כך תטוסו במחלקות יוקרה ליעדים נבחרים במחיר משתלם

"גלובס" בודק כמה יעלו טיסות במחלקות היוקרה ליעדים עסקיים נבחרים, ומגלה פערי מחירים לא מבוטלים בין החברות ■ למרות המשבר הכלכלי העולמי, בחברות התעופה מדווחים על ביקושים גבוהים ותפוסה כמעט מלאה

כמה תידרשו לשלם תמורת העונג לטוס במחלקת עסקים בטיסה ישירה לפגישה עסקית מעבר לים, עם מיטה שטוחה ותנאים מפנקים? וכמה במחלקה ראשונה עם קוויאר לארוחת בוקר, מיטה שטוחה בתא נפרד ותופינים קטנים יותר כמו סידור מצעים, תא לאחסון נעליים וארוחות לפי צו הקיבה ולא לפי צו השעה? התשובה: אלפי שקלים לביזנס ועד עשרות אלפי שקלים לראשונה. פערי המחירים בין מחלקת תיירים למחלקת עסקים מתקרבים ל-50%.

כך למשל, כרטיס טיסה במחלקת תיירים של אל-על ללונדון בין התאריכים 14-17 באוקטובר יעלה כ-1,500 דולר, לעומת 2,175 דולר במחלקת עסקים - פער של כ-46%. בבריטיש איירווייס כרטיס טיסה לאותו היעד במחלקת תיירים עולה כ-1,230 דולר, לעומת 1,770 דולר במחלקת עסקים - פער של כ-44%.

בדיקה שביצענו בשבוע שעבר מגלה פערים גבוהים בין חברות התעופה. כך למשל, ביום הבדיקה התברר כי לטוס ביזנס בטיסה ישירה לניו-יורק עם אל-על עולה 700 דולר יותר מאשר עם חברת התעופה יונייטד ו-200 דולר יותר מדלתא איירליינס. מאידך, זול יותר בכ-175 דולר לטוס ביזנס כחול-לבן למינכן, ובכ-100 דולר לפרנקפורט, מאשר עם לופטהנזה הגרמנית.

נוסעים מתמידים?

לאור הפערים המהותיים, סוכני נסיעות ממליצים להשוות מחירים לפני שמתפתים להזמין ולחסוך מאות ואלפי שקלים.

דרך נוספת לקמץ בהוצאה הגבוהה היא מימוש נקודות או מיילים שנצברו לנוסעים המתמידים. כך למשל, באל-על, תמורת 200 נקודות תוכלו לשדרג מתיירים לביזנס ותמורת 350 נקודות מעסקים לראשונה לכיוון אחד ליעדים כמו בריסל, מינכן, מוסקבה, פריז, לונדון ועוד. תמורת 700 נקודות או לחילופין 300 נקודות 250 דולר ניתן לשדרג מביזנס לראשונה לניו-יורק עם אל-על. אגב, באל-על לא ניתן לשדרג בשום דרך מתיירים לראשונה.

מתחת לרדאר של המשבר

יאט"א, ארגון חברות התעופה הבינלאומי, הזהיר בדוח נסיעות הפרימיום האחרון שפרסם כי ההאטה בסחר העולמי, לצד הירידה בביטחון הפיננסי, צפויים לגרום להאטה בשוק הנסיעות העסקי במחצית השנייה של 2012.

ביאט"א צופים עוד כי חברות התעופה האירופאיות יפסידו עד סוף השנה 1.2 מיליארד דולר המיוחסים בעיקר להאטה ניכרת בתנועת אנשי העסקים.

המגזר העסקי מאכלס על-פי רוב את מחלקות היוקרה (ראשונה ועסקים), והתקופה המזוהה כתקופת הנסיעות העסקיות מתחילה מיד אחרי חגי תשרי ומסתיימת בעונת הקיץ, למעט הפוגה בסוף נובמבר-תחילת ינואר (בשל חג ההודיה וחג המולד) ובאפריל (פסחא ופסח).

לדברי קובי זוסמן, מנכ"ל יאט"א ישראל, קיימת קורלציה ברורה בין היקף הסחר העולמי לבין היקף הנסיעות העסקיות, ו"כשהפיתוח הכלכלי בירידה", הוא אומר, "גם הביקוש למחלקות הפרמיום במטוסים יורד, וההפך".

האמנם? נציגי חברות תעופה שונות בישראל משדרים מצידם עסקים כרגיל. "ההאטה לא מורגשת במחלקות היוקרה שלנו, נהפוך הוא", טוען דוד מימון, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על.

לדבריו, "התפוסה השנתית במחלקות העסקים של אל-על צמחה השנה ב-2.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועומדת על 65%-75%, ואילו התפוסה במחלקות הראשונות עומדת על כ-40%, כמו בתקופה המקבילה אשתקד".

עוד לדבריו, המחירים במחלקות הפרימיום ירדו השנה בכ-2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

"לא עומדים בביקושים"

המחירים אולי ירדו, אך עדיין תצטרכו להיפרד לא פחות מכ-33 אלף שקל כדי לטוס במחלקה ראשונה של אל-על לניו-יורק ומכ-16 אלף שקל כדי לטוס ביזנס לתפוח הגדול. לדברי יהודית גריסרו, סמנכ"ל שירות ולקוחות באל-על, המחירים במחלקות היוקרה, בדומה למחיר במחלקת תיירים, הם פונקציה של היצע וביקוש.

דברים דומים משמיעים גם בנציגות דלתא איירליינס בישראל. "מחלקת העסקים של דלתא נהנית מתפוסה כמעט מלאה בכל טיסותיה מישראל ובחזרה", אומרת אסתי הרשקוביץ, מנהלת דלתא איירליינס בישראל. (דלתא מפעילה טיסה יומית בקו תל-אביב-ניו-יורק-תל-אביב במטוס בואינג מדגם 747-400): "התפוסות מלאות ואנחנו לא עומדים בביקושים". עוד לדבריה, "מאז שודרג המטוס בקו תל-אביב-ניו-יורק בראשית יוני והוכנסו למחלקת העסקים שלו מושבי מיטות שטוחות לגמרי, הדרישה לכרטיסי טיסה במחלקה גדלה ללא הרף". תג המחיר למזמינים היום כרטיס טיסה הלוך ושוב במחלקה האמורה לניו-יורק הוא כ-15,500 שקל.

"נכון להיום, אין השפעה על ההזמנות שלנו במחלקות עסקים וראשונה בטיסות הישירות מישראל ללונדון ובטיסות ההמשך ליעדים רחוקים יותר. ייתכן שזה נובע, בין היתר, ממבצע החורף שלנו המעניק לחברי מועדון שטסים איתנו ביזנס עד אמצע דצמבר, טיסה חינם במחלקת עסקים הלוך ושוב או שתי טיסות הלוך ושוב ללונדון במחלקת תיירים", אומרת יעל קטן, מנכ"לית בריטיש איירווייס ישראל. כדי לטוס בנוחות במחלקה ראשונה לבירה האנגלית תשלמו כ-16,000 שקל וכ-10,000 שקל בביזנס (ב-28 באוקטובר מטוסי בריטיש שיגיעו ארצה לא יכללו מחלקה ראשונה אלא מחלקת עסקים משודרגת שתיקרא club world ומחלקת תיירים).

על ביקושים קשיחים מצביעה גם יעל ברזילי, המנהלת המסחרית של חברת התעופה יונייטד בישראל: "אחרי החגים עולם העסקים חוזר לשגרת טיסות וכך גם נוסעים קבועים בקו לניו-יורק. יש ביקושים ולכן גם המחירים לא משתנים במהלך החג או אחריו". תמורת מושב במחלקת "ביזנספירסט" של יונייטד, שהושקה באחרונה בארץ, לניו-יורק תיפרדו מכ-13,500 שקל.

גורמים בענף מסבירים: "אלה שיכולים להרשות לעצמם בתקופות טובות, יכולים להרשות לעצמם מחלקות יוקרה גם בתקופות פחות טובות".

כמה עולה
 כמה עולה