחשבון את האלמנטים המחזוריים כאשר אם ההאטה תמשיך להיות חריפה כפי שנחזה אז יש מקום לפרוס את הצעדים מעבר לשנת 2013 וזאת על מנת שלא לפגוע בצמיחה ובתעסוקה. כמו כן, בקרן מציינים כי יש לקחת בחשבון אלמנטים של פרוגרסיביות ורגרסיביות בעת להחליט ההחלטה איזה מסים לעלות.

לגבי ישראל, המספרים נראים אופטימיים למדי: לשנת 2012 צופה ה-IMF גירעון של 3.5% מהתמ"ג בלבד, למרות שהוא כבר חצה בפועל את ה-4% תוצר, כאשר התחזית היא לשיפור ולירידה נוספת בגירעון לרמה של 3.3% בלבד. ירידה זו מניחה כי הממשלה תבצע את הקיצוצים הנדרשים בסך כ-12 מיליארד שקל בהוצאות הממשלה. כמו כן, כלכלני הקרן צופים המשך ירידת יחס החוב-תוצר מרמה של 74% ב-2011, ל-73.3% תמ"ג ב-2012 ול-72.9% תמ"ג בלבד ב-2013.