פרשת אולמרט: חובה לערער

אין להתייחס להחלטה שהתקבלה פה-אחד כהחלטה סופית

שאלת הערעור בפרשת אולמרט אינה צריכה להתמקד באהוד אולמרט, אלא בפסק הדין שזיכה אותו בפרשיות ראשונטורס והמזומנים של טלנסקי. בוודאי שראוי לדעת אם אולמרט זכאי או אשם בפרשיות אלה, אבל הרבה יותר קרדינלי לעסוק בפסק הדין ובשופטים שכתבו אותו, כי מדובר בפסק דין מופרך בעליל מבחינה ציבורית ומשפטית. לכן השאלה אם הפרקליטות צריכה להגיש ערעור לא צריכה להיות רלוונטית. היא חייבת להגיש ערעור.

מה עניין רדיפה לשפיטה

פרקליטי אולמרט עושים כל מאמץ כדי שלא יהיה ערעור. בואו נראה מה ערכם של הנימוקים העיקריים שעליהם הם מסתמכים: עו"ד נבות תל-צור מצוטט בעיתונות כמי שאמר ש"ערעור ייתפס כרדיפת אולמרט". ייתפס על-ידי מי?

יש כאלה שאמנם ייאחזו בטענה זו, לא בהכרח מסיבות ענייניות אלא דווקא מטעמים פוליטיים, כמו התנגדות לנתניהו, למשל. ויש שיתפסו את הדברים אחרת.

אבל מה זה בכלל משנה מי יתפוס איך? ממתי סוגיות משפטיות מוכרעות משיקולים כאלה? אם יש סיבות משפטיות לערעור, אז צריך להגיש אותו, וכל השאר אינו מעניין.

המשמעות של "אולי"

פרקליט אחר של אולמרט, עו"ד אלי זהר, מצוטט כמי שאמר ש"בית המשפט העליון אמר שלא ראוי, לא נכון ואולי גם לא ניתן לערער על פסק דין של זיכוי שניתן פה-אחד".

אולם, המשמעות של "לא ראוי ולא נכון" אינה איסור על הגשת ערעור. זה עניין נתון לפרשנות, ולא אקסיומה. הביטוי "אולי לא ניתן" פירושו "אולי". ואולי, כידוע, זה אולי כן ואולי לא. כלומר, אותו ציטוט אינו יכול לשמש כהנחיה לפרקליטות כיצד לנהוג.

בת הקול של גרוניס

מה גם שמבית המשפט העליון יצאה בימים אלה בת קול אחרת לחלוטין. ולא סתם בת קול, אלא זו של הנשיא אשר גרוניס. הוא החליט לקיים דיון נוסף בפסק הדין שניתן בערעור של אילנה דיין בפרשת סרן ר'. לא סתם דיון נוסף, אלא דיון בהרכב של 9 שופטים. זאת, כאשר פסק הדין בערעור דנן ניתן פה-אחד על-ידי 3 שופטים. כמו במקרה של אולמרט.

בין אילנה דיין לאולמרט

מה אפשר ללמוד מהחלטת גרוניס על הדיון הנוסף? שאמנם החלטה ברוב קולות פתוחה יותר לערעור מאשר החלטה פה-אחד, אבל - וזה הלקח החשוב - גם 3 שופטים יכולים לטעות, ואסור בשום אופן להתייחס להחלטה שהתקבלה "פה-אחד" כהחלטה סופית.

מכיוון שעו"ד זהר נתלה בהחלטה קודמת של העליון, הרי שיש לו החלטה טרייה הרבה יותר ללמוד ממנה: אם ראוי לערוך דיון נוסף על פסק דין של 3 שופטים בעליון (סרן ר' ואילנה דיין), אז על אחת כמה וכמה ראוי לערער על פסק דין של 3 שופטים במחוזי (אולמרט).