משכנתאות בהיקף 4 מיליארד שקל מתחילת חודש ספטמבר

מהנתונים הנאספים בימים אלה עולה כי נרשמה ירידה קלה נרשמה במשכנתאות הממונפות ■ עדיין מורגש הלחץ על סניפי הבנקים למשכנתאות ■ העלייה במשכנתאות החלה בחודש מאי - ובבנק ישראל לא ממהרים להתערב

למרות מעט ימי העבודה בחודשי החגים ספטמבר-אוקטובר, חגיגת המשכנתאות נמשכת. ע"פ הערכות בבנקים, היקף המשכנתאות בספטמבר עמד על 3.2 מיליארד שקל. לכאורה מדובר בירידה חדה לעומת אוגוסט, אז עמדו המשכנתאות על שיא כל הזמנים - 5.8 מיליארד שקל. עם זאת, בספטמבר היו כאמור מעט ימי עבודה בשל החגים. בכל אופן, מדובר בעלייה של כ-7% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה.

עוד עולה מהנתונים הנאספים בימים אלה, כי נרשמה ירידה קלה במשכנתאות הממונפות, שמממנות מעל 60% מערך הנכס. היקף משכנתאות אלה עמד בספטמבר על 40.5% לעומת כ-45% באוגוסט.

ע"פ אינדיקציות ראשוניות, היקף המשכנתאות מתחילת אוקטובר מוערך בקרוב ל-1 מיליארד שקל. בהתחשב בעובדה שאוקטובר כלל עוד כה שלושה ימי עבודה מלאים בלבד ועוד שלושה ימי חול המועד, מדובר בנתון מרשים. בכל אופן, בקרב חלק מהבנקים מציינים כי עדיין מורגש הלחץ על סניפי הבנקים למשכנתאות, שהחל בקיץ האחרון.

בחודשים האחרונים התחמם שוק הדיור מחדש. החל במאי האחרון נרשמה עלייה במשכנתאות, שהגיעה לשיאה באוגוסט. גורמים בשוק המשכנתאות מציינים כי את העלייה במשכנתאות דוחפים בעיקר רוכשי הדירות להשקעה. עוד מציינים גורמים בשוק הנדל"ן, כי במקומות מסוימים בארץ מורגשת עליית מחירים, המתקנת את הירידה שנרשמה בשנה האחרונה בעיקר בדירות מקבלנים.

בבנק ישראל עוקבים בדאגה אחר ההתחממות המחודשת בשוק המגורים. בנק ישראל כבר ביצע בעבר צעדים על מנת לקרר את השוק, והוא בוחן זה זמן ביצוע צעדים נוספים כמו איסור מתן משכנתאות במינוף גבוה. אולם הוא אינו ממהר להשתמש בכלים אלה, שעלולות להיות להם השלכות קיצוניות על המשק.

היקף המשכנתאות
 היקף המשכנתאות