האם רשות המסים תדרוש מאולמרט מס על הכסף מטלנסקי?

(עדכון) - תנועת אומ"ץ דורשת מרשות המסים לחקור את כספי המזומנים שקיבל אהוד אולמרט ממשה טלנסקי, כפי שלטענתה הוכח במשפטו ■ רשות המסים: "הרשות בוחנת יחד עם הפרקליטות את השלכות פסק הדין ביחס לעבירות המס"

רשות המסים בוחנת את השלכות המס העולות מהכרעת הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת "מעטפות הכסף" שקיבל ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ממשה (מוריס) טלנסקי - כך נודע ל"גלובס".

בחודש שעבר גזרו שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים על אולמרט עונש קל של מאסר על-תנאי למשך שנה אחת וקנס בסך 75,300 שקל, בעקבות הרשעתו בעבירת הפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. כחודשיים וחצי קודם לכן זוכה אולמרט מרוב האישומים נגדו במסגרת המשפט בירושלים, ובין היתר מפרשות מעטפות הכסף מטלנסקי ופרשת התשלומים הכפולים על נסיעותיו לחו"ל באמצעות סוכנות ראשונטורס.

אף שהפרקליטות טרם הודיעה על כך רשמית, כבר התקבלה החלטה להגיש ערעור על הכרעת הדין המזכה בפרשת מעטפות הכסף מטלנסקי.

כעת, ל"גלובס" נודע כי בכל הנוגע לפרשת מעטפות הכסף של אולמרט, מעורבת גם רשות המסים בקבלת ההחלטה בנוגע לערעור, ואף נשקלים צעדים מטעמה בנוגע לגביית מס מכספים שלא דווחו, בהנחה שיוכרע כי אכן מדובר בכספים החייבים במס.

בחינת היבטי המס של ההכרעה נולדו על רקע הקביעות של בית המשפט באשר לכספים במזומן שהועברו לאולמרט. בפרשת טלנסקי החליטו השופטים, כאמור, לזכות את אולמרט וזקן מכל האישומים, אך יחד עם זאת, עדותו של טלנסקי וראיות נוספות הובילו את השופטים לקבוע שורה של ממצאים עובדתיים באשר לכספים שטלנסקי העביר לאולמרט.

כך, נקבע כי טלנסקי תרם 2,500 דולר וכן סכומים נוספים למערכת הבחירות של אולמרט לראשות עיריית ירושלים ב-1993, 150 אלף דולר לפריימריס בליכוד ב-1999, 4,700 דולר מימון שהייה של אולמרט במלון בוושינגטון ב-2005 ועוד.

עוד נקבע כי טלנסקי העביר גם מעטפות מזומנים לאולמרט, הן כ"דמי כיס" בסך מאות או אלפי דולרים בנסיעותיו של אולמרט לארה"ב, והן כתרומות שהועברו באמצעות זקן לקופת המזומנים שנשמרה אצל עו"ד אורי מסר. באשר לקופת המזומנים הזו קבעו השופטים כי "לא ניתן לקבוע, בוודאות הדרושה במשפט פלילי, כי כספי המזומן הללו אינם כספים פוליטיים".

על רקע קביעות אלה פנתה תנועת אומ"ץ למנהל רשות המסים, דורון ארבלי, בדרישה לחקור את היבטי המס הנוגעים לכספי המזומנים שקיבל אולמרט מטלנסקי.

במכתבים ששיגרה התנועה לרשות בסמוך לאחר מתן הכרעת הדין ופנייה נוספת הבוקר (ה'), ביקשה אומ"ץ כי ארבלי "יורה למחלקת החקירות של מס הכנסה לערוך חקירה יסודית על כל תנועת הכספים שקיבל אולמרט מטלנסקי ומגורמים אחרים כפי שנחשף במשפט".

לטענת אומ"ץ, עד כה רשות המסים התעלמה מפנייתם. ואולם, בתגובה לכך מסרה רשות המסים כי "ברשות המסים בהחלט לא מתעלמים מפניית אומ"ץ, שהועברה לטיפול הגורמים המתאימים ברשות".

באשר לבחינת הכרעת הדין על-ידם, אישרה רשות המסים כי היא "בוחנת יחד עם הפרקליטות את השלכות פסק הדין ביחס לעבירות המס".