המעו"ף בדרך ל-1,270 נק'

האם המעו"ף בשל לתיקון אחרי העליות האחרונות? ולאן מועדות פניו של הדולר?

לאחר ימים רבים של חגים, אני חושב שיהיה נבון לסקור טכנית את שני הנכסים העיקריים שבשוק ההון שלנו: מדד המניות העיקרי שלנו, מדד ת"א- 25 , והמטבע העיקרי אצלנו, הדולר-שקל. וכך הנני מציג בפניכם שני גרפים של המדד: השבועי והיומי. הסיבה לכך היא שבימים האחרונים של המסחר בו ראינו תנועה כה גדולה, שמן הראוי לבחון אותה שבועית גם כן, ולא רק ממבט מכווץ בלבד.

משה שלום תא שבועי
 משה שלום תא שבועי

בגרף שבועי ניתן לראות איך המדד העסיק את עצמו בדשדוש של כמעט ארבע חודשים, עד שהוא סוף סוף החליט לפרוץ קדימה. דשדוש זה, אשר היה תחום בין 1,036 נקודות ו-1,108 נק' (ואשר ניתן לראותו בצורה היפה ביותר על ידי הצורה האופקית שלבש הממוצע הנע 25 שבועות, בשחור) היה מלווה רוב הזמן ביציאה של כסף מן המדד (ראו אינדיקטור כניסת הכסף תחת שם ה-CMF).

חוסר הוודאות הכללי בעולם ובארץ, הן מן האספקט הכלכלי והן מן האספקט הביטחוני-מדיני, גרם לאותו ניוון בשוק, שגם כך הוא זעיר בגודלו היחסי. שילוב החגים עם ההחלטה הגלובלית של כל נגידי העולם להרחיב כמותית שינה את היחס של משקיעי העולם לגבי שווקים מתעוררים, וכך מעט כסף זר הצליח להנשים את השוק שלנו ולגרום למדדים המציגים את המניות הכבדות לקפץ מעלה. כך היה גם במדד זה.

את 1,108 נק' עזבנו בשמחה ואת 1,175 נק' חצינו ללא בעיה. היעד המובנה (שבועית) עומד כעת על 1,270 נק'. האם נגיע לשם מיד? התשובה על כך נעוצה במבט על הגרף היומי של המדד. בו נוכל לזהות את העוצמה של העלייה, בצורה מפורטת הרבה יותר:

משה שלום תא יומי
 משה שלום תא יומי

תחילה, מניפה (של שלושה קווי מגמה העולים בזוית חדה יותר ויותר בכחול); שנית, הגעה לרמת התנגדות, ותגובה שם, סביב 1,240 נק'; ושלישית עלייה דרמטית במומנטום ובאינדיקטור כניסת הכסף. כל אלו מצבעים על עלייה רצינית בסיכוי לתיקון טכני בטווח הקצר של אותה עלייה גדולה אחרונה. סרגל הפיבונצ'י בשחור, שבין 1,105 נק' ו-1,240 נק', מראה לכם את הרמות של אחוזי התיקן האפשריים.

לחיזוק המחשבה על תיקון טכני מתקרב ניתן להתרשם מן הגרף השבועי של ה-VIX הישראלי:

משה שלום ויקס
 משה שלום ויקס

גרף זה מראה כמה שאננות קיימת כרגע בשוק וכמה ההיסטוריה הראתה שמן הרמות בן הוא היה לאחרונה ראינו עליות ב-VIX, דהיינו ירידות במניות.

וכך ניתן לומר לסיכום: על פי המצב הטכני גרידא של המדד הזה יש סבירות גדולה להתייצבות והתחלה של תיקון מטה אשר יחצה בוודאי את קו המניפה הראשון ואולי השני, ויחזיר בין שליש לשני שלישים של מה שהמדד השיג עד כה. אך על פי מה שנעשה בטווח השבועי, תיקון זה יהיה הבסיס להמשך הלאה מעלה, כאשר 1,270 נק' נראה כיעד סביר למהלך העולה כולו, לפני שנראה עצירה שתאריך הרבה יותר זמן, ותיתן זמן למחשבה למשקיעים ארוכי הטווח יותר.

מכאן נעבור לדולר-שקל, על ידי גרף יומי שלו:

משה שלום דולר
 משה שלום דולר

מאז יצירת הפסגה הכפולה סביב 3.931 שקלים, ממשיך להתגשם התסריט אשר ניבא את המשך הירידה במטבע זה. בגרף היומי המצורף, אין כמעט חשיבות לרמת המחיר שהעסיקה את הדולר כל כך הרבה זמן, דהיינו רמת המחיר סביב 3.88 שקלים. התנועה נראית כרציפה, יורדת ומלאת בטחון עצמי, וממהרת להגיע ליעד הברור כל כך העומד סביב 3.842 שקלים (ב-1 סגול).

למי שכן סחר בתוך השבוע שלפני החג האחרון, אין צורך להזכיר כמה הרמה של 3.88 שקלים הייתה חשובה, כי שבירתה מטה הייתה למעשה הטריגר להמשך. בכול אופן, סביב 3.842 שקלים ניתן לזהות, שוב, את כל הגורמים הטכניים הנחוצים ליצירת עצירה לשם החלטה לגבי ההמשך: רמת תמיכה היסטורית, רמת תיקון פיבונצ'י (61.8%) של שני שלישים, וכמובן אמצע התעלה היורדת של כל המהלך מאז שבירת 4.02 שקלים.

כמו כן, ניתן לציין שהתסריט לגבי הגל החמישי המסיים של המהלך היורד הזה, גם הוא תופס תאוצה של סבירות, כאשר רואים את המומנטום הקשור לכוחה של התנועה האחרונה. ראו לצורך כך את העומק שבו אינדיקאטור המומנטום נמצא ב-2 סגול. (ד.א, העובדה שעדיין לא ראינו כאן סטייה חיובית, נותנת רמז עבה לגבי הפסימיות העתידית, והניסיות להעמיקה, שעוד לפנינו בטווח הקצר.)

לסיכום אומר: 3.842 שקלים היא עכשיו יעד כמעט בטוח להשגה, כאשר 3.815 שקלים נכנס לסבירות גבוהה גם הוא, אם ניקח בחשבון את השפל החדש באינדיקאטור המומנטום. רק עצירה, והיפוך, של מהלך האירו בעולם יגרום להתייצבות, ולסיום הגל החמישי היורד המתבצע כעת.

שבוע טוב והשקעות מניבות לכולם.

* משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות). ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

** מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.