ביה"ד: קופ"ח מכבי לא תגביל מימון תרופה לסרטן השד

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה תביעה של קופת-חולים מכבי, שבה ביקשה מכבי להגביל את מימון תרופת ה"הרצפטין" לטיפול בסרטן השד

בשורה לחולות סרטן השד: בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה היום (ג') תביעה של קופת-חולים מכבי, שבה ביקשה מכבי להגביל את מימון תרופת ה"הרצפטין" לטיפול בסרטן השד.

השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ ונציגי הציבור קבעו כי כאשר ה"הרצפטין" ניתנת לבדה (ללא שילוב עם תרופה אחרת), וישנה התקדמות במחלה, אין לראות בכך כישלון קו טיפול המצדיק הפסקת המימון.

השופטים דחו את טענת מכבי כי הפרשנות הנכונה לצו ביטוח בריאות ממלכתי מחייבת את הפסקת מימון התרופה כל אימת שמורע פעמיים מצבה של מבוטחת שמקבלת הרצפטין לבד, או במשולב עם תרופה אחרת.

"פרשנות מכבי לא היה לה על מה להישען ועמדה בסתירה לכוונת המחוקק ולעמדת גורמי הרפואה הרלוונטים, ועל כן דינה להידחות", פסק בית הדין.

בפברואר 2007 אובחנה ר"כ, מבוטחת של קופת-חולים מכבי, כחולה בסרטן שד גרורתי. לאחר האבחון טופלה ר"כ ב"הרצפטין", שהנה תרופה הורמונלית לטיפול בחולות סרטן השד, יחד עם התרופה הכימותרפית "טקסול". הטיפול הביא בתחילה להיעלמות הגרורות ולנסיגת הגידול בשד, אך לא להיעלמותו.

כשנה ו-4 חודשים לאחר גילוי המחלה והתחלת הטיפול הופסק הטיפול ב"טקסול", והטיפול ב"הרצפטין" נמשך. באוגוסט 2009 עברה החולה ניתוח לכריתת השד הנגוע. ואולם, כ-5.5 חודשים לאחר מכן התברר כי מצבה הרפואי של ר"כ הורע, והטיפול המשולב ב"הרצפטין" וב"טקסול" חודש. הטיפול המשולב הופסק שוב בנובמבר 2010, אך הטיפול ב"הרצפטין" נמשך.

למעלה משנה לאחר מכן, בראשית 2012, התברר למרבה הצער כי מצבה של ר"כ הורע שוב, וכי המחלה התפשטה בגופה. בהערכת מצב רפואית הוחלט על החלפת התרופה הכימותרפית, "טקסול", בתרופה אחרת, "נבלביין" שמה, תוך המשך הטיפול ב"הרצפטין".

לאחר שהחל הטיפול המשולב "הרצפטין" ו"נבלביין", הודיעה מכבי כי לא תממן את המשך הטיפול ב"הרצפטין" לר"כ. זאת, בטענה כי היא מיצתה את זכאותה לטיפול זה. ואולם, בית הדין לעבודה ביטל, כאמור, את ההחלטה והורה למכבי להמשיך לממן לחולה את הטיפול ב"הרצפטין".

ר"כ יוצגה בידי עורכי הדין דורון כספי ושרה פרידן, מכבי בידי עורכי הדין ד"ר אסף רנצלר וורד גיפמן, ונציבות קבילות הציבור במשרד הבריאות יוצגו בידי עו"ד דורון יפת מפרקליטות מחוז תל-אביב.